Mere varierede missioner
Kan spilles af alle
Spillet er på dansk
Ingen online co-op
Småt med væsentlige nyheder
Køb LEGO Star Wars III: The Clone Wars hos vore partnere:

Så er det endnu engang tid til et LEGO Star Wars-spil. Denne gang er udgangspunktet den populære, animerede The Clone Wars-serie, men selv om du ikke kender til lige netop denne del af universet, er der masser af velkendte figurer fra de "rigtige" film. Travellers Tales bringer ikke overdrevent meget nyt med denne gang, men de forstår at holde fast i deres gode koncept og ellers bare finpudse tingene - og det skal man såmænd ikke klage over!

3 x Star Wars, 1 x Batman, 2 x Indiana Jones, 1 x Harry Potter og det første Pirates of the Caribbean-spil lige om hjørnet. Produktiviteten fejler ikke noget hos Travellers Tales, men lige siden det første LEGO Star Wars har de endnu ikke formået af skuffe med deres platformspil, og de mange trofaste fans bliver da også ved med at købe spillene.

Rammen om LEGO Star Wars III: The Clone Wars skabes af den animerede The Clone Wars-serie og mere specifikt de 2 første sæsoner af serien. Spillets grundidé er der ikke rykket ved. Du styrer igen en eller flere blandt mange Star Wars-karakterer, og spillet er igen et simpelt 3D-platformspil tilsat en række puzzles, hvor du skal hive i håndtag, bygge forskellige maskiner m.m. og ellers løse små, forholdsvist simple gåder. Sværhedsgraden er tilpasset, så alle i familien kan være med, men spillet fungerer som altid på mange niveauer, og der er således underholdning for både børn og voksne - på hver deres måde.

Styringen fungerer rigtigt fint og meget simpelt med kun få taster i brug, og dermed kan de yngre gamere også være med. Samtidigt indeholder spillet sin sædvanlige humor, som kommer til udtryk i blandt andet de meget karakteristiske ansigtsudtryk, for spillet er jo hele vejen igennem uden dialog - det er egentlig utroligt, at det kan lade sig gøre!

Med lyssvær, maskingevær eller et andet våben i hånden, skal du gennem 18 hovedmissioner (og mindst dobbelt så mange bonusbaner) smadre så mange genstande og fjender som muligt for at samle de penge, der sprøjtes ud med nænsom hånd, og som du kan anvende til at låse op for nye karakterer. Der er naturligvis stadig en masse røde og guldfarvede klodser, som låser op for bonusmateriale i form af ekstramissioner, nye spilbare karakterer osv. og det hele ligner egentlig meget sig selv. Missionerne krydres også på sædvanlig vis med en række flotte, små animationsfilm med LEGO-karaktererne, og følelsen, når man smadrer en genstand og samler sine mønter op, er præcist lige så fænomenal, som ved det første LEGO Star Wars-spil for efterhånden en del år siden.

Spillet kan naturligvis afvikles i co-op (desværre endnu ikke online - det kunne vi godt bruge!), og netop co-op er helt klart den sjoveste måde at spille på. Når de 2 karakterer er tilpas langt fra hinanden, deles skærmen via den dynamiske splitscreen, som blev introduceret i LEGO Indiana Jones 2, og som deler skærmen med en linje vinkelret på linjen mellem de 2 spillere. Man ved således altid, i hvilket retning man skal gå for at finde sammen igen, for mange af spillets små gåder skal løses sammen. Du kan naturligvis også vælge at spille med en statisk splitscreen, enten lodret eller vandret, hvis du foretrækker det.

Den mest interessante nyhed er nok, at missionerne føles mere som en film end tidligere. Der klippes nemlig ofte mellem flere grupper af spillere, hvor man skifter fra den ene til den anden, præcist som en film løbende skifter mellem flere scenarier, og derudover er banerne ikke opdelt med flyvemissioner for sig og løbemissioner for sig. Af og til skal du lande med din flyver for derefter at gå rundt med din karakter og løse forskellige opgaver på jorden. Det virker faktisk ret godt!

Der er flere små nyheder i spillet, som også udmærker sig ved at være ret langt, så der er rigeligt med valuta for pengene. Sværhedsgraden er rimelig, men i LEGO-spillene dør man jo aldrig men respawner blot med det samme igen. Skulle man alligevel få brug for det, kan du indtaste snydekoder i massevis, som både gør dig usårlig, forøger mønternes værdi med en faktor "enorm" eller straks låser op for nye spilbare karakterer. Grafikken og lyden er som sædvanlig rigtig god, og igen er det de mange flotte mellemsekvenser, der binder historien sammen, der imponerer allermest på det kunstneriske område. Derudover er alle tekster på dansk, hvilket naturligvis også er med til at forhøje oplevelsen for de børn, som har lært at læse men endnu ikke har lært engelsk.

Til trods for, at det er meget småt med store nyheder i dette LEGO-spil, og at vi desværre endnu ikke har fået mulighed for at spille sammen online, så skal Travellers Tales have ros for at bevare og finpudse det velkendte gameplay. LEGO Star Wars III: The Clone Wars er et fint spil, som kan nydes af hele familien - i både små og store doser!