Godt opgraderingssystem
Omfattende
Mangler variation
Svagt persongalleri
Fejlfyldt
Køb Dead Island hos vore partnere:

Du befinder dig på ferieøen Banoi et eller andet sted i Stillehavet. Der er fest og farver, men pludselig angrebes øen af uforklarlige årsager af et utal af zombier, og af endnu mere uforklarlige årsager er du immun over for zombiernes evne til at forvandle mennesker til levende døde. Du bliver derfor centrum i kampen for at nedkæmpe zombierne, beskytte de overlevende og finde en vej væk fra øen - men det er ikke så ligetil...

Der var store forventninger til Dead Island, da det ankom til Gamesector-redaktionen. Ikke mindst på grund af en fed teaser trailer, der blev lanceret for et godt stykke tid siden, så vi havde naturligvis håbet på, at vi fik et zombie-spil, der kunne overgå det noget skuffende Dead Rising 2. Desværre var dette ikke tilfældet, for Dead Island er i bund og grund ikke et overdrevent godt spil, men det har bestemt også sine positive sider.

Efter en ret heftig intro, hvor man følger en mandsperson, der i en alkohol- og narkorus vakler rundt på et af øens diskoteker, skal man vælge mellem fire forskellige karakterer, to kvindelige og to mandlige. Spillet er et førstepersons actionrollesandkassespil, som er opbygget af missioner; hhv. Main Quest og en hel masse Side Quests, som man ikke behøver følge for at gennemføre historien. I starten er det mest simple håndvåben, man har til rådighed (træårer, jernstænger, knive osv.), men senere får man adgang til kraftigere våben som eksempelvis Molotov-cocktails og diverse skydevåben. Man kan også kaste med sine våben, men naturligvis også bare sparke og slå, og især spark bliver en vigtig disciplin at mestre, for ikke blot forvolder et spark skade, men endnu vigtigere kan det få de fleste zombier til at falde, og så er de virkelig sårbare. Sværhedsgraden er dog ikke overdrevent høj men heller ikke så lav, at man bare kan slentre gennem spillet. En række ekstra stærke zombier skal ofte klares på afstand, og er man ikke opgraderet nok, kan man ikke bare sparke løs på dem uden at blive slået i gulvet. Generelt føles kampsystemet rimeligt, men af og til virker det som, at spillet ikke reagerer ordentligt på spillerens angreb. Det er dog noget bedre end i Dead Rising 2 - men der skulle heller ikke så meget til.

Zombierne dukker af og til op fra en busk eller viser sig at være "i live", når man lige prikker til en, der ligger tilsyneladende livløs, hvilket faktisk godt kan give nogle gode og underholdende gys. Ofte sker der desværre det, at AI'en opfører sig helt og aldeles tåbeligt - zombier står af og til bare og kigger på behørig afstand, mens man løber omkring, og selv i små rum kan de opføre sig, som om de slet er klar over, at deres hovedfjende er til stede. For det meste er zombierne dog fint aggressive, men altså som sagt med smuttere af og til.

Når man dør (og det vil med sikkerhed ske for de fleste engang imellem), respawner man et tilfældigt sted i nærheden med et fyldt energibarometer men dog med færre penge på lommen. Det virker ganske godt, at man ikke hele tiden skal tænke på at gemme spillet, og at man ikke skal starte helt forfra på en mission, hvis man dør. Angående save-systemet, så er det dog ikke uden problemer. Spillet er nemlig fejlfyldt på dette område, og det kan sågar hænde, at save-filen bliver ødelagt, og man må starte helt forfra. Blandt andet, hvis man går fra singleplayer til multiplayer eller omvendt, og dette er naturligvis ekstra ærgerligt, hvis man er kommet rigtigt langt. Udviklerne arbejder på en patch, der skulle løse disse problemer, men at det ikke er ordentligt gennemtestet ved udgivelsen er simpelthen for ringe.

Spillet har indbygget et større RPG-element, hvor man får erfaringspoints for at klare missioner og dræbe zombier, og når man stiger i level, skal man vælge at forbedre en af sine egenskaber, eksempelvis udholdenhed, hvor meget skade, man forvolder eller hvor stor chance man har for at lave kritiske slag mod zombierne. RPG-elementet er forholdsvist simpelt men virker rigtigt godt. Våben har også sine helt egne statistikker og bliver slidt, efterhånden som man bruger dem. Heldigvis er der ved arbejdsborde rundt omkring på øen mulighed for enten at reparere eller opgradere sine våben, og dertil er der - lige som i Dead Rising-spillene - mulighed for at lave sine helt egne våben, hvor man kombinerer nogle af de mange genstande, man finder rundt omkring. Generelt skal man hele tiden holde øje med genstande. De fleste kufferter, skabe, kasser osv. kan åbnes, og oftest er der blot et par dollars at finde. Det kommer hurtigt til at føles alt for besværligt, og det at indsamle ting burde have været fuldautomatisk, da det er med til at bryde rytmen.

Missionerne, både hovedmissionen og alle sidemissionerne, går ud på at løse små eller store opgaver for de forskellige personer i spillet. Oftest er det "Red min ven", "Find en genstand og bring den derhen" eller "Undersøg det område", og desværre kommer missionerne alt for hurtigt til at minde om hinanden. Der er ikke lagt den store opfindsomhed i at variere missionerne, omend det dog bliver en smule bedre, efterhånden som man kommer længere ind i spillet. Stadig er monotonien til at få øje på, og Dead Island bliver derfor et spil, der bedst kan "klares" i mindre doser.

En af spillets største forcer er, at det kan gennemføres med helt op til fire spillere i co-op. Det er langt sjovere at spille sammen med nogle venner (ganske vist kun online - ingen splitscreen), og samtalerne under spillet kan også være med til at bryde det meget ensformige gameplay. Spillet har et fremragende matchmaking-system, og har man i indstillingerne tilladt, at tilfældige kan tilslutte sig dit spil, sker det, hvis der er nogen, der spiller i nærheden af dig selv og er kommet cirka lige så langt. Herefter kan de (eller du) med et enkelt tryk gå fra at spille singleplayer til co-op.

Grafisk og lydmæssigt er spillet ikke overbevisende. En række grafiske fejl, bl.a. i forhold til animationer under kampene, skæmmer helhedsindtrykket, og af og til sker det også, at lyden hakker. Endnu eksempler på, at spillet nok kun var 95% færdigudviklet, da det blev udgivet. Omvendt er lyssætningen rigtig flot, og stemningen fra landskaberne er sådan lidt Far Cry-agtige. Teksturer - især indendørs - er af tvivlsom kvalitet, og alt i alt er spillets (audio)visuelle karakter på det jævne. Dertil skal det siges, at persongalleriet ikke er videre spændende. Der er ingen af karaktererne, der virkelig formår at skabe et tilhørsforhold - de virker simpelthen alt for ens - og for uinteressante.

Til trods for, at grafikken ikke er overvældende, så skal spillet ihverfald have ros for at være omfattende. Omkring 30 timers spilletid er der vel til, hvis man går efter alle side quests og ikke bare jager igennem det hele, og øen føles også stor at færdes rundt på. Fra bestemte save houses på øen kan man lynhurtigt transportere sig rundt, så man ikke altid skal bruge det meste af en mission på at køre eller løbe fra A til B og tilbage igen.

Dead Island har i forhold til vores forventninger været lidt af en skuffelse. Et rimeligt gameplay og et omfattende spil, et godt rollespilselement og gode co-op-muligheder kan ikke helt opveje de mange tekniske fejl, det svage persongalleri og det monotone gameplay, som simpelthen mangler variation. Dead Island vil uden tvivl tiltrække en skare af beundrere, men jeg tvivler på, at de alle bliver hængende ret længe efter, at spillet er gennemført.