God variation i minispil
Hey endnu en controller!
Spooky Search
Enkelte spil med dårlig kontrol
Star Shuttle
Køb Wii Play: Motion hos vore partnere:

Jeg tror ikke, jeg fornærmer de ansatte hos Nintendo, når jeg skriver, at det sidste, vi efterhånden mangler til Nintendo Wii, er en ny samling af minispil. Men til forskel for det regulære overflødighedshorn af discount minispil-pakker, der pryder hylderne i din lokale Føtex og Fakta, så formår Nintendo overraskende nok stadig at levere minispil, der kan underholde. Wii Play: Motion er måske ikke den mest imponerende Wii–titel til dato, men taget i betragtning, at menuen står på 12 forskellige minispil, er spillet nu stadig ganske acceptabelt.

Med ekstra controller!

Wii Play: Motion er naturligvis en form for efterfølger til det originale Wii Play fra 2006. Den helt store forskel på de to spil er, som titlen antyder, at denne nye samling af 12 minispil er optimeret til brug med den ”nye” WiiMotionPlus controller, som der endda følger en med af i spilpakken. Nu er ekstra controllere i spilpakkerne jo nærmest ved at være hverdagskost for Nintendo Wii-spil – men det er stadigvæk en rar ”bonus”.

De 12 minispil er ikke alle tilgængelige fra starten af spillet. I et forsøg på at give Wii Play: Motion mere end blot en enkelt eftermiddags levetid, skal du først befri de resterende minispil ved at spille de fra starten af få tilgængelige spil og tjene medaljer. Når der er låst op for alle 12 spil, kan du befri små spilvarianter til hvert enkelt minispil. Spilvarianterne er en glimrende tilføjelse af ekstra levetid – men næppe nok til at holde Wii Play: Motion snurrende i din Wii i mange dage i træk.

Du kan i hvert minispil anvende din Mii, hvilket naturligvis altid er mere fornøjeligt end prægenererede figurer. De resterende Mii’s på din Wii bliver desuden brugt som statister i enkelte af minispillene, for eksempel i spillet Veggie Guardin’ – en form for Whack-a-Mole-klon.

Det er naturligvis op til smag og behag, hvilke af de 12 minispil man kommer til at spille mest. Dog er det helt tydeligt, at der ikke er et klokkeklart hit mellem disse minispil (som for eksempel bowling var det i det originale Wii Sports), men der er flere af minispillene, der bestemt er værd at spille mere end en gang eller to – især når man har venner på besøg.

Samlingen af de 12 minispil består af følgende spil:
Cone Zone – et virkelig simpelt, men velfungerende, minispil, hvor spillerne skal balancere en gigantisk isvaffel, der fyldes op med flere og flere kugler og derfor bliver sværere og sværere at holde balancen med.
Flutter Fly – ved at vifte med Wiimoten skal spillerne skubbe en ballon gennem en række forhindringer.
Jump Park – et minispil hvor man skal få sin Mii til at hoppe og springe på gulv og vægge for at nå diverse point-genstande i luften. Simpelt, men stadig velfungerende.
Pose Mii Plus – et morsomt, men alt for kort minispil, hvor spilleren skal rotere sin Mii, så han kan komme gennem et hul i en væg. Minispillet er udfordrende og anvender WiiMotionPlus glimrende.
Skip Skimmer – et fornøjeligt (om end hurtigt overstået) minispil, hvor spillerne dyster i at slå smut. Spillet er overraskende underholdende til trods for dets simplicitet.
Spooky Search – er et af de mest ambitiøse og nyskabende minispil, hvor man skal jage spøgelser i et værelse ved hjælp af lydene fra WiiMoten. Det fungerer overraskende godt og er et af samlingens absolutte lyspunkter.
Star Shuttle – et alt for kompliceret minispil, hvor spillerne skal trykke på knapper for at rotere et rumskib, så det kan docke med en roterende rumstation – præcist lige så irriterende og svært som de famøse docking-sekvenser i det klassiske Elite.
Teeter Targets – en form for Break-Out-klon, hvor man skal vippe med WiiMoten for at sende en kugle op mod klodser i toppen af skærmen.
Treasure Twirl – et yderst kortvarigt og frustrerende minispil, hvor spillerne skal bjærge sunkne skatte ved at vippe og dreje WiiMoten.
Trigger Twist – er et langt og underholdende, men samtidig utrolig klassisk, skydetelt, hvor man skal sigte på skærmen og skyde alt fra UFO’er til dinosaurer. Det er ikke voldsomt nyskabende, men kontrollen er hurtig og skarp.
Veggie Guardin’ – en Whack-a-Mole klon, hvor spilleren skal slå på skadedyr og undgå at ramme andre Mii’s.
Wind Runner– et af de bedste minispil, hvor spillerne skal fange vindstød med en paraply og blive blæst gennem banen før sin modstander.

Nogle af spillene døjer lidt med alt for overfølsom kontrol eller med alt for ambitiøs og klodset kontrol. For eksempel er det meget let at komme til at slå, uden at man vil det, i Veggie Guardin’, hvilket ret hurtigt bliver frustrerende. Treasure Twirl og ikke mindst Star Shuttle er to af de andre minispil, hvis underholdningsværdi begrænses voldsomt af kontrollen. Det er naturligvis en skam, at nogle af spillene skal tabes på gulvet på den måde i en pakke, der dybest set er en lang reklame for WiiMotionPlus-controlleren.

Grafikken er af den samme farverige og glade slags, som man kender fra andre minispilssamlinger fra Nintendo - for eksempel det originale Wii Sports eller Wii Play, der i dag begge bør være fast inventar hos de fleste Nintendo Wii-ejere. Kønt er det ikke - men det har sin charme.

Som et samlet hele er Wii Play: Motion en af de bedre minispilssamlinger til Nintendo Wii, og nu hvor syndfloden af Nintendo Wii-udgivelser nærmest er tørret helt ind, er spillet et kærkomment syn for sultne Nintendo Wii-ejere, der mangler et lettilgængeligt og varieret spil for hele familien. At Nintendo Wii ikke ligefrem mangler denne type spil, ændrer ikke ved, at denne pakke stadig er en af de bedre, og er man på markedet efter minispil for hele familien, så kan man lige så godt snuppe Wii Play: Motion, nu hvor der endda følger en ekstra controller med til prisen!