Rango er en sherif i vanskeligheder. Men han er ikke en helt almindelig en af slagsen; Hans trofaste ganger er en struds, hans pistol skyder med popcorn og han er selv et firben. Det er udgangspunktet for dette ganske underholdende platformspil, hvor humoren og det gakkede er drivkraften.

Der er efterhånden ret stor enighed blandt udviklerne om hvad der skal til for at lave et godt platformspil og de spytter dem da også ud i et imponerende tempo - så vi må formode at de sælger godt. Hvis man skal bemærkes på hylderne, så skal der skal lidt specielt til. Det synes udviklerne Artificial Mind and Movement at have forstået, for de har med Rango: The Video Game lavet et interessant, sjovt og fascinerende platformspil med ganske simple virkemidler. At hovedpersonen er et firben er måske ikke helt specielt nok, men når man så begynder at bevæge sig rundt i hans verden blandt bevæbnede kaniner, højtspringende bævere og andre finurlige karakterer blandet sammen i en rigtig god imitiation af western-genren, så begynder man at trække på smilebåndet og blive fascineret af dette platformspil.

Rango har en historie at fortælle, og det gør han så mens du får lov at opleve det sammen med ham. Han fortæller, men det er dig der springer, løber og kæmper dig gennem banerne. Humoren har en fremtrædende plads i dette spil og det præger fortællingen meget. Det betyder at historien, som måske ikke lige frem er den mest originale, alligevel bliver interessant og man skal lige spille en bane mere for lige at se hvad der nu sker. Der er nok finurlige detaljer, sjove happenings og skøre indslag til at spillet ikke føles ensformigt på noget tidspunkt, på trods af at det i bund og grund ’blot’ er et platformspil med gameplay elementer som er set mange gange før.

Styringen af Rango er tilpas simpel til at alle kan følge med. Han har nogle få special-angreb han kan bruge, men intet indviklet. Selv de mindste i husholdningen vil kunne følge med her. Det gælder i det hele taget for hele spillet. Det er ikke særlig svært og selv på medium sværhedsgrad er det nok de færreste der vil føle sig udfordret. Har man bare lidt øvelse i platformspil, så vil man nok mene at det er meget nemt. Det gør nu heller ikke noget, for så kan man koncentrere sig om at se alle de skøre detaljer og nyde de flotte kulisser. Men det er altså ikke for udfordringens skyld at man skal starte spillet op.

Alt i alt er det et ganske fornøjeligt spil, man skal blot ikke forvente de store udfordringer. Det er tydeligvis designet for at de mindste kan være med. Det giver sig også udslag i længden; jeg gennemførte spillet på én aften, cirka fem timers spilletid, hvilket nok er tæt på grænsen af hvor længe de små poder kan vedligeholde begejstringen for Rango og hans venner, så det passer sikkert fint til dem. Når det nu er beregnet til de mindste, så kan man som dansker godt ærgre sig over at spillet ikke er oversat. Det ville lige have givet spillet det ekstra pift, som ville gøre det til et af bedste platformspil til de mindre årgange. Nu forstår de ikke så meget, men de kan da stadig grine af de skøre indslag og sjove figurer. Os ældre gamere kan så nyde historien samtidig med de skøre indslag.
Solid platformsaktion med sjove figurer, en fantasifuld og spændende verden at hoppe igennem og en underholdende historie. Den nemme sværhedsgrad og det korte spil trækker dog lidt ned på det samlede indtryk. Rango fortjener bestemt at få succes, da det er et af de mere interessante platformspil, jeg har set i lang tid. Spillet Rango er, naturligvis, baseret på filmen af samme navn og det gør også Rango The Video Game til noget så usædvanligt som et ’filmspil’, der rent faktisk er værd at investere i. Det er jo ikke fordi, der findes mange af den slags, så lad os kippe lidt med flaget for Rango og råbe hurra! ”Godt gået, Sherif!”

Om Frank F. Pedersen

Frank har anmeldt spil i mange år og må nok betegnes som en veteran i branchen. Har anmeldt for Jubii Games og Spilzonen inden han kom til Gamesector. Han kaster sig gerne over alle typer spil og på alle formater, hvis han kan få fingre i det. Det er dog rollespil og mmorpg's der er hans foretrukne.