Fin kombination af RTS og MMO
Genoplivet klassiker
Svag AI
Elendig Pathfinding
Ingen skirmish
Køb Age of Empires Online hos vore partnere:

Oprindeligt var det perserne, der fortalte historien om Fønix. Fuglen der gik op i flammer og genopstod af asken. Præcis på samme måde genopstår Age of Empires serien, fra de rygende aksebunker, der engang var det hæderkronede Ensemble Studios som Microsoft lukkede endegyldigt i 2009. Supreme Commander udviklerne Gas Powered Games står ved rorpinden, så spørgsmålet er om Age of Empires bliver den legendariske flammende Fønix eller en kedelig halvsvedt grillkylling?

De seneste år har ikke været gode ved real time strategi genren, for med undtagelse af Starcraft2, har det været småt med lyspunkter. Sådan har det ikke altid været. Tidligere i dette årtusinde var der en lang række RTS-serier, der kæmpede om spillernes gunst. Foruden Starcraft/Warcraft-spillene kan nævnes serier som Command & Conquer, Empire Earth, American Conquest og ikke mindst Age of Empires.

Udgivelser som Age of Empires 2: Age of Kings og Age of Mythology, var med til at cementere udviklerne fra Ensemble Studios guldæg, som en af de absolutte sværvægtere indenfor genren. Det skulle dog ikke vare ved. Age of Empires 3 fik en lunken modtagelse og levede slet ikke op til de økonomiske forventninger. For et par år siden besluttede ejerne fra Microsoft at nedlægge Ensemble Studios, og de fleste troede dermed, at det var slut med Age of Empires serien.

I nye klæder
Spol frem til i dag, hvor Age of Empires Online netop har set dagens lys. Denne gang - som navnet mere end antyder – i en online form, hvilket selvfølgelig har sat sine tydelige spor på spillets gameplay. En hybrid af MMO og RTS genrerne har været forsøgt flere gange, men dette er det mest strømlinede forsøg hidtil. Det er ikke problemfrit, men spillet har stort potentiale, der grundet løbende opdateringer har en reel mulighed for at blive indfriet.

Men hvad er det så for en størrelse? Grundstammen er det gameplay vi kender fra de klassiske Age of Empires spil med base- og hæropbygning, ressourceindsamling, krig og teknologisk udvikling gennem fire aldre. Til denne gennemprøvede skabelon, er der tilføjet en række af de mere populære MMO elementer, såsom udstyr, der kan forbedre dine enheder, muligheden for at socialisere med andre spillere via Microsoft Live, quests samt avancement i levels. Elementer der forbavsende smidigt lader sig blande med RTS-kernen.

This is Sparta!
Ok, ikke helt, men det gamle Grækenland er en af de to civilisationer (den anden er Egypten), der er spilbare fra udgivelsesdatoen. Flere civilisationer er på trapperne, men selv med dette noget kummerlige udvalg er der dog masser for spilleren at give sig til. Civilisationerne fungerer mere eller mindre som en karakter i et traditionelt MMO. Du kan f.eks. lede en level 35 egyptisk civilisation med masser af stærke upgrades og samtidig herske over en lurvet græsk bystat på level 2, der netop har opdaget flinteøksen.

For at styrke sin civilisation er det nødvendigt at optjene XP for at stige i level og dermed kunne investere i nye teknologier og udstyr til dine tropper og bygninger. Den klart mest almindelige måde at optjene XP på er via quests. Quests kan erhverves i din egen by, i dine venners byer eller i AI kontrollerede historisk signifikante områder som Troja og Mykene. En quest fungerer præcis som et scenarie i et traditionelt RTS-spil. Du skal f.eks. indsamle 5000 guld, befri en tilfangetagen leder, eller overleve invaderende horder i 20 minutter. Klarer du questen belønnes du ikke blot med XP, men ofte ligeledes med nyt udstyr eller andet, der kan udvikle dit rige.
Bland venner og fjender

Det ville dog være et sørgeligt MMO, hvis ikke der var mulighed for at dyste med og imod andre spillere. Heldigvis er der rig mulighed for begge dele. De fleste quests kan løses af to spillere i fællesskab, hvilket ikke nødvendigvis gør det lettere, men ofte sjovere. Samtidig kan man få direkte hjælp til quests, man har problemer med at klare på egen hånd.

Selvom det kan være ganske udfordrende at dyste mod spillets AI via quests, er der dog ikke noget, der kan få adrenalinen til at pumpe som dyster mod andre spillere via PvP. I det øjeblik din civilisation opnår level 10, får du muligheden for, at rejse til Sparta, hvor du kan blive matchet mod andre spillere på dit niveau. Det er selvfølgelig også muligt at håndplukke en modstander, og har du en ven ved hånden, kan I alliere Jer mod to andre spillere i en klassisk to mod to duel.

Frustrerende AI
Spillets grafik er blevet udsat for hård kritik. Den er kaldt barnlig, tegneserieagtig og andet jeg ikke vil gengive her. Bevares, den er afgjort ikke realistisk, og dele af den ligner noget fra et fem år gammelt browserbaseret spil. Men der hvor det virkelig gælder, under quests og PvP er den funktionel. Personligt stoppede jeg med at tænke på grafikken som et kritikpunkt efter få timers spil.

Der er dog andre kritikpunkter, jeg ikke kan se gennem fingre med. Den værste er spillets pathfinding, eller på godt dansk, hvordan en enhed kommer fra punkt A til punkt B. Det er dybt frustrerende at se ens omhyggeligt opbyggede hær totalt udryddet, blot fordi tropperne beslutter sig for at bryde ud i noget, der mest af alt minder om en stammedans i stedet for at angribe de fjender man beordrer dem til. Problemet forplanter sig til andre dele af spillets AI. De villagers man har beordret til at fælde træer, vælger altid det i fugleflugt nærmeste træ fra det de netop har fældet. Også selvom dette er i bunden af en kløft, der kræver et halvt minuts vandring at komme rundt til.

Mindre frustrerende, men mindst lige så uforståeligt, er manglen på en skirmish mode. Det er ikke muligt at dyste mod én eller flere AI kontrollerede civilisationer udenom spillets quests. Dette gør det vanskelligt at teste effekten af nyt udstyr eller blot afprøve nye strategier uden den stress, der er forbundet med PvP. Heldigvis forlyder det, at denne funktion er på trapperne.

Dets problemer til trods er Age of Empires Online et underholdende og vanedannende spil, der primært henvender sig til fans af RTS genren. De velimplementerede MMO elementer åbner for nye muligheder i en relativt stagneret genre. Nogle vil givetvis rynke på næsen over, at en PvP duel sjældent er en helt lige dyst grundet forskel i udstyr teknologi, men omvendt er det yderst fascinerende at kunne skræddersy sin civilisation til ens spillestil på en hidtil uset facon.

Om Kasper Christiansen

Kasper Christiansen har anmeldt spil på Gamesector siden 2000. Siden den spæde begyndelse med Star Wars: Galaxies tilbage i 2004, har online rollespil haft en speciel plads i hans anmelderhjerte. Ellers er det især RTS titler - fra den hedengangne Age of Empires serie til Starcraft 2 - og sportsserier som Madden NFL og Championship Manager/Football Manager, der er en del af porteføljen. Kaspers spilkauserier gæsteoptræder ind imellem på www.familiespil.dk