Lækker fysikmotor
Weekly Challenges
XP-systemet
Stadig ingen danske kommentatorer
Lidt kluntet navigation i Ultimate Team
Køb FIFA 12 hos vore partnere:

Sidste år var det som om, at FIFA-seriens udvikling var stagneret en smule, og kritikken gik da også mest af alt på, at der manglede væsentlige nyheder, som kunne retfærdiggøre endnu en investering i en af EAs årligt tilbagevendende mastodont-titler. FIFA 11 var bestemt et godt spil, men årets udgave, FIFA 12, er så meget bedre, og EA skal især have ros for på visse områder at have ændret radikalt på et ellers gennemtestet og elsket gameplay!

I FIFA 12 er der især tre områder, der springer i øjnene, når man lige har sundet sig og været igennem de første par kampe. For det første har EA indført et mærkbart forbedret forsvars-system, Tactical Defense, hvor man ikke længere blot kan trykke i vildskab på de to traditionelle tackle-/presseknapper, men hvor man i stedet i langt højere grad skal time sine tacklinger. Langt oftere vil en modstander kunne undslippe dit "angreb" og dermed få en ofte afgørende fordel, og FIFA 12 belønner nu i endnu højere grad den dygtige spiller og beror sig derved i langt mindre grad på tilfældigheder. Når man forsvarer har man samtidigt mulighed for at tilkalde en medspiller og få ham til at presse boldholderen, mens man positionerer sig selv bedre. Uanset hvad, så vil jeg vurdere, at det nye forsvarssystem givet et langt mere realistisk og balanceret gameplay.

Skulle man af specielle årsager alligevel komme til at savne den gamle måde at forsvare på, kan man i offline-kampe vælge at bruge den gamle måde. Den går dog ikke online, hvor alle spiller med den nye metode. Forsvarssystemet skal man lige vænne sig til, men når man først har fået det ind under huden, er jeg sikker på, at selv de mest inkarnerede FIFA-spillere vil tage godt imod og - lige som os - kalde det for en fremragende tilføjelse til denne del af spillet.

Den anden betydelige ændring er den såkaldte Precision Dribling, hvor spillerne i endnu højere grad har mulighed for at drible detaljeret, lave finter og dække bolden bedre mod modstanderens forsvar. Præcisionsdriblinger foregår naturligvis i et mere roligt tempo, men er man eller bliver man god til det, vil man snildt kunne drage fordel af det - og i tætte kampe af og til afgørende fordel. Precision Dribling hænger også direkte sammen med forsvarssystemet, idet den, som mestrer teknikken, også vil kunne drage fordel af disse evner og dermed ikke nødvendigvis bliver nødt til at losse bolden langt væk i pressede situationer.

Den sidste større ændring, både visuelt og gameplaymæssigt, er den nye Player Impact Engine, hvor spillerne bevæger sig langt mere naturligt, især når de eksempelvis støder sammen. Det er ikke længere forudberegnede animationer, man ser, men on-the-fly-beregnede bevægelser ud fra, hvordan de reelt støder sammen. Det er rigtigt godt ud, og spillet føles mere levende end før. Systemet er der ikke blot for syns skyld, og eksempelvis kan man via sit forsvarssystem trække i trøjen på en modstander, så han (hvis dommeren ikke ser det) kommer lidt ud af balance, afhængigt af, hvor hans tyngdepunkt og fødder er, og denne ubalance har man så mulighed for at udnytte til egen fordel.

Foruden de gameplaymæssigt radikale ændringer, der fordrer endnu mere træning for at kunne begå sig, er der også ændringer på flere andre områder. Den måske mest betydningsfulde er, at de spændende challenges, som vi så det i VM-udgaven af FIFA fra 2006, er tilbage. Denne gang dog ikke i form af udfordringer fra fordums store kampe men i stedet som Weekly Challenges, dvs. ugentlige udfordringer, baseret på den forgangne uges højdepunkter. I den første udfordring skulle man forsøge at hente Manchester Uniteds føring på 3-1 over Chelsea med 42 minutter tilbage på uret - en aktuel situation, og således vil spillet hele sæsonen igennem (indtil næste års FIFA 13) i endnu højere grad kunne hold sig frisk med nye udfordringer hver uge.

FIFA 12 har også indført et erfaringssystem, hvor man tjener XP (erfaringspoints) uanset hvad man laver i spillet. Det kan både være træningskampe, Virtual Pro, turneringer, online-kampe osv., og formålet er, at man stiger i Level med et dertil knyttet leaderboard. XP har dog også et sekundært formål, for i FIFA 12 er der endnu en ny feature, Støt Din Klub (Support Your Club), hvor de erfaringspoints, som du optjener, bliver lagt til din valgte favoritklub, og der udregnes et gennemsnit for hver klub baseret på det samlede antal XP-points og antal fans af klubben. Jeg er ikke sikker på, at Støt Din Klub vil få en særlig stor betydning, men det er alligevel et sjovt påfund, hvor der bestemt ligger udviklingsmuligheder.

