Varierede løbstyper
Flot grafik
God lyd
Lidt ensformigt i længden
Ingen online
Køb Cars 2 hos vore partnere:

Med en animeret biograffilm lige om hjørnet er det helt naturligt, at Cars 2 også får følgeskab af diverse spiludgivelser. Cars-spillene har faktisk været ganske fornuftige, og endnu engang må vi erkende, at spilmatiseringer godt kan være vellykkede, og selv om Cars 2 ikke kommer helt op at ringe, er det stadig et solidt bilspil med en ganske høj underholdningsfaktor.

Cars 2-spillet er baseret på Pixars biograffilm af samme navn. Lightning McQueen og Mater har under et mesterskab formået at forvikle sig ind i et spiondrama, der involverer et hemmeligt træningscenter kaldet C.H.R.O.M.E. (Command Headquarters for Recon Operations and Motorized Espionage), hvor de skal igennem en række hemmelige træningsmissioner, før de er i stand til at varetage opgaven som hemmelige agenter.

Cars 2 er i bund og grund et racerspil, men det involverer en masse forskellige typer af løb og en hel masse forskellige våben. Foruden de helt almindelige racerløb er der løb, hvor man skal skyde så mange fjendtlige biler som muligt på tid, og både våben og fjender respawner i et højt tempo. Der er baner, hvor man skal køre rundt på aflukkede områder og smadre så mange fjender som muligt, og minimumskravet for at avancere er hver gang, at man opnår bronzemedalje (der er naturligvis både bronze, sølv og guld at gå efter).

Styringen fungerer rigtigt godt, det er nemt at komme ind i, og bilerne kan blandt andet køre på 2 hjul og sågar baglæns, mens de skyder på de fjender, der forsøger at overhale.

Løbene foregår rundt i verden, bl.a. i Italien, i London og Japan, og der er ganske fin variation banerne imellem. Sommetider kører man i byer, sommetider ude i ørkenen, og der er et hav af smutveje og endda en masse hemmelige symboler, man kan samle. Grafikken er rigtig flot og nærmest tegnefilmsagtig med mange små, flotte detaljer, masser af forskellige biler at vælge imellem (man låser løbende op for nye biler og baner), og lydeffekter er gode, mens dialogen endda i de fleste tilfælde er fra de selvsamme skuespillere, der lægger stemmer til biograffilmen.

Man kan spille op til 4 spillere i splitscreen, og det fungerer rigtigt godt. Desværre er der ingen online-del, hvilket er ærgerligt. Det har naturligvis været for at gøre spillet mere børnevenligt, men måske der i stedet burde have været en mulighed for forældre selv at slå online-delen til med en kode, så det er forældrene selv og ikke Disney, der bestemmer, hvad børn må og ikke må. Gameplayet rummer nemlig også elementer, der kan underholde ældre gamere, og de vil sandsynligvis savne at kunne spille online med vennerne - uden splitscreen.

Flot grafik og lyd, varierede baner og sjove spiltyper og våben er kendetegnene for Cars 2, og i en spilverden, hvor der findes mange elendige børnespil baseret på populære biograffilm, er Cars 2 helt  klart et af dem, som vi ufortrødent kan anbefale, hvis børnene skulle tigge om spillet efter en tur i biografen.