Playstation NetworkXbox Live Arcade

PEGI 12+PEGI Bad LanguagePEGI ViolencePEGI Online
Fantastisk kampsystem
Omfangsrig kampagne
Stemningsfyldt univers
For eksperter er AI'en måske lidt for svag

Might & Magic-universet har efterhånden eksisteret i 25 år, og det er blevet til ufatteligt mange udgivelser i dette spændende eventyr-univers. Ikke blot computerspil, men også bræt- og kortspil og sågar en række romaner. Might & Magic: Clash of Heroes blev udgivet til Nintendo DS i 2009, og nu er det så PS3- og Xbox 360-ejernes tur til at prøve kræfter med denne perle af et puzzle-rpg.

Might & Magic: Clash of Heroes er et puzzle-rpg med hovedvægten lagt på turbaserede strategiske dueller på baner, som er inddelt i kvadrater. I bunden er dit eget spillefelt, og i toppen regerer modstanderens tropper. Ved at placere ens typer af tropper i henholdsvis søjler og rækker, danner du enten angrebsformationer eller bygger mure til at forsvare dig med. Hvert felt kan indeholde en standardenhed, og specialenheder fylder 2 eller 4 felter. Der kræves som minimum 3 ens ved siden af hinanden for at omdanne tropper til angreb eller forsvar, og specialenhederne kræver som regel endnu flere tropper bag sig.

Enheder har forskellige egenskaber inden for angreb, udholdenhed og hvor mange runder, de skal bruge, for at blive klar til angreb - mure dannes med det samme. Specialenheder har (naturligvis) specialegenskaber, hvor nogle eks. kan springe over fjendtlige tropper og angrebe direkte mod fjenden, mens andre eksempelvis har mere beskyttende egenskaber. Der er en række taktiske muligheder for at opnå bonus ved angreb og forsvar, hvor man eksempelvis bliver belønnet ved at danne flere formationer af samme type enhed. Din helt har også selv en specialegenskab, som langsomt lader op under kampen, og når denne aktiveres kan den ofte have helt afgørende betydning for resultatet.

Man har typisk 3 "moves", man kan foretage under hver runde. Hvert "move" kan bruges til enten at flytte en trop, eliminere en af sine egne tropper eller tilkalde nye enheder, og man kan opnå ekstra "moves" ved at danne formationer på specielle måder. Kampsystemet indeholder langt flere finesser, og skulle det virke en smule forvirrende, er virkeligheden dog stik modsat: Det er nemlig et uhyre intuitivt kampsystem, som man lærer lynhurtigt, og som er virkelig gennemtænkt og særdeles underholdende.

AI'en er ikke den allerstærkeste men alligevel ret godt afstemt, og man vil sjældent få succes mod virkelig stærke modstandere, før man selv er nået op på et tilsvarende højt niveau. Der er en uendelig forsyning af standardenheder, mens specialenheder, der er mistet i kamp, kan erhverves igen hos diverse butikker rundt omkring. Kampsystemet er alt i alt nok et af de allerbedste inden for genren de senere år, og man vil hele tiden lige have en kamp mere. Det er samtidigt også en stor tilfredsstillelse, når det efter flere forsøg endelig lykkes at besejre en stærk modstander.

Eventyret foregår i Might & Magic-universet, og for kendere er der en masse genkendelige figurer og tropper. Historien er ikke den allerbedste men fortælles fint gennem spillet af nogle fine mellemsekvenser. Spillet er opdelt i 5 pænt store kampagner, som hver især varer mellem 5 og 10 timer, afhængigt af, hvor mange "random battles" man ønsker at kæmpe - her er belønningen naturligvis især, at man optjener erfaring, som gør enhederne stærkere i kamp. Derudover er der en række sidemissioner, hvor man eksempelvis skal jage eftersøgte modstandere mod dusør eller løse forskellige puzzles, hvor det gælder om at eliminere alle modstanderens enheder på blot 3 "moves".

Skulle 25-50 timers spilletid i singleplayer-kampagnen ikke være nok, har spillet naturligvis også en omfattende multiplayer-del, hvor man både online og lokalt kan spille 1 mod 1 eller 2 mod 2. De specialegenskaber og specialenheder, man optjener i singleplayer-delen, kan man tage med sig online og omvendt. Skulle man være så dygtig, at man ikke finder AI'en specielt udfordrende, er der dermed stadig mulighed for at få kam til sit  hår mod levende modstandere. Multiplayer-delen afvikles stort set som singleplayer-delen og er på samme måde fremragende underholdning.

Grafik og lyd er også på et rigtigt højt niveau. Stilen fra eksempelvis Heroes of Might & Magic-serien genkendes tydeligt, og detaljeringsgraden er høj. Lækre og meget stemningsfyldte omgivelser og et ligeledes stemningsfyldt lydbillede med velafstemte lydeffekter bidrager også positivt til helhedsindtrykket.

Might & Magic: Clash of Heroes er lige præcist det puzzle-rpg, som fans af genren har ventet på til Xbox Live Arcade og Playstation Network. Er du normalt ikke til denne genre, eller har du aldrig stiftet bekendtskab med den, bør du alligevel overveje at give spillet en chance, for det er simpelthen fremragende underholdning i rigtigt mange timer!