Red Bull X-Fighters

Score: 4
Xbox Live Arcade

Let styring af spilletKedeligt og stift
Forældet grafik

Vi har set nærmere på Konamis seneste arcademotorcykelspil, men selv om stunts på motorcykel normalt kan være sjovt (tænk bare på Trials HD til Xbox 360 eller Joe Danger til PS3), så er kæden desværre ikke helt så stram i Red Bull X-Fighters.

Jeg har spillet en del motorcykelspil gennem årene. Microsofts Motocross Madness står som et af højdepunkterne og det er godt nok mange år siden, at det så dagens lys. Men det korte af det lange er , at den slags spil ikke lever på hverken grafik, lyd eller andre tekniske finurligheder. Det, der er det afgørende, er det ”feel”, som spillet har - noget lidt svævende og udefinerbart. Og for nu at sige det lige ud, så mangler Red Bull X-Fighters fuldstændigt detm der skal til. Jeg havde for et par måneder siden et gratis spil på min mobil i samme genre, og det var faktisk bedre.

Spillet går i al sin enkelthed ud på, at man skal køre gennem nogle baner med masser af hop og lave kunster på sin motorcykel, for det meste mens den er i luften. Grafikken er ikke særligt køn, kommentatoren er mere hjernedød at høre på, end de plejer at være i den slags spil osv. Men det er ikke så meget det, der er problemet. Når man kører sine løb, skal man udføre nogle bestemte stunts i en bestemt rækkefølge (ok, i nogle spil modes har man lidt mere frihed, men det hjælper ikke det store).

Det kommer til at virke meget stift og uinspireret, som i dansespil, når de er værst. Man følger sig mere som en dresseret abe end som en spiller med fri vilje. Alt i alt er Red Bull X-Fighters et spil, der ikke har det store at byde på, og som man sagtens kan undgå uden at mangle noget i sit liv.

Om Jesper Koplev