Xbox Live Arcade

PEGI 12+PEGI Bad LanguagePEGI Violence

Beyond Good & Evil, der udkom til både PC og konsollerne tilbage i 2003, var - også her på redaktionen - en af årets mest anmelderroste udgivelser - og på forunderlig vis samtidigt en af årets største salgsmæssige flop. Ingen ved helt nøjagtigt, hvad der gik galt, men nu har ihvertfald du mulighed for at genopleve dette mesterværk af et spil på Xbox 360 - og så endda i en opdateret HD-udgave!

Sådan skrev vi...
I 2003 belønnede vi Beyond Good & Evil med et 9-tal til PC-udgaven og såmænd det sjældne 10-tal til PS2-udgaven. Idet Beyond Good & Evil HD "kun" er en HD-opdateret udgave af den gamle klassiker (tilsat 12 achievements), er der ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen, og jeg overlader hermed ordet til Gamesectors redaktør Henrik Schou anno 2003:

Velkommen til planeten Hillys. Hillys er et… lad os bare kalde det “interessant” sted. Befolkningen på Hillys består nærmest udelukkende af mystiske væsner som f.eks. Pey´J, der er et vildsvin, som går oprejst på bagbenene og desuden arbejder som mekaniker (han minder med andre ord om den mekaniker, der reparerer min Peugeot her i Aalborg). I denne mystiske verden, hvor dyr og mennesker åbenbart har udviklet sig sideløbende med hinanden, så talende, tænkende og arbejdende dyr nu befolker en stor del af verden, finder vi den purunge og… ja dødlækre journalist Jade.

Jade, der har et sensuelt overforbrug af grøn læbestift, bliver pludselig rodet ind i en krig mod rumvæsner. Eller sådan ser det i hvert fald ud, hvis man kun kigger på overfladen. For måske arbejder Hillys regering i virkeligheden sammen med rumvæsnerne… hvem ved? Efter et angreb ødelægger Jades hus, vil hun i hvert fald kende sandheden, hvorfor hun begiver sig ud på eventyr. På nogle måder en ret traditionel indledning til en action-platformer, men det viser sig hurtigt, at der ikke er ret meget “almindeligt” ved Beyond Good & Evil.

Spillets præmisser er som sådan ret simple. Jade følger en ret lineær, men ganske indviklet og spændende historie igennem spillet. Krydret med elementer som stealth, puzzles, lidt platformshopperi og en god gang action, bliver Beyond Good & Evil til en vedvarende og underholdende oplevelse. Ikke mindst fordi historien er så god, men også fordi spillet kan prale af en knivskarp og præcis kontrol og helt utroligt veldesignede omgivelser. De store 3D omgivelser kan du frit tøffe rundt og udforske og lede efter ledetråde og puzzles i. Det kommer til at tage dig timer, mange timer, at udforske hvert enkelt område.

Men det skal ikke foregå til fods det hele. Der er indlagte minispil her og der, der kræver Jades opmærksomhed eller der er mulighed for at tage et smut ud at sejle i en speedbåds-agtig-dims (en Hovercraft SX350 helt præcist), der er en glimrende og hurtig måde at komme rundt på Hillys overflade på. Er man mere til action i rummet, er der også plads til det i Jade´s Beluga Space Shuttle 200, som hun kan flyve over hele Hillys i, og hun kan endda tage et smut til Hillys måne. Igen måske ikke noget der ligefrem revolutionerer genren, men det sikrer variationen.

Spillets “baner”, eller områder om man vil, er ret store, og spillets plot er heldigvis spilleraktiveret, så der er masser af tid til at kigge sig omkring, udforske banerne og lede efter det hemmelige område, man har på fornemmelsen, der burde være et sted i nærheden. Jade kan tjene en skilling eller to ved at tage billeder af det lokale dyreliv (hvilket inkluderer nogle af de førnævnte mystiske rumvæsner og de underlige kreaturer, der befolker Hillys). Hun er jo journalist, så hun er naturligvis bevæbnet med et kamera. Det er ikke helt så vanedannende som at samle pokémon, men det er sgu tæt på. Så når du ikke lige er i gang med en plotdreven mission, så har du masser af andre gøremål – du kommer aldrig til at kede dig i Beyond Good & Evil.

Det kan naturligvis ikke undgås, at Jade kommer op mod fjender af varierende art og karakter. Der er vagter og andet godt, der gennem spillet vil forsøge at stoppe Jade fra at gennemskue sandheden omkring rumvæsnernes angreