Fin grafik og lyd
Co-op
Det er Tintin!
Meget lav sværhedsgrad
Lidt kort singleplayer-del Ingen online co-op
Køb The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn The Game hos vore partnere:

Den længe ventede animerede biograffilm Tintin: Enhjørningens Hemmelighed er lige om hjørnet, og med Steven Spielberg og Peter Jackson ved roret, er filmen på forhånd en sikker kassesucces. Et computerspil hører naturligvis ubønhørligt sammen med en produktion af en sådan kaliber, og Ubisoft har heldigvis formået at lave et godt spil, der fint rammer den Tintin-stemning, vi kender fra de gode gamle tegneserier.

The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn The Game er, lige som den kommende biograffilm, baseret på tre af Hergés tegneseriehæfter; Krabben med de Gyldne Kløer fra 1940, Enhjørningens Hemmelighed fra 1942 og Rackham den Rødes Skat fra 1943. I spillet finder Tintin et gammelt sørøverskib på et loppemarked. Skibet indeholder et kort, som flere andre også er ude efter, og herfra udspiller eventyret sig i jagten på Rackham den Rødes Skat.

Spillet er et action-spil med et meget varieret gameplay. Hovedhistorien er en singleplayer-oplevelse med fokus på platformspil og slåskampe. Platformdelen fungerer rigtigt godt; man skal kravle, hoppe, dukke sig, svinge osv., og der er tilsat et par puzzles undervejs - ganske som "flyt ting fra A til B"-puzzles set i eksempelvis Tomb Raider-serien. Tintin har aldrig kun været for børn, og den dag i dag nyder mange voksne stadig serien. På samme måde burde det være med spillet, men det lider desværre under at være for nemt. Der er stort set ingen udfordring for mere erfarne spillere på noget tidspunkt i spillet, og når man dør (ja, det hænder da), starter man forfra ganske kort forinden. Der burde måske alligevel være udviklet nogle flere sværhedsgrader med stærkere fjender m.m., men udviklerne har sandsynligvis sat sig de yngre gamere som målgruppe.

Til gengæld er der masser af variation i gameplayet. Foruden selve hopperiet i platformdelen, er der masser af fjender, der skal klares med nævekamp eller med kastevåben, som Tintin finder rundt omkring. I nogle sekvenser skal Tintin også dykke, og man kommer såmænd også ud for at skulle styre Terry, der skal grave efter skatte, mens han skræmmer rotter væk, en flyvemaskine, der skal undgå klipper og skyde fjendtlige fly ned, en 2-personers motorcykel, som man enten styrer eller skyder fra samt fægtekampe, hvor en af Kaptajn Haddocks forfædre skal kæmpe mod pirater. Herudover får Tintin af og til følgeskab af en papegøje, der er så stærk, at den kan flyve rundt med Tintin! Variationen i både gameplay og banedesign er spillets store styrke, og det var en fornøjelig rejse gennem singleplayer-delen, der dog desværre ikke varede mere end ca. 3 timer. Går man på jagt efter alle spillets collectibles (gyldne krabber) kan man dog sagtens afsætte mindst det dobbelte antal timer, for mange af dem er godt skjulte.

Foruden singleplayer-delen (som følger filmens historie), indeholder spillet en række underholdende co-op-baner, hvor to spillere skal arbejde sammen gennem en masse forskellige små baner, som både er fyldte med fjender, der skal klares, men også skatte, der skal samles. Man kan fra start vælge at styre Tintin eller Kaptajn Haddock, men man får senere mulighed for at spille med eksempelvis Dupont og Dupond og andre karakterer fra Tintin-universet. Co-op-banerne er rigtig god underholdning, og de forlænger spillets levetid betydeligt. Desværre kan de kun spilles lokalt, og en online-mulighed ville virkeligt have klædt spillet.

Spillet indeholder også en række Challenge-baner, hvor man enten skal styre en flyvemaskine på forskellige missioner (eksempelvis "skyd fjenderne" eller "styr gennem ringene i luften"), fægtekampe af varierende sværhedsgrad samt en masse baner, hvor du og Kaptajn Haddock skal køre gennem ørkenen på en topersoners motorcykel. Her styrer du enten motorcyklen eller overlader det til Kaptajn Haddock, hvorefter du, i bedste onrail-stil, blot skal koncentrere dig om at skyde fjenderne.

Grafisk er spillet rigtigt flot, med flotte animationer og detaljerede miljøer, og banerne kædes fint sammen af små, animerede mellemsekvenser. Lydmæssigt er spillet også fint med, med både god musik og overbevisende dialog, samt en række fine lydeffekter. Man kunne måske godt have ønsket, at spillet var med dansk dialog, men det er der desværre ikke blevet plads til. Til gengæld kan du få både menuer og undertekster på dansk, såfremt du får fat i Nordic Version, hvilket klart kan anbefales til familier med børn, der kan læse, men endnu ikke er så gode til engelsk.

Alt i alt er Tintin et spil, der formår at skabe en rigtig god Tintin-stemning. Sværhedsgraden er meget lav, og det trækker en del ned i det samlede indtryk, men en lidt kort singleplayer-del, der dog kombineret med co-op og Challenge-baner giver en god holdbarhed, flot grafik og masser af variation i gameplayet gør The Adventures of Tintin: Secret of the Unicorn The Game til en god oplevelse for både børn og voksne - men nok mest for børn!