Det er Ico og Shadow of the Colossus... hvad skal jeg sige?
Køb Ico & Shadow of the Colossus Collection hos vore partnere:

De originale udgaver af PlayStation 2-spillene Ico og Shadow of the Colossus er to af de klarest lysende stjerner på den gode gamle PlayStation 2s nattehimmel. Fra mit synspunkt er det to klassikere, der bør være at finde centralt i enhver seriøs spilfans samling. Hvis du slet ikke har stiftet bekendtskab med de to klassikere, får du nu muligheden på PlayStation 3 med udgivelsen af en samlet pakke med begge spil i strålende HD.

Bag spillene Ico og Shadow of the Colossus står den japanske spildesigner Fumito Ueda, der i begge spil formåede at skabe en stemning, som på mange måder fik spillene til at skille sig markant ud fra resten af datidens spiludgivelser. Ved at arbejde med lyssætning og på mange måder anvende et minimalistisk spildesign, skabte Ueda med Ico et medrivende action-eventyr, der sprængte rammerne for, hvordan den genre traditionelt blev opfattet. Hans fremragende arbejde fortsatte fire år senere med Shadow of the Colossus, der på en gang var en både episk og tragisk fortælling, der fik spilleren til at stille spørgsmål ved sine egne handlinger – handlede man overhovedet rigtigt, eller var man drevet af selviske årsager, når man angreb de gigantiske væsener, der i sidste ende blot ønskede at passe sig selv i den øde og mennesketomme verden?

Der er ingen grund til at gennemgå plottet i hverken Ico eller Shadows of the Colossus i nærmere detaljer, da det i sig selv vil være en omstændig opgave at beskrive de to spils særpræg og kvaliteter. Lad os i stedet se på hvilke ting, der er sket i forhold til de to remakes af spillene.

Især i Ico er der sket en del med det visuelle udtryk. Ico begyndte sit liv som et udviklingsprojekt til PlayStation 1, men da spillet tog over fire år at lave, blev Ico skubbet til PlayStation 2 relativt sent i sit udviklingsforløb. Det betød, at grafikken, om end stadig nydelig i originalversionen, efterlod plads til forbedringer – og det er der så sandelig kommet i HD-versionen, der er bjergtagende. Især arbejdet med lyssætning, der allerede i det originale Ico var med til at skabe en helt unik stemning, er videreført i remaket, der har fantastisk lyssætning, der med lys og skygger giver den forladte borg, som spillet foregår i, sin helt egen personlighed og næsten bringer rum og vægge til live.

I begge spil er frameraten blevet pustet godt og grundigt op, hvilket naturligvis er en fryd for øjet. Hvad angår kameraføringen, så var den nok et af de mest omdiskuterede emner i de to originale spil – det næsten permanent fastlåste kamera i Ico, der kun lod dig se omgivelserne på den måde, udviklerne ville have dig til at se dem, og det mere drilske frie kamera i Shadow of the Colossus. Kameraføringen er der ikke pillet voldsomt ved, og det vil helt sikkert medføre en del debat blandt fans – men nu er der i det mindste ingen framerate-problemer med de episke kampe i Shadow of the Colossus.

Shadow of the Colossus har et yderst særpræget gameplay, der veksler mellem fantastiske actionsekvenser, når man forsøger at nedkæmpe en af de gigantiske colossuses (colossi? - Red.) og utrolig stilfærdige sekvenser, når man rider gennem det næsten endeløse og øde landskab på vej til den næste fjende. Begge elementer har fået et gigantisk løft grafisk, og især frameraten, der ofte slæbte sig hen over gulvet i det originale spil, er som nævnt nu pludselig oppe på et stabilt højt niveau, der gør oplevelserne endnu mere medrivende.

Begge spil understøtter desuden stereoskopisk 3D, som naturligvis er en noget anderledes oplevelse end den normale spiloplevelse ved de to klassikere. Det er nok ikke et element, der vil henrykke fans af originalerne. Ud over 3D-muligheder er der en smule ekstra kræs for de virkelige hardcore i form af et par temaer og nogle behind the scenes-klip på skiven.

Og så er der faktisk ikke ret meget mere at sige. Handlingen og gameplayet i de to remakes forbliver helt tro mod originalerne – så har du allerede gennemført spillene til PlayStation 2, så kender du også de to remakes fra ende til anden. Der er stort set kun den forbedrede framerate og den højpolerede HD-grafik at komme efter.

Alle seriøse gamere bør dog have spillet disse to klassikere, så nu er der i hvert fald ikke længere nogen gyldig undskyldning for ikke at gøre det. Debatten om, hvorvidt man overhovedet skal lave grafisk forbedrede remakes af to så store klassikere, lader vi ligge til folk, der er meget klogere end os...