Dream Trigger 3D

Score: 3
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):
PEGI 3+
PositivtNegativt
Flot og farverigt
God 3D-effekt
Usynlige fjender
Håbløse dialoger, der kræver en tutorial
Triste lydeffekter
Køb Dream Trigger 3D hos vore partnere:
 

Vi har set rigtigt mange 3DS-spil som blot er mere eller mindre direkte konverteret fra andre platforme. Når et spil som Dream Trigger 3D dukker op, så skylder vi derfor at give det en ekstra stor chance. Udviklerne har løbet en risiko ved at lave det, og vi har måske en chance for at se, hvad maskinen kan bruges til, når et spil er udviklet specielt til den.

Dream Trigger 3D tilhører genren ”psykedeliske shooters”. En genre der æstetisk læner sig op ad ting som abstrakte malerier, musikvisualisering og matematiske formler. Vi taler titler som Jeff Minters Space Giraffe og Tetsuya Mizuguchis Rez. En smal genre, og en genre, der om noget lever på sin evne til drage spilleren dybt ind i dets univers – et punkt hvor 3D-skærmen måske kan bidrage positivt.

Uanset audio-visuelt udtryk, så er Dream Trigger 3D dog i bund og grund en shooter. Din hovedperson er et lille farvestrålende ikon – i starten en sommerfugl – som du styrer omkring på den øverste skærm. I starten forbavses man af det totale fravær af egentlige fjender. Det bliver blot sværere og sværere at undvige et stigende antal projektiler, indtil en tarvelig enkel game over tekst krydser skærmen. Det går dog op for én, at den nederste skærm fungerer som en slags sonar eller radar. Man skal tegne på skærmen, for at igangsætte en scanning af det tilsvarende område på den øverste skærm. Det vil så afsløre de ellers usynlige fjender, og give dig mulighed for at bekæmpe dem.

Lyder det som en udfordrende mekanik? Det er det også! Faktisk så udfordrende, at det nærmer sig det uspillelige. I det mindste til at begynde med, men selv når man får taget på det specielle koncept, så føler man sig ofte uretfærdigt behandlet. Et nederlag føles tilfældigt, frem for selvforskyldt. Måske pga. de usynlige fjender.

Det bedste ved Dream Trigger 3D er in-game grafikken. Omend den måske ikke rammer et særligt højt niveau rent kunstnerisk, så er den bestemt flot og farverig – og med 3D slået til, så bliver man let opslugt. Til gengæld fejler spillet fælt på lydsiden, hvor genren ellers plejer at stå stærkt. Særligt lydeffekterne er triste – det virker som om de slet ikke er lavet til dette spil.

Dream Trigger 3D står tilbage som et modigt forsøg på at udgive noget originalt. Indtil andet er bevist, er idéen med usynlige fjender dog nok den dårligste idé der nogensinde er tilført en shooter. Det er formentlig hovedårsagen til at spillet aldrig bliver sjovt. Vi får et glimt af genre der kunne fungere rigtigt godt på Nintendo 3DS, men spillets største bidrag må være at vise vejen – lad os håbe andre udviklere vil tage genren op, og lave en psykedelisk shooter der virker. Ja, måske nogle vi konvertere Rez til os...

Gamesector Frarder

Om Jimmy Marcus Larsen