Mange ting er også ved det gamle i FIFA 12. Der er kommet et par nye online-modes (Online venskabskampe og 1 mod 1-sæsoner), og derudover er der naturligvis alle de vigtige licenser, det velkendte Virtual Pro, hvor du igen kan være både spiller og målmand, træningskampe, hele manager-delen (som har fået tilføjet bl.a. talentspejdere og en ungdomsafdeling) og naturligvis online-kampe, hvor man kan spille op til 11 mod 11. Lokalt kan op til 4 spillere være med samtidigt. Accomplishments, som er små opgaver, du skal løse (eks. scor 5 mål på træningsbanen uden for feltet eller lav 3 afleveringer med hælen osv.) er også med igen, og hver gang, du fylder en side ud i Accomplishment-hæftet, stiger din Virtuelle Pro i niveau, så også her er der en masse spændende udfordringer og ekstra levetid.

Ultimate Team er naturligvis også med, men denne gang skal du ikke betale for det som en udvidelse, da det ligger i spillet fra start. Det er samlernes paradis, hvor du fra start får en pakke kort med middelmådige spillere, som du så kan spille med i Ultimate Team. Efter kampen bliver dine strabadser belønnet med mønter, med hvilke du kan købe bedre pakker med bedre spillere i. Du kan også finde kort, som kan helbrede skadede spillere eller som eksempelvis kan forlænge en given spillers kontrakt, og der er tilknyttet et stort auktionshus, hvor du kan sælge og købe spillere. Det fungerer rigtigt godt, og det eneste er velsagtens, at navigationen i Ultimate Team føles en lille smule kluntet, hvor der godt kunne være lidt mere automatik, eksempelvis i placeringen af spillerne på holdet osv. Det er småting, men stadigvæk en lille smule irriterende.

News Feed fra andre sportsbegivenheder (eksempelvis de seneste resultater fra Premier League) toner også frem i bunden af skærmen, og du kan naturligvis også vælge at benytte din helt egen musik til menuerne. Soundtracket er ellers pænt varieret og ganske fint, hvis man er til musik i spillet. Lydmæssigt er der ikke sket det helt store. FIFA 12 lyder meget som FIFA 11, men denne gang har man dog mulighed for at vælge 2 kommentator-par (hvis man spiller med engelske kommentarer). Disse virker fint ifht. hvad der sker på banen, men der er lidt for mange gentagelser. Desværre er der endnu ingen danske kommentatorer (stadig kun svensk af nordiske sprog), og det har næppe haft den store betydning for EA, at Danmark jo i særklasse er den bedste nordiske fodboldnation.

Grafisk har vi været inde på den nye fysikmotor med ragdoll-lignende effekter. Animationerne ser rigtigt flotte ud, og de ganske få fejl, som jeg bemærkede, er jeg sikker på, blot er børnesygdomme, der vil blive fixet i en opdatering. De kendte spillere ligner sig selv, men desværre er udtrykket stadig en smule kønsløst, og det bliver næppe på denne generation af konsoller, at vi vil opleve, at alle spillerne ser levende ud. Omgivelser, stadions, græsplaner, menuer osv. er gennemarbejdede, og lyssætningen fungerer også rigtigt fint.

FIFA 12 har de sædvanlige sværhedsgrader fra Amateur til Legendary, og AI'en har fået en fintuning, som gør, at spillerne reagerer mere naturligt i forhold til egne styrker og svagheder. Skulle disse standardindstillinger ikke være nok, har man naturligvis mulighed for at indstille de enkelte parametre ned til mindste detalje, hvilket er lækkert. Eksempelvis var det ganske underholdende at sætte både farten på bolden, skuddene og spillerne helt i vejret, hvilket krævede lynhurtige reflekser!

FIFA 12 er et spil, der giver langt flere detaljerede muligheder og som belønner den dygtige og ihærdige. De nye tiltag i form af det nye forsvarssystem, driblesystemet og fysikmotoren er - sammen med Weekly Challenges - de mest iøjnefaldende nyheder, men det er også så rigeligt til, at vi, selv om du ejer samtlige tidligere udgivne FIFA-titler - uforbeholdent kan anbefale FIFA 12. Det er det bedste spil i serien nogensinde og sandsynligvis også det FIFA-spil, der har fået den største ansigtsløftning. Godt gået, EA!