Let at gå til
Glimrende underholdning
Ungerne kan være med
Meget tynd historie
For lidt kontrol over udvikling
Åndssvagt save system

OK, hvis vi skal være historisk orienterede, burde jeg nok indlede med en smøre om at Crimson Alliance er en moderne efterkommer til spil som f.eks. Gauntlet osv. Men for nu at være ærlig, så har jeg aldrig spillet særligt meget Gauntlet og er bange for at skrive noget forkert og få en flok fanatiske halvgamle nørder på nakken (såsom undertegnede –Red.). Så skal vi ikke bare hoppe ud i det og komme frem til hvad det er Crimson Alliance er for en størrelse?

Betegnelsen ”rollespil” er jo efterhånden en man klistrer på ethvert spil, hvor der er en troldmand eller en elver med. Ud over at man i Crimson Alliance kan vælge imellem en kriger, en troldmand og en snigmorder (eller hvad det danske ord for assassin nu en gang måtte være), er der ikke meget rollespil over det. Jo jo, spillet foregår i en fantasy setting, men skal vi så ikke kalde det for et fantasy-spil i stedet for. For i mine øjne indebærer udtrykket rollespil, at man har en karakter som man kan udvikle gennem spillet. Og i Crimson Alliance samler man da også erfaringspoints sammen og udvikler sig, man har som spiller bare ingen indflydelse på hvordan karakteren udvikler sig. Det hele går ganske automatisk og man opdager det ikke rigtigt. Nå, men nu er jeg næsten også færdig med at brokke mig (der er lige en ting mere, der kommer senere) og så skal jeg nok forsøge at være positiv.

Crimson Alliance udkommer på Xbox Live Arcade. Og Arcade er nok nøgleordet for at nyde det her spil. Det er let tilgængeligt, sjovt og hurtigt glemt igen. Det har dog den meget stærke side at det er skabt til at blive spillet som co-op, hvor man op til fire spillere arbejder sammen om at klare opgaverne.

Man kan sagtens spille spillet alene, men det er klart sjovest sammen med andre. Og for nu at bevise at spillet er ret let at gå til, prøvede jeg at spille det sammen med min femårige søn og det gik glimrende. Ikke at spillet er så let at en femårig kan klare det (far måtte knokle ret meget for at holde os levende), men junior fattede let styring af spillet, plottet og alt andet væsentligt.

Crimson Alliance er som nævnt et hack’n’slash rollespil, hvor dit valg af karakter afgør din kampspil. Hver af spillets karakterer har nemlig et let og et tungt angreb og er enten specialist i nærkamp eller angreb over afstand. Det er simpelt, men alligevel fungerer det på samme måde som lignende ”slå på tæven” rollespil ganske afslappende og underholdende når man først er i gang.

Som nævnt er selve rollespilselementerne ikke voldsomt udtalte –udover den lineære karakterudvikling kan du samle guld og anvende den til at skaffe nyt udstyr til din karakter. Igen definerer hvilken karakter du har hvilket udstyr du kan købe og bruge. Også her er spillet yderst traditionelt.

Alt i alt er Crimson Alliance et glimrende spil. Grafikken er fin, lyden er god nok, styringen er som den skal være osv. Historien er så tynd og tåbelig at man hurtigt opgiver at følge med i den, men sådan er det jo så ofte i den slags spil. Det eneste rigtigt store klage punkt er måden spillet ”autosaver” på. Man kommer regelmæssigt forbi nogle kontrolpunkter. ”Fint” tænker man så, det er jo her spillet gemmer og så kan jeg fortsætte herfra næste gang… desværre er det bare ikke sådan det fungerer. Det er kun i den samme omgang man kan starte igen fra disse savepoints. Slukker man spillet, bliver man smidt tilbage til begyndelsen af den bane man nu engang er i gang med og det kan godt være et pænt stykke som man skal spille om. Det er et meget stort irritationsmoment, der faktisk betyder at man lige tænker sig om en ekstra gang før man starter spillet, for hvis man ikke kan spille en bane færdig, er det næsten ikke besværet værd.

Om Jesper Koplev