Score: 9
Better With Kinect
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):
PEGI 3+PEGI Online
PositivtNegativt
Eminent bilfysik
Supersprød grafik
Lækker lyd
Autovista
Top Gear
Ingen mulighed for at køre om natten
Porsche mangler
Køb Forza Motorsport 4 hos vore partnere:
 

Så er Microsoft klar med endnu en Xbox 360-eksklusivtitel, og det drejer sig naturligvis om deres flagskib på bilspilsfronten, Forza Motorsport 4. De to forgængere har stået lysende klart som fremragende bedrifter på Xbox 360, men 4'eren løfter serien til nye højder og giver dig den måske bedste bilspilsoplevelse på Xbox 360. Vroooooom!

Det er to år siden, vi blev blæst væk af Forza Motorsport 3, så udviklerne fra Microsofts eget Turn 10-studie har haft god tid til at videreudvikle på deres fremragende bilspil. Mange af elementerne i denne udgave minder om forgængeren, men der er virkelig blevet finpudset og samtidigt blevet plads til en række nye lækre tiltag.

Forza Motorsport 4 byder på den sædvanlige karriere-mode, hvor du skal igennem 10 sæsoner af motorløb i den såkaldte World Tour. Du begynder med de små klasser af biler, og efterhånden som du passerer gennem sæsonerne, får du adgang til større og mere potente køretøjer. Du får erfaringspoints efter hvert løb og kan stige op til niveau 50, og hver gang, du stiger et niveau, får du mulighed for at vælge en ny blandt flere biler og er således ikke længere begrænset til at skulle modtage en bestemt bil - som det var tilfældet i 3'eren. Derudover optjener du også in-game credits, hvormed du kan opgradere dine biler eller købe nyt udstyr på markedspladsen. Bilerne har ikke længere sit eget niveau, hvilket i stedet er overført til spillets godt 80 bilmærker. Kører man Porsche - nånej, Porsche er jo desværre ikke med i år - men så eksempelvis Ferrari, stiger dit såkaldte Ferrari affinity level uanset, hvilken Ferrari du kører i. Det virker mere fornuftigt, da man jo gennem sin karriere kører i mange forskellige klasser men måske alligevel har et foretrukkent bilmærke. Karrieredelen er omfattende, og den føles mere fri end i forgængerne. Ved hver event kan du vælge mellem flere forskellige løb og flere forskellige biler, så frihedsgraden er højere denne gang, hvilket er et rigtigt godt tiltag. Der er blevet plads til et par nye løbstyper, hvoraf jeg vil nævne Bowling, hvor man skal køre rundt på en bane og vælte så mange kegler som muligt undervejs. Det er ikke et særligt ophidsende tiltag, men for at gøre sig bemærket, kræver det blandt andet gode drift-egenskaber, så for driftere er det måske god lir alligevel.

Sværhedsgraden bestemmer du naturligvis selv, og du kan indstille alle parametre, ganske som i forgængerne, hvad angår bremsehjælp, optimalkurve, modstander-AI osv., så Forza Motorsport 4 er både et spil for dem, der foretrækker en simulation, men også et spil for dem, der normalt foretrækker arcaderacerspil. AI'en virker mere balanceret her i 4'eren, hvor modstanderne kører i forhold til, hvor godt du selv klarer dig. Man kan diskutere denne slags elasticitet herfra og til dommedag, men i Forza Motorsport 4 virker det langt mere i balance og retfærdigt, end hvad man ser i andre bilspil, hvor modstanderne venter på dig, hvis du kommer for langt bagud eller kører unaturligt godt, hvis du skulle komme for meget foran.

Turn 10 og Microsoft har muligvis set på EA's succes med Autolog, som vi fik så eminent serveret i Need for Speed Hot Pursuit og senest i Burnout Crash, for de har indført den såkaldte Rivals Mode, hvor man kan køre mod ghosts fra andre kørere. Du kan i spillets onlinedel oprette bilklubber og invitere dine venner, og slår du en af dine venners tider, bliver de gjort opmærksom herpå via et automatisk besked-system. Spillet foreslår også forskellige udfordringer til dig, og hele setup'et minder således meget om EA's Autolog og er en lækker ny feature.

Bilfysikken og fartfornemmelsen har altid været to af Forza-seriens varemærker, og i 4'eren føles det bedre end nogensinde. Bilerne føles virkeligt godt og meget forskellige, når man kører, og fartfornemmelsen er samtidigt helt fantastisk og føles meget realistisk. Du har naturligvis som i tidligere spil mulighed for at fintune din bil ned til mindste detalje og sågar sælge dine set-ups eller købe andre brugeres på markedspladsen. Det er virkelig guf for gamere med et mekanikergen i sig, og for alle de (vi) andre kan man roligt lade spillet indstille bilen, så den giver en standardoplevelse, hvilket sandsynligvis er godt nok for langt de fleste. Men der er altså plads til at nørde her, og det er der naturligvis også i spillets design-del, hvor du kan dekorere din bil efter alle kunstens regler. Igen er det nemt at få det til at se godt ud med et par simple manøvrer, mens det kræver et stort kunstnergen at kunne dekorere så flot, som de allerdygtigste designere gør. Mange køber spillet blot for at designe biler, og det er bestemt også en underholdende del af Forza Motorsport 4.

Online-delen har været endnu et af Forza-seriens varemærker, og i år er der også blevet plads til nyt. Som nævnt kan man oprette sine egne bilklubber, hvor man kan invitere sine venner til at deltage. Man kan vælge at dele sine biler gennem en fælles garage, og medlemmerne kan således prøvekøre andre medlemmers biler. Hver klub har også en ranking på et fælles leaderboard, og dertil er der leaderboards blandt medlemmerne af selve klubben. Racerløbene er sjove offline mod AI-modstandere, men den største underholdningsværdi i Forza Motorsport 4 ligger helt klart i online-delen, og finder man en gruppe venner at ræse mod, kan det blive til mange timers underholdning i træk - især hvis man er nogenlunde jævnbyrdige. Når man opretter løb, kan man vælge at lade løbene stå åbne for alle, og dertil er der mulighed for at invitere folk fra vennelisten eller direkte blandt klubmedlemmerne. Det virker nemt og overskueligt! I online-løbene kan op til 16 spillere deltage samtidigt (i 3'eren var det kun 8), og man kan naturligvis vælge de restriktioner, der skal være ifht. bilklasser, bane, antal omgang osv. Der er desværre ikke mulighed for at vælge nattekørsel eller kørsel i eks. sne eller regn, hvilket er ærgerligt, men måske det har været en for krævende del at få med - nu hvor spillet på så mange andre punkter er blevet forbedret. Man kan som regel vælge med kørsel ved solopgang eller om eftermiddagen, hvilket giver to lidt forskellige visuelle oplevelser, især på grundt af spillets fantastiske lyssætning.

Og nu hvor vi er ved det grafiske, så er Forza Motorsport 4 endnu flottere end 3'eren. Som sagt er lyssætningen helt eminent, og dertil ser bilmodellerne og omgivelserne virkeligt flotte ud. Det er grafisk guf for feinschmeckere, at der er arbejdet så meget med detaljer, lys og små grafiske effekter som dækspor på banen osv. Et tiltag, der får det grafiske niveau til at nå nye højder, er det såkaldte Autovista, hvor man kan gå på opdagelse i de mest prominente biler og få forklaring på mange detaljer entusiastisk fortalt af Jeremy Clarkson fra verdens bedste bilprogram, Top Gear, med hvem Turn 10 og Microsoft har indgået et nært samarbejde. Bilerne er næsten fotorealistiske, og man kan godt komme i tvivl om, hvorvidt det drejer sig om rigtige biler eller blot computerdesignede modeller. Helt fantastisk flot! Man kan også bruge Kinect til at gå på opdagelse (og endda under løbene), men Kinect-delen er ikke en specielt interessant oplevelse i Forza Motorsport 4, og har du ikke Kinect, er der ingen grund til at tro, at du går glip af noget særligt.

Lydsiden er der også blevet kælet for igen, og bilerne lyder endnu bedre end tidligere. En ikke særligt ophidsende musik under løbene skruer man naturligvis helt ned for, så man kan nyde de fantastiske motorlyde, hvor hver bil lyder forskelligt, og som gør, at spillet føles mere realistisk. Lydsiden af Forza Motorsport 4 er med til at højne oplevelsen, og har man et godt surround-system, er det bare med at skrue op.

Jeg har som arcaderacerfan egentligt haft størst forventninger til EA's kommende Need 4 Speed: The Run, men jeg har svært ved at se, hvordan noget bilspil skal kunne overgå Forza Motorsport 4 i år. Med over 500 fantastiske bilmodeller fra mere end 80 producenter (desværre mangler Porsche som nævnt), et eminent gameplay for både simulatorfans og arcaderacerfans, masser af løb og en omfattende og underholdende karrieredel, hele online-delen med handel og vandel, online-løb og private bilklubber, designdelen og en fabelagtig grafik og lyd gør, at du ikke kommer til at kede dig de næste par år, såfremt du meget fornuftigt og hurtigst muligt anskaffer dig Forza Motorsport 4!

Gamesector Anbefaler

Om Thomas Heine Bech

Thomas har været spilanmelder på Gamesector siden 2007 og anmelder for det meste spil til Xbox One. De foretrukne genrer er sport, bilspil, adventure, puzzle, platform, action og RPG (tja, det er vel næsten det hele), men hjertet banker især for de gamle 80'er-klassikere. Favoritspil på Xbox-konsollerne: Rayman Origins, Plants vs. Zombies, Tom Clancy's G.R.A.W., Pure, Game Room, Scramble, Limbo, Braid, Trials HD, Just Cause, Burnout Revenge, Raiden Fighters Aces og Pinball Hall of Fame: The Williams Collection.