Pac-Man Championship Edition
Pac-Man TILT
Fire spil som du aldrig vil spille
Ikke DX-versionen af Pac-Man Championship Edition
Køb Pac-Man & Galaga Dimensions hos vore partnere:

Denne anmelder har ikke det store nostalgiske forhold til Galaga, men Pac-Man derimod – det var blandt mine første spil, og stadig et spil jeg holder meget af. Denne pakke indeholder hele tre Pac-Man spil, og alle er faktisk værd at spille.

Der er selvfølgelig originalen, som med tilsat 3D-effekt er værd at genopleve for en kort stund. Herefter finder vi Pac-Man TILT, som er et helt nyt platform-spil med vores gule helt i hovedrollen. Spillet understøtter ikke 3D, da kontrollen i høj grad foregår ved at vippe maskinen til vinkler hvor 3D-effekten ville gå tabt. Det er lidt synd, men spillet er alligevel ret sjovt. Der er 30 afvekslende baner, hvor man virkelig mærker at udviklerne har forsøgt at strække konceptet så langt som muligt. Det når aldrig klassikerstatus, men skal alligevel nok holde dig fanget hele vejen igennem.

Det bedste Pac-Man-spil i pakken – ja, faktisk det bedste af alle spil i pakken – er Pac-Man Championship Edition. Et spil der tidligere er udgivet på blandt andet Live Arcade, men som bestemt også egner sig til en håndholdt maskine. Som udgangspunkt fungerer det som det oprindelige Pac-Man, men dog med den forskel at man bliver i den samme labyrint hele spillet igennem. Spillet starter med at fylde prikker og en frugt i halvdelen af labyrinten, og når frugten så spises fyldes prikker og en frugt i den anden halvdel. Sådan veksler spillet fra side til side, og det fungerer fremragende. Jeg havde meget svært ved at lægge spillet fra mig. Det siges dog, at den forbedrede DX-version, der også findes på blandt andet Live Arcade, er endnu bedre – det er ærgerligt, at 3DS-ejerne ikke får den bedste version, når den nu findes.

Hvad angår Galaga, så er det jo som bekendt et klassisk vertikalt rumskydespil, hvor spilleren styrer sit rumskib omkring på skærmen og skyder rumvæsener. Et spil med stor historisk betydning, men i dag er det – i det mindste for mig – en smule svært at lade sig underholde. Pakken indeholder også et nyere Galaga-spil kaldet Galaga Legions. Igen er det en konvertering fra et Live Arcade-spil, men det når dog ikke helt niveauet fra Pac-Man Championship Edition. Spillet har dog flere interessante elementer end det oprindelige Galaga, og kan bestemt nydes ganske længe hvis man er fan af genren. Det ringeste spil i hele pakken, er Galaga 3D Impact der endda er udviklet specielt til 3DS. Det er et on-rails rumskydespil ala Star Fox, men bestemt ikke i nærheden af det spils kvalitet. Det er for svært, 3D-funktionen er til mere gene end gavn og generelt er det svært at finde nogle fascinerende elementer. Det virker generisk og kedeligt.

Pac-Man & Galaga Dimensions-pakken skal du købe pga. Pac-Man TILT og Pac-Man Championship Edition. Det er solide spil, med mange timers underholdning gemt i sig. Resten af pakken er ikke meget værd – se det som en bonus, at du får seks spil selvom du egentlig kun kommer til at spille to af dem.

Om Jimmy Marcus Larsen