Better With KinectPlaystation Move

PEGI 3+PEGI Online
Interessant karrieredel Flotte animationer God online-delSkuffende Kinect-styring Ingen behind-only view i double Irriterende minigames
Køb Virtua Tennis 4 hos vore partnere:

Virtua Tennis-serien begyndte i arcadehallerne tilbage i 1999 men blev hurtigt så stor en succes, at udgivelser til PC og konsoller var uundgåelige. Virtua Tennis 4 kan for første gang præsentere danske Caroline Wozniacki, men der er flere små forbedringer i denne udgivelse, som i bund og grund er et ganske habilt tennisspil.

Virtua Tennis 4 udkommer to år efter det to år gamle Virtua Tennis 2009, og i mellemtiden er en dansk tennisdarling steget til tops på stjernehimlen. Ud over, at Caroline Wozniacki er blevet en spilbar karakter, er der på kvindesiden også blevet plads til det 17-årige britiske stortalen Laura Robson. På herresiden er der også blevet plads til kommende stjerner, mens mange af de gamle naturligvis stadig er at finde, bl.a. Roger Federer og Rafael Nadal.

Spillet er opbygget af flere forskellige spil-modes; World Tour, Arcade, Exhibition, Practive, Party og Xbox Live.

World Tour er spillets karrieredel og har mange spændende finesser. Man bevæger sig rundt i 4 forskellige dele af verden (Asien, USA og 2 x Europa) og hver del afsluttes med en stor turnering i henholdsvis Australien, USA, Frankrig og England. Der er åbenbart ikke hentet licens til at kalde turneringerne for US Open, Australien Open, French Open og Wimbledon, men Sega har blot lavet sine egne navne - tennisfans er ikke i tvivl.

Man bevæger sig rundt på en spilleplade ved at spille forskellige kort, hvor man enten bevæger sig 1, 2, 3 eller 4 felter ad gangen. De felter, man lander på, resulterer blandt andet i forskellige træningsøvelser, trænings- og opvisningskampe, fanpleje eller turneringer, og man optjener både penge og stjerner. Penge bruger man til bl.a. at købe nye kort for eller ansætte trænere, mens stjernerne får en til at stige i rang på verdensranglisten.

Gameplaymæssigt er Virtua Tennis et vaskeægte arcadespil uden de store dikkedarer. Styringen er uhyre simpel, og med controlleren anvendes ganske få knapper og styrepinde. Der er mulighed for at anvende Kinect, Playstation Move og Wii Motion Plus. Spillet blev testet på Xbox 360, og selv om man skulle tro, at et tennisspil var oplagt til Kinect, så fungerer det simpelthen for dårligt. Det var meget svært at udføre de slag, som man ønskede, og der er simpelthen arbejdet for lidt med denne integration.

Med controlleren derimod er Virtua Tennis et spil for alle. På laveste sværhedsgrad kan de fleste være med, og man har mulighed for at indstille niveauet til egne evner og temperament. En af de rigtigt gode ting ved Virtua Tennis 4 er, at der er tydelig forskel på de forskellige modstandere, man møder. Nogle er gode til at serve, andre suser frem til nettet, mens mange modstandere enten bliver tilbage på baglinjen eller spillet meget varieret. Der er således masser af forskellige typer, og hver type kræver sin helt specielle teknik at besejre - ihvertfald hvis man spiller på Hard eller Very Hard.

Denne variation giver naturligvis også stor variation i gameplayet. Der er ikke lagt vægt på opbygningen af evnerne som sådan - man lærer det bare uden alverdens statistikker - men der er dog mulighed for at tilkoble en bestemt spillestil til sin spiller. Ud fra denne spillestil opbygger man mulighed for at udføre powershots, som kan være med til at afgøre vigtige points. Det virker rigtigt godt integreret, og idet man sjældent når at opbygge mere end 1 eller 2 powershots gennem et sæt, er det heller ikke noget, der skaber ubalance.

Foruden World Tour indeholder spillet også en arcadedel, hvor man spiller 4-5 turneringer, og skulle man være så heldig at vinde uden at tabe nogle sæt, får man mulighed for at låse op for Jim Courier (hvis man har Xbox 360- eller Wii-versionen), mens PS3-ejerne ydermere kan fornøje sig med både Stefan Edberg, Patrick Rafter og Boris Becker. Man kan i både Arcade og Exhibition spille lokalt med op til 4 spillere - dvs. single eller double, og især var det en stor fornøjelse at spille double med en ven mod AI'en.

Foruden disse standardmodes byder Virtua Tennis 4 på en række minigames, men her halter spillet en hel del. Man skal eksempelvis samle kyllinger og aflevere dem til deres mor (!?), samle mønter eller skyde tallerkener ned. Et enkelt minigame - fodbold - var ganske sjovt, hvor en målmand (eller et skilt med en målmand på), bevæger sig fra side til side, og man skal så time sin serv og score mål. På de højere niveauer bliver der opstillet forsvarsspillere, og det var faktisk ret sjovt. Resten af spillets minigames kunne man godt være foruden.

Der er naturligvis også en online-del med både ranked og player matches, og online-delen fungerer rigtigt godt og formår - så vidt jeg kunne mærke - at parre spillere med cirka samme niveau. Jeg fik ihvertfald aldrig slemme stryg.

Rent grafisk udmærker spillet sig især ved for det meste at have nogle flotte animationer af spillerne. Mange af spillernes bevægelsesmønstre er genkendelige, hvis man interesserer sig for tennis, og det er ganske sjovt at styre dem, så de bevæger sig lige som i virkeligheden.

Yderligere grafik er der ikke noget specielt ved, mens lydeffekterne ikke er prangende, og musikken er decideret plat. Et trommebeat tilsat nogle ganske få instrumentlyde er alt, hvad der bydes på, så det blev der hurtigt skruet ned for.

Alt i alt er Virtua Tennis 4 et simpelt men meget solidt tennisspil, hvor gameplayet ikke er på niveau med Top Spin 4 men dog stadig giver nogle gode oplevelser, når man eksempelvis udspiller en modstander eller laver en velplaceret smash. Har du i forvejen Virtua Tennis 3 eller Virtua Tennis 2009, er der måske ikke det helt store at komme efter, men mangler du et godt arcadetennisspil, så er Virtua Tennis 4 bestemt et godt bud!