Playstation MoveXbox Live Arcade

Gode varierede spilmodes
Ingen Buzz
For få spørgsmål
Mangler lidt på det grafiske område
Køb National Geographic Challenge! hos vore partnere:

Langt de fleste quiz-spil, der findes på markedet i dag, er i Buzz! serien og det betyder desværre også at de har den rasende irriterende og overgearede Buzz-karakter i hovedrollen. Det har Nat Geo Challenge (som spillets titel forkortes hos de fleste forhandlere) heldigvis ikke og alene der har det allerede tjente en stjerne i min bog.

Alternativ til Buzz!

National Geographic har tidligere stået bag quiz- og familiespillet Nat Geo Wild Life og det har åbenbart været så stor en succes, at de har besluttet sig for at skabe en serie af quizspil. Næste skud på stammen er spillet National Geographic Challenge!, der, som sin forgænger, er et glimrende trivia-spil for hele familien... i hvert fald for hele den engelsktalende del af den.

Nat Geo Challenge er på mange måder meget lig den kendte Buzz-serie – hvis man altså lige ser bort fra den øretæveindbydende Buzz. I spillets traditionelle quiz-mode, vælger spillerne hver en figur, som de stiller op i quizzen med Det kan være prægenererede karakterer eller man kan anvende de avatars / Mii’s man har lavet på sin maskine. Herefter dyster spillerne i paratviden om alt mellem himmel og jord igennem en række forskelligartede runder. Runderne minder om dem man måske kender fra Buzz-serien – der er runder hvor det gælder om at trykke svarene hurtigst, hvor man kan stjæle point fra hinanden eller hvor man skal satse point, før man ved hvad spørgsmålet lyder på. Denne mode er glimrende og let tilgængelig underholdning, selvom præsentationen godt kunne få et hak opad og konceptet efterhånden er set mange gange før.

Spillet indeholder også andre modes og her skiller spillet sig (heldigvis) ud fra Buzz-serien. Den mest interessante mode er en slags Risk klon, hvor spillerne skiftes til at erobre territorium på en Jordklode. Man erobrer et område ved at svare på spørgsmål, der relaterer sig til det område man vil have. Efterhånden som spillerne støder på hinanden skal man dyste med andre spillere om at overtage deres områder (eller forsvare sine egne). Det giver naturligvis et ekstra pift til spillets underholdningsværdi, at man kan danne små alliancer hjemme i sofaen og selvom grundkernen i spillet (nemlig spørgsmålene) forbliver de samme, så er det en mode, der bidrager betydeligt til spillets levetid.

Spørgsmålene er for det meste ganske almindelige trivia spørgsmål om alt mellem himmel og jord. Der er spørgsmål der berører Danmark, men de er få og der er langt imellem dem. Langt de fleste spørgsmål består af et spørgsmål og fire svarmuligheder – men der er enkelte variationer. For eksempel et helt forfærdelige puslespil, hvor man på tid skal placere brikker korrekt eller spørgsmål, der relaterer sig til nydelige National Geographic filmklip eller billeder. Selvom udviklerne lover et stort antal spørgsmål så begyndte vi allerede at se gengangere mellem spørgsmålene efter et par timers spil. Et andet irriterende element er en runde, hvor ordene i spørgsmålet langsomt afsløres – problemet var blot at tiden i flere tilfælde løb ud før spørgsmålet var helt afsløret, så man måtte gætte sig til hvad spørgsmålet reelt gik ud på. Det tyder på sjusket spildesign.

Som en lille fodnote kan det indskydes at PlayStation 3 versionen (som vi har testet) også understøtter PlayStation Move – det fungerer ganske godt, dog uden at dette påvirker den endelige spiloplevelse synderligt.

Nat Geo Challenge har bestemt sine problemer at slås med, men det er stadig et solidt bud på et godt triviaspil til hele familien. At spørgsmålene måske bliver gentaget lidt for ofte og at hele spillets præsentation godt kunne trænge til en omgang finpudsning kan ikke ændre på at spillet i perioder absolut er fornøjeligt at spille. Men det er næppe et spil, der vil erstatte det gode gamle Trivial Pursuit brætspil, når familien skal dyste på paratviden i sommerhuset.