Ufrivillig komisk plot og dialog
Elendig kontrol
Ensformigt
Kedelige omgivelser
Køb Rise of Nightmares hos vore partnere:

Ohhh, the horror!

I Rise of Nightmares tager du rollen som Josh. Josh er spiludviklernes bud på en ”ærketypisk” amerikaner: han er en dum drukkenbolt, der på nær-magisk vis slet ikke har et eneste interessant karaktertræk eller så meget som skyggen af en personlighed. Det samme kan siges om hans kone, Kate, så det kan være svært at forstå, hvorfor han bliver så oprevet, da hun kidnappes af en skør professor og hans monstrøse skabning efter Josh og Kate er involveret i en togulykke i Rumænien.

Med andre ord er spillets plot både banalt og naivt. Det er svært at gøre ret meget andet end at trække på smilebåndet over de kedelige figurer og de helt forfærdelige ærketypiske skurke. Det skaber fra starten i hvert fald ikke den bedste ramme for et survival horror-spil. Det bliver ikke bedre af at spillets mellemsekvenser og dialog er krampagtigt skrevet og om muligt endnu værre leveret af karakterer, der ofte ser mere livløse ud end de mange zombier, der ellers befolker spillets mørke rum og korridorer.

Men lad os tage fat på det, der med garanti vil være Rise of Nightmares hovedattraktion: nemlig at prygle zombier ved at svinge løs med armene. Kinect-kontrollen i kamp fungerer ganske godt – om end spillets action let bliver lidt ensformig. Der er en lang række forskellige våben (prisværdigt mange faktisk), som du kan samle op og med ganske tilfredsstillende effekt hamre i bøtten på zombier og andre fjender. Trætheden i armene vil dog nok sætte ind relativt hurtigt – og hvis ikke det stopper dine zombie-smadrende eventyr i Rise of Nightmares, så vil resten af spillets hæslige kontrol med garanti smide så meget grus i maskineriet at der knækker en tand eller to på tandhjulene.

Det er bemærkelsesværdigt – endda måske prisværdigt, at udviklerne ikke har lavet Rise of Nightmares som en form for Rail Shooter. Du har nemlig ”frihed” til at bevæge Josh, derhen du vil og selv udforske dine omgivelser, der primært består af den onde professor Viktors rumænske slot og de omkringliggende områder såsom en hule, en sump og en kirkegård. Men idet Rise of Nightmares slet ikke understøtter en almindelig controller, skal Josh styres ved hjælp af Kinect-kameraet og her braser det i forvejen spinkle Rise of Nightmares-korthus sammen.

Ved at sætte højre fod fremad får du Josh til at gå frem og ved at dreje hele overkroppen, kan du dreje ham til højre og venstre. Du kan sikkert allerede nu regne ud af det slet ikke virker – og det virker i hvert fald slet ikke med den hastighed og respons, der er behov for når du befinder dig i et rum fyldt med zombier, der gerne vil bruge din tyktarm som tandtråd. Prøv at gøre det hele samtidig med at du forsøger at slå ud efter en angribende fjende – men sørg for at trækker gardinerne for først, så naboen ikke kan se dig dratte om på stuegulvet i raseri. Udviklerne har åbenbart gennemskuet, at den var rivende gal med kontrollen, for giver du op i dit forsøg på at zig-zagge Josh akavet gennem et rum, kan du bare hold højre hånd i vejret. Så går han automatisk hen til nærmeste fjende eller næste objektiv. Tal lige om at smide håndklædet i ringen.

Visuelt er Rise of Nightmares en blandet pose bolsjer. Jeg har allerede beskrevet de næsten ufrivilligt komiske mellemsekvenser, hvor Josh battler med zombierne om at se mest død ud. Spillet foregår i et rumænsk slot og det ser præcist ud som jeg havde forestillet mig det ville: gråt og kedeligt. Mens omgivelser og Josh selv ikke rigtig vinder nogle præmier så er den visuelle stemning og selve fjenderne faktisk ganske nydelige – spillet er mørkt, klamt og blodigt som en dårlig splatter-gyser. Og det fungerer faktisk ganske godt.

Sega har måske fat i den lange ende med denne nytænkende form for Kinect-kontrol – men det virker halvfærdigt og slet ikke gennemtænkt. Resultatet bliver desværre at Rise of Nightmares svinger utroligt meget i niveau. Når det fungerer godt er det uhyggeligt og intenst, men alt for ofte er det bare irriterende og frustrerende og så glemmer man alt om stemning og uhygge. Men vi håber da at Sega forsøger sig med andre spil, hvor denne type kontrol kan finpudses yderligere.

Horror spil er noget man spiller om aftenen, med lyset slukket og lyden skruet helt op så man kan komme i den rette stemning og få nogle solide gys. I Rise og Nightmares skal man flagre rundt på stuegulvet med alt lys i hele stuen tændt, for at bruge sin Kinect. Kombinerer man det med ensformigt gameplay og et plot der er hovedrystende banalt, så er den endegyldige dom helt klar – desværre, for vi ville egentlig gerne have rost Sega’s mod til at forsøge noget nyt med Kinect.