Fanger stemningen fra tegnefilmen
Ingen danske oversættelser
Filmen mangler
Ret kortvarigt
Køb Phineas and Ferb: Across the Second Dimension hos vore partnere:

”Moar! Phineas og Ferb laver et videospil”

Der findes rigeligt med komiske tegnefilm for voksne f.eks. The Simpsons, Futurama og Family Guy. Men de færreste ville nok forvente, at Disney har disket op med noget, som kan vække glæden hos trætte forældre. Giver man sig tid til et par afsnit af Disney-kanalens flagskib, Phineas & Ferb, vil man måske udvikle en svaghed for seriens sortkomiske ånd. Postmodernitet for de mindste.

Kort fortalt handler tv-serien om to brødre, som har evig sommerferie. Om deres gakkede storesøster, Candace, som forgæves prøver at afsløre brødrenes majestætiske byggeprojekter (f.eks. er en vandrutsjebane fra Big Bens ingen hindring). Om deres næbdyr, Perry, som i virkeligheden er en hemmelig agent. Og om den gale videnskabsmand Doofenshmirtz, som aldrig får held med sine gakkede dommedagsmaskiner. Serien er en symfoni af moderne humor, sort komik, leg med genrer og rablende påfund. Der er med andre ord nok farvelade til at lancerer et fyldigt videospil.

Spillet, Phineas & Ferb Across the 2nd dimension, er forbundet med en stort promoveret film, der vises på Disneys egen tv-kanal. Spillet tager udgangspunkt i hændelser efter filmens afslutning. Phineas og Ferb har lavet et gevaldigt rod med dimensionerne, og bagefter står de i deres nabolag halv dækket af lilla gelé. Ordet på nettet er, at den amerikanske udgave af spillet også indeholder filmen, men det er europæerne minsandten blevet snydt for. Det havde eller givet spillet noget solid værdi for skillingen. Første skuffelse er skarpt efterfulgt af det andet: Tekst og tale er på engelsk. Børn begynder at interessere sig for Phineas & Ferb omkring seks års alderen, så den manglende danske oversættelse er en svinestreg.

Så meget for et bittert førstehåndsindtryk. Grib handskerne og i gang med det animerede eventyr. Børnespil skal partout består af tredimensionale miljøer, selvom tegnefilmen ikke er det. Det er nok markedets forventning. Phineas og Ferb kæmper sig igennem et traditionelt opbygget actionspil, som består af gentagende udfordringer: Skyd fjenderne som vælter ud af portaler, find objekter til at bygge maskiner og løs simple gåder. Brødrenes våben, som boksehandske-bazooka og juice-pistoler, kan opgraderes. Der kommer flere valgbare karakterer, og mellem banerne er der mini-spil til rådighed. Det er ikke raketvidenskab, men godt, konventionelt spilhåndværk henvendt børn som fornyeligt er tiltrådt spillenes verden. Der er tilpas variation i banedesignet til at holde gejsten oppe, og kulisserne skifter fra farverige ballonverdener til stumfilmens æra. Jovist, den sortkomiske og postmoderne tone fra tegnefilmen er fint integreret i spilet.

”Hvad laver i?”
I sin natur er Phineas & Ferb et oplagt 2-player spil. Størstedelen af tiden er samarbejdet dog en fodnote, men det melder sig sporadisk i gåder som kræver koordineret teamwork. Spillet er også optimeret til ulige spillerkompetencer, så hvis et spilgeni og en amatør er sammen om udfordringen, kan den mest lærte sikre fremdriften, mens den anden er på slæb. Det tager toppen af frustrationer og sikrer et konstant flow, men indimellem kommer en hård nød, der kan være svær at knække for uerfarne spillere.

Børnespil skal naturligvis ikke vurderes på samme præmisser som spil for det ”voksne” marked. Simplicitet, lethed og forældet gameplay er ikke negative ting, for børn har ikke den samme historik i videospil. En seksårig vil aldrig kalde spillet for uoriginalt – nærmere sprudlende, farverigt, underholdende og tro mod sit oplæg.

Phineas & Ferb: Across the 2nd Dimension er lige til at gå til, undgår de fleste knaster og har en sværhedsgrad som er fint afstemt målgruppen. Der findes mange halvhjertede venstrehåndproduktioner på børnespilsmarkedet. Disney har selv stået for mange af dem, men brødrenes eventyr gennem dimensionerne modsvarer de dårlige rygter. Det er velproduceret, farverigt og charmerende i sin enkelthed. Hvad der derimod trækker ned i helhedsvurderingen er den manglende danske oversættelse, en relativt kortfattet holdbarhed og historien, som ikke giver mening uden filmens kontekst. Men... Phineas & Ferb har aldrig været kendt for at give mening.

Om Torben Andersen