RIFT

PEGI 12+PEGI Bad LanguagePEGI ViolencePEGI Online

De fleste, der har erfaring med lanceringer af MMO-spil, kender og frygter det øjeblik, hvor begejstringen over, at et længe ventet spil endelig går live, bliver afløst af frustrationer på grund af massivt lag, gamebreaking bugs eller deciderede servernedbrud. RIFT derimod har haft en næsten uvirkelig glat lancering, der på trods af enkelte småproblemer kun kan betragtes som en dundrende succes. Og godt begyndt er jo som bekendt halvt fuldendt, eller hvad?

Skærer man helt ind til benet, er RIFT et traditionelt high fantasy MMO, hvor magi og monstre er grundpiller i en verden fyldt med farer og heltedåd. Der, hvor spillet skiller sig ud, er i det kød, der sidder om benet, for den ramme, RIFT opsætter om den enkelte karakters eksistens i spilverdenen Telara, er ganske unik og afgjort en af spillets forcer.

Telara er en verden i kaos. Det skjold, der har omsluttet verdenen i årtusinder, er begyndt at slå sprækker, og væsener fra andre planer trænger jævnligt igennem skjoldet via de såkaldte rifts. Hvad præcist disse væseners formål med invasionerne er, vides ikke, men et er sikkert; der er intet ønske om fredelig sameksistens. Samtidigt med at Telaras befolkning trues af kræfter udefra, er verdenen også splittet mellem to fraktioner i konstant krig, Guardians (læs: De gode) og Defiant (læs: De knap så flinke). Det er som part af en af disse fraktioner, at spilleren bogstaveligt talt skabes.

Født til krig
I deres desperate kamp er både Guardians og Defiants på magisk vis begyndt at genoplive store krigere fra tidligere krige. Disse såkaldte ascended har derfor iboende egenskaber fra deres tidligere liv, men kan samtidigt formes og udvikles i et utal af retninger. Vi har virkelig at gøre med et MMO, der giver spilleren mulighed for at skabe en karakter, der er skræddersyet til ens foretrukne spillestil.

Helt konkret manifesterer det sig i et system, hvor man vælger én af fire traditionelle arkeklasser for sin karakter; warrior, cleric, mage eller rogue. Hver af disse klasser har ni souls, eller underklasser, hvorfra der frit kan vælges tre, som din karakter specialiserer sig i. Souls er meget varierede, ikke mindst i forbindelse med den rolle, din karakter kan udføre i en gruppe. Der er alle de traditionelle roller repræsenteret, såsom tanking, healing, ranged og melee dps, crowd control, buffing/utility, men det interessante er, at du har muligheden for via soul-systemet at forme en karakter med lige præcis de evner, du ønsker. Det er f.eks. muligt at have en mage, der fokuserer på debuffs, healing og crowd control, eller en, hvis eneste formål i livet – eller i dette tilfælde efterlivet – er at uddele så meget skade som overhovedet muligt. Variationsmulighederne er næsten uendelige.

Blot fordi to spillere har valgt de samme tre souls for deres karakter, betyder det ikke, at de har de samme evner. I modsætning til langt de fleste MMO-spil på markedet, er de evner, din karakter har til rådighed, nemlig ikke udelukkende afhængige af klasse (soul) og level. Hver soul har et tilhørende soultree, der fungerer fuldstændigt som talents/traits i lignende spil. Men foruden at forbedre specifikke skills og attributes, er de skills, du har til rådighed, også betinget af, hvordan du fordeler dine points mellem de enkelte souls. Eksempelvis vil en rogue, der har investeret kraftigt i sin saboteur soul, have adgang til langt flere skills end en med en, hvis investering primært ligger i de andre to valgte souls. På denne måde kan man virkeligt skabe en unik karakter, og selv om der sikkert med tiden vil opstå soulopbygninger, der vil betegnes som de ”bedste” blandt spillerbasen, så er der store muligheder for eksperimentering. Det bør også nævnes, at en karakter kan have flere builds/roller, så det er hverken dyrt eller besværligt at eksperimentere lystigt.

Fangarmene fra himlen
Det sociale aspekt er naturligvis ganske vigtigt for spil af denne type, og RIFT indeholder, hvad man kunne forvente og lidt til. Guilds er inkluderet og tilbyder de forventede funktioner. Player versus player (PvP) er ligeledes tilgængeligt, og omfanget er som sædvanlig afhængigt af typen af server, man vælger at spille på. Dungeons for både enkeltgrupper og raids er selvfølgelig også tilstede og er langt hen ad vejen præcist, som man kunne forvente. Dog tager de generelt lidt længere tid at gennemføre, end hvad normen har dikteret de seneste år.

Mens man efterhånden tager guilds, PvP og dungeons for givet, er public quests et område, som stadig har et enormt udviklingspotentiale. Der er allerede en del spil, som eksempelvis Warhammer Online, der har taget fat i konceptet, men tilgangen i RIFT er den mest smidige og dynamiske, jeg hidtil har oplevet. I stedet for dedikerede områder, hvor folk aktivt skal bevæge sig hen for at deltage i public quests, opstår disse quests ”tilfældige” steder i den etablerede verden. De er altså allestedsnærværende, og det er mere end almindeligt svært helt at undgå at deltage heri.

Det ville da også være helt imod spillets idé ikke at deltage i public quests, for det er faktisk en af spillets hjørnesten. Public quests tager udgangspunkt i de rifts, der opstår i det beskyttende skjold om Telara og gendrivelsen af de onde kræfter, der bryder igennem dem.  De er faseopdelte og udspiller sig ofte over en hel zone. Hvor meget man deltager i kampene er afgørende for, hvad man får ud af det, når questen er gennemført. Dette er ikke ualmindeligt, men det er utrolig enkelt at involvere sig i kampen. Nærmer du dig en rift eller et andet public quest-område, får du muligheden for at slutte dig sammen med andre spillere i området blot ved at trykke på en knap. Der er altså ingen grund til at søge grupper i chat - de opstår dynamisk der, hvor der er behov for dem. Man kan til enhver tid forlade en gruppe og blive tildelt de genstande, man har gjort sig fortjent til.

Et typisk scenarie er, at der opstår én eller flere rifts i nærheden af, hvor man er i gang med en quest. Man slutter sig sammen med de andre spillere i området og bekæmper fjenderne. En del af gruppen fortsætter til en nærliggende rift, mens andre hopper af og fortsætter deres solo quest. Der er mange gode grunde til at deltage i disse public quests, men det bedste ved dem er den uforudsigelighed, de skaber. I mange spil har man planlagt sin spilsession allerede inden, man logger ind. I RIFT er man langt mere tilbøjelig til at forme den ud fra den iboende dynamik i spilverdenen. Dette vil givetvis være et irritationsmoment for nogle spillere, men er et klart plus i min bog.

Konklusion:
Den opmærksomme læser har garanteret allerede bemærket, at den karakter, som undertegnede har givet RIFT, ikke helt står mål med den rosende omtale af spillet i denne anmeldelse. Det er der selvfølgelig en grund til. Umiddelbart er det svært at komme med en kvalificeret kritik af spillet. Launchen gik fint, der har stort set ingen driftsproblemer været, man får præsenteret næsten alle de features, man kunne ønske sig ,og gameplayet er flydende og dynamisk. Problemet er, at det hele virker for bekendt. Lidt hårdt kan man kalde det ny vin på gamle flasker, og man kan virkelig savne begejstringen over at betræde ukendt land rent featuremæssigt.

Ovenstående kritik er jeg overbevist om vil vække genklang hos mange garvede MMO-veteraner, men er man forholdsvis ny udi genren, er RIFT et fantastisk sted at starte, for udviklerne har virkelig formået at tage de succesfulde features fra andre lignende spil og samle dem i en udgivelse, der både er dyb, men samtidigt lettilgængelig og yderst dynamisk.

Om Kasper Christiansen

Kasper Christiansen har anmeldt spil på Gamesector siden 2000. Siden den spæde begyndelse med Star Wars: Galaxies tilbage i 2004, har online rollespil haft en speciel plads i hans anmelderhjerte. Ellers er det især RTS titler - fra den hedengangne Age of Empires serie til Starcraft 2 - og sportsserier som Madden NFL og Championship Manager/Football Manager, der er en del af porteføljen. Kaspers spilkauserier gæsteoptræder ind imellem på www.familiespil.dk