Monster Trucks er og bliver den ultimative drengerøvssport – det kan godt være, at vi ikke ser så megen til “sporten” her I Danmark, men amerikanerne elsker den og for dem vil navne som ”Grave Digger”, ”Grinder” og ”BigFoot” automatisk skabe associationer til monster trucks, benzinos og en øredøvende larm. Er den slags også noget for dig, så skal du måske kigge nærmere på Monster Jam: Path of Destruction.

Kun for drengerøve

Lad os få det på det rene med det samme: Monster Jam: Path of Destruction er et discount-spil – selvom man kan købe det i en bundle med et lille rat, der kan sættes på din controller, så er spillet stadig billigt. Og det kan ses. Grafikken er både gnidret og kedelig og den ligner bestemt ikke noget, som man forventer at opleve i 2011. Lyden er også tydeligt præget af spillets ”low budget” status – lydeffekterne virker tamme og motorstøjen, der burde være øredøvende og få vinduerne hjemme i stuen til at dirre, virker svag og ensformig.

Når det så er sagt, så er der ved første øjekast godt med indhold i Monster Jam: Path of Destruction. Otte rigtige arenaer (der samlet set ikke er voldsomt ophidsende at se på), 30 virkelige og ”kendte” Monster Trucks og en række forskellige spilmuligheder, blandt andet stunt challenges, circuit racing, career og multiplayer modes. Idet hver af disse event typer, kræver en speciel opsætning af din monster truck og ikke mindst en speciel kørestil tilpasset opgaven, har du forskellige bilopsætninger at vælge imellem. Det fungerer ganske godt, men hjælper desværre ikke ret meget på spillets sværhedsgrad, der generelt er høj med en ret stejl indlæringskurve.

Sværhedsgraden og den stejle indlæringskurve skyldes den specielle kontrol. På monster trucks kan man (tilsyneladende) styre både forreste og bagerste hjulsæt, hvilket f.eks. i PS3 versionen, som vi har spillet, gøres med hhv. venstre og højre analoge stick. Det kræver mere end bare en smule tilvænning og når det bliver kombineret med et behov for at køre ret præcist i de specielle trick og stunt events, kan frustrations niveauet hurtigt stige.

Path of Destruction er naturligvis ikke en realistisk simulation af monster truck sporten og det påstår spillet bestemt heller ikke at det er. Så når man først har øvet sig lidt på den specielle styring, er spillets faktisk en ganske fornøjelig action-racer i kontrollerede doser. Desværre bliver spillets events ret hurtigt ensformige og når variationen kun kommer i form af skiftende omgivelser (der ikke er voldsomt kønne) og forskellige monster trucks, fiser gassen af ballonen efter et par timers spil. En smule ekstra levetid kan findes i spillets career mode, hvor du blandt andet kan designe din egen monster truck – men generelt er denne mode alt for overfladisk til at forlænge levetiden i mere end nogle timer, for det er den samme håndfuld af events spillets præsenterer dig for gang på gang.

Som jeg skrev da jeg begyndte på denne anmeldelse, så er Path of Destruction et discount produkt og det skal man naturligvis tage med i sine overvejelser, når man står med spilkassen i hånden nede hos den lokale spilpusher. Grafikken og lyden er bestemt fra ”low budget” skuffen, hvilket næppe vil afskrække de få monster truck fans, der måtte være i Danmark. Spillet er et nicheprodukt specifikt til denne lille gruppe af gamere og de kan roligt købe Path of Destruction – alle vi andre kan bare lade det stå på hylden.