Xbox Live Arcade

Spændende gameplay
Udfordrende
God grafik og lyd
Langtidsholdbart
Kan være svært at bevare overblikket

Når Éric Chahi, manden bag en af spilhistoriens allerbedste titler; Delphine Softwares "Another World" fra 1991, efter flere års pause fra spilindustrien igen rører på sig, spidser man naturligvis ører og skaber vel også ganske store forventninger. Éric Chahi tager os denne gang med på en ganske anderledes rejse, og From Dust, der er udspil nr. 2 i Microsofts Summer of Arcade på Xbox 360, kan vel bedst kan sammenlignes med den fremragende klassiker Black & White fra 2001.

I From Dust er du en eller anden form for gud, og din opgave er at føre en nomadestamme frem til sin boplads og overvinde diverse naturkatastrofer. Du kan manipulere med omgivelserne, som du lyster. Dvs. du kan flytte jord, bjerge og vand, og efterhånden, som du klarer diverse delmål, eksempelvis leder en gruppe folk til en bestemt position, får du flere egenskaber, bl.a. evnen til at flytte lava eller at skabe en underligt fast form af vand, så dine folk kan "gå på vandet". Omgivelserne reagerer dynamisk og i real-time, og man får meget hurtigt en fantastisk følelse af at have 100% kontrol med naturen, eksempelvis når man tømmer en sø for vand eller flytter sand over en flod, så folkene kan vandre videre.

Grundlæggende er spillet meget simpelt i forhold til, hvad man har at kommendoer til rådighed, men spillet byder dertiltrods på en rimelig høj sværhedsgrad. Ofte kan det være svært at gennemskue, hvordan man leder sine folk hen til bopladsen eller eksempelvis til nogle specielle steder, hvor stammen kan lære nye egenskaber, som især går ud på, hvordan man håndterer diverse naturkatastrofer så som lavaudbrud, skovbrand eller tsunamier.

Spillet har 13 mere og mere udfordrende missioner, og ret hurtigt vil man ikke længere kunne klare sig ved simpel manipulation men skal tænke godt og grundigt over sin strategi. Et af de elementer, der giver spillet en rimelig holdbarhed, er da også, at banerne kan gennemføres med flere forskellige strategier - der er altså ikke en unik løsning til hver bane.

Foruden standard-missionerne låses der løbende op for forskellige udfordringer, som igen er med til at give spillet ekstra holdbarhed. Grafikken er virkelig gennemført med flotte teksturer og ligeledes flot lyssætning, og det ser simpelthen blændende godt ud, når man manipulerer med elementerne, og dertil er lyden en god blanding af afdæmpet musik og glimrende lydeffekter.

From Dust vil måske ikke være alles kop te. Det kan til tider være lidt svært at orientere sig, når det går hektisk for sig, men får man styr på spillet, venter en glimrende og udfordrende oplevelse. Det ville naturligvis være for meget forlangt, hvis From Dust skulle leve op til kvaliteten fra Another World, men mindre kan også gøre det. From Dust er et solidt og delvist nyskabende strategispil, som fuldt fortjener en plads i gruppen af Summer of Arcade-titlerne.