Masser af assistance
Fin skadesmodel
Serien er gået i stå
Grimme, udtværede baggrunde
Beskeden variation
Køb WRC: FIA World Rally Championship 2 hos vore partnere:

Så er det igen tid til at slippe bremsen og drøne hidsigt gennem kaskader af mudder og gammel asfalt. I en tid, hvor man atter truer med at brandbeskatte de største benzinbrændere, er det herligt, at man kan sætte sig ned foran sin trofaste konsol og vælge frit mellem et større udvalg af tørstige vogne uden at skele til diverse afgifter.

Med slet skjult skelen til eksempelvis Electronic Arts udebatterede succes med årlige opdateringer af deres sportsfranchises kaster Ubisoft nu en opdatering på gaden af deres WRC. Man har påklistret et 2-tal til navnet og sørget for at opdatere biler og førere til 2011-standard, men reelt set sidder man med en enkel opdatering i skødet. Det kan man måske tilgive, hvis spillet er drønskarpt og lækkert – hvilket desværre ikke helt er tilfældet.

I modsætning til eksempelvis Dirt vælger WRC 2 ellers at holde sig mere på simulationens grund. Herved burde vejen være åbnet for de fans, som ikke bare vil lefles for med simpel arcadekørsel. Samtidigt har man dog været storladen nok til at begave os med såvel fine øvelser såvel som et pænt omfattende udvalg af kunstige hjælpemidler. Sidstnævnte kan påvirke alt fra kunstig intelligens, bremse-/styreassistance samt kørelinier. Det er fint, at muligheden er der, så alle kan få muligheden for fodfæste.

Kernen i spillet er selvsagt styringen, og heldigvis fungerer denne ganske godt. Man har en god fornemmelse af bilens tyngde, og der er en god variation i, hvordan de enkelte vogne skal styres. Samtidigt betyder de forskellige underlag reelt noget, og man skal forstå at færdes på såvel sne, grus, asfalt og jord. Oven i dette kan man smide vådt nedbør, som yderligere påvirker dine styremuligheder.

Desværre virker hastigheden ofte for opskruet, og det - kombineret med at baggrundene er grå, udetaljerede og udvaskede - gør styringen unødig kompleks. Denne kombination er med til kraftigt at trække fra følelsen af realisme. Oven i dette kan man så lægge, at spillet ikke gør meget væsen af sig blikfangmæssigt. Banerne føles øde og upersonlige, og limen, der skal holde spillet sammen (menuer/kampagne), er yderst generiske.

Man har de klassiske muligheder: Nemlig at køre enkle løb, træne eller kaste sig ud i en kampagne. Sidstnævnte giver muligheden for at opbygge et hold fra bunden, tilknytte folk, tiltrække sponsorer og generelt kæmpe sig frem mod det forjættede WRC-selskab. Fremgangsmåden er set et utal af gange før, og man gør ikke meget for at gøre tingene specielt personlige. Oven i det har man taget det underlige valg, at man ikke får lov til at føre sit eget hold videre, når man først når frem til WRC. Om det skyldes licensrettigheder eller lignende, ved jeg ikke, men det gør i hvert fald, at meget af den indsats, man har gjort hidtil, føles lettere spildt.

Teknisk er det samtidigt en lettere middelmådig oplevelse. Faktisk vil man have svært ved at se forskel på dette og sidste års udgivelse. Bilmodellerne er som sådan fine nok, og skadesmodelleringen er ganske imponerende. Desværre er baggrundene utroligt udetaljerede, og samtidigt er bilernes interiør underligt kønsløst. Da det er de to sidstnævnte, man bemærker mest under løbene, giver det et samlet skuffende indtryk, som ikke hjælpes meget på vej af en flad lydside.

WRC 2 er et produkt, som mest af alt lugter af lette penge. Man har taget sidste års udgivelse og blot givet den enkelte kosmetiske løft. Selv om styringen isoleret set fungerer fint, så er spillets påklædning af mere tvivlsom karakter. Teknisk ser det dateret ud, karrieredelen er generisk og man fattes generelt valgmuligheder.