Solid kontrol
Fantastisk flot grafik
Gode 3D effekter
En regulær klassiker
Præcis samme spil som du gennemførte i din barndom
Køb The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D hos vore partnere:

Hvis der var ét spil, der skulle sælge Nintendos ”nye” 3DS-konsol, så måtte det være remaket af The Legend of Zelda: The Ocarina of Time – et af de absolut bedste spil til Nintendo 64. Dog har massevis af klassiske remakes, for eksempel af de legendariske Final Fantasy-spil, aldrig rigtigt haft den store effekt på salget af konkurrenten Sony PSP på disse breddegrader, så det er langt fra sikkert, at et Zelda-remake er nok til at sikre Nintendo 3DS et gennembrud.

Klassiker i 3D

Det originale The Legend of Zelda: The Ocarina of Time fra slut-90’erne er af rigtig mange gamere anset som et af de absolut epokegørende konsolspil i den periode. Med spillet tog Zelda endelig springet fra 2D til 3D, og med stribevis af fantastiske anmeldelser og en hastigt voksende fanskare strøg The Ocarina of Time direkte ind blandt Nintendo-sværvægterne. Sagt med andre ord, så er The Ocarina of Time et af de mest elskede Zelda-spil, så skulle man lave et remake af noget for at promovere og sælge sin nye 3DS-konsol – så virker det som en no-brainer at tage fat i netop dette spil. Og det er jo som bekendt præcist, hvad Nintendo har gjort.

Jeg vil ikke bruge alt for lang tid på at dvæle ved handlingen i spillet, for den har remaket sådan set ikke pillet voldsomt meget ved, og det ville være synd for spillere, der ikke har spillet originalen, at ødelægge oplevelsen. Lad os blot stadfæste, at Link skal stoppe tyvenes konge, Kong Ganondorf, der forsøger at få fat i den legendariske Triforce, for med den at overtage verden. Et af Links vigtigste våben på dette action-eventyr er musikinstrumentet ”The Ocarina of Time”, som han kan lære forskellige melodier til, og som gennem spillet anvendes til bl.a. at løse forskellige puzzles i form af minispil.

Som de fleste sikkert ved, kan hvert Zelda-spil spilles uden synderlig viden om de foregående, så har man ikke tidligere spillet denne ikoniske Nintendo-serie, skal man ikke lade sig afskrække af den manglende forhåndsviden. Spillet starter roligt op med en meget ung Link, der skridt for skridt lærer nye færdigheder og angreb, og ikke mindst hvordan den specielle The Ocarina of Time fungerer. Det er en fornuftig blød start, der introducerer alle spillets facetter samt de nye elementer i dette remake.

Før man ved af det, er man i gang med at udforske Hyrule, og er man gammel Zelda-fan, vil kontrollen straks føles velkendt og lettilgængelig. Hyrule står klar med åbne arme, og masser af den velkendte Zelda-charme, der i høj grad er med til at løfte spillet op i den bedste ende af skalaen. Det hjælper naturligvis en hel del, at hele Hyrule og alle de karakterer, man kan støde på, er blevet redesignet helt fra grunden med nye skarpe textures og mere ”moderne” og flydende animationer. The Ocarina of Time er således et utroligt smukt spil for en håndholdt konsol, og hvis man ikke vidste bedre, kunne man sagtens tro, at spillet var spritnyt og ikke over 13 år gammelt.

Nu var ny og flot grafik nok det mindste, man kunne forvente i et remake, så der er naturligvis også andre forbedringer – ikke mindst i implementeringen af Nintendo 3DS-konsollens touchskærm. Med touchskærmen styres Links inventory enkelt og hurtigt – man kan nemt komme til de forskellige ting, man skal bruge, men ønsker man endnu hurtigere adgang til specielt udstyr, kan dette tildeles en quick action-knap. Desuden anvendes skærmen til at vise et smart kort over Links nærmeste omgivelser. Kontrollen er, som tidligere nævnt, en ren fornøjelse at anvende, og den byder på masser af modifikationsmuligheder, så du kan tilpasse den, lige som du vil have den.

Det, de fleste sikkert er interesserede i at høre om i et Zelda-til spil Nintendo 3Ds, er naturligvis 3D-grafikken. The Ocarina of Time leverer den mest imponerende 3D-grafik og de flotteste 3D-effekter, jeg endnu har oplevet på konsollen. Det er smukt og velfungerende i en sådan grad, at det gør mange af de andre 3DS-udgivelser, der ikke formår at anvende 3D-mulighederne optimalt, til skamme! Spillet er i sig selv et glimrende argument for at købe den nye konsol, også selv om man en gang tidligere har gennemspillet denne klassiker.

Med lettilgængelig og flot designet kontrol, fantastisk velfungerende 3D-grafik og et stort set uændret gameplay fra et af de bedste Nintendo-spil nogensinde lavet, er det svært ikke at være ovenud begejstret for det charmerende og flotte The Ocarina of Time. Både gamle fans og nybegyndere bør straks kaste sig over denne lækkerbisken – i hvert fald, hvis de har købt en Nintendo 3DS. Om dette spil alene er grund nok til at investere i konsollen, er nok et svært spørgsmål at besvare – men det er i hvert fald nok til at give dig det sidste skub i den rigtige retning, hvis du har svært ved at beslutte dig om købet.