Cars 2

Farvestrålende og munter grafik
Velpoleret lydside
Mangelfuld kontrol
Til tider frustrerende og kedeligt
Køb Cars 2 hos vore partnere:

Ved næsten alle udgivelser af Disney-film bliver der lavet et spil af varierende kvalitet - det er efterhånden tæt på at være en naturlov. Biler 2 er selvfølgelig ingen undtagelse, og vi har nu kigget nærmere på PSP-versionen af spillet over filmen.

Har man set filmen Cars 2, ved man, at historien omhandler spioner, alternativt brændstof, søde biler med menneskelige træk og ikke mindst et væddeløb, der tager hovedpersonerne - både gamle og nye - på en spændende verdensomrejse. Spillet indeholder forskellige missioner, der alle er lavet på samme måde som et traditionelt bilspil. Nogle missioner går ud på at komme først rundt i et løb mod tre andre kørere, mens andre foregår mod tiden. Altid er det velkendt og let at følge med i, så selv de mindste kan være med - lige som filmen.

Mange af de velkendte figurer og lokationer fra filmene er med, og hvis man har set dem på originalsproget, vil man hurtigt kunne høre, at stemmerne i spillet Cars 2 matcher stemmerne i filmen. Vores testeksemplar har ikke haft dansk tale, hvilket kan virke lidt underligt, når man tager målgruppen i betragtning. Muligvis vil den version, man kan købe i butikkerne, indeholde dansk tale, men det har vi ikke mulighed for at bedømme.

Vi har til gengæld rig mulighed for at kigge nærmere på selve spillet Cars 2, der - igen lige som filmen - desværre ikke er noget særligt. Spillet er simplificeret for at imødekomme et ungt publikum, så i stedet for at have helt så fri kontrol over sin valgte bil, har man fire forskellige vejbaner, man kan skifte mellem ved at trykke til højre eller venstre. Det er enkelt og intuitivt, og man slipper for selv at tage højde for at sænke farten inden sving eller endda dreje, når vejen gør det. Placerer man sig i en vejbane, er det der, man kører - i det mindste indtil der kommer noget i vejen, eller man bliver skubbet væk af de andre. Man har også mulighed for at hoppe, sætte skjold op, bruge turbo eller bruge nogle af de våben, man kan samle op rundt omkring på vejene. Det er simpelt, det er velkendt, det er måske endda lidt forventeligt, men det er altså også en smule kedeligt til tider, uanset hvor meget man så elsker hele Biler-universet.

Ud over at det er kedeligt, er det også til tider ret svært og måske lidt for tilfældigt. Kameraet svæver fast rundt oppe i himlen og kigger ned på bilerne, og fra den vinkel kan man ikke altid se ret langt frem. Derfor skal man gerne reagere meget meget hurtigt eller bare lære banen udenad. Den sidste mulighed bliver endnu mere nødvendig, fordi bilerne ikke altid reagerer hurtigt nok på trods af de begrænsede muligheder, kontrollen giver.

Så på bundlinjen står vi med et mangelfuldt og frustrerende spil, der har en virkelig populær licens påklistret. Hvis man bare vil have Bumle og Lynet McQueen på sin PSP, kan man godt more sig lidt med Cars 2, men hvis man gerne vil have noget indhold og noget solid underholdning, må man lede andetsteds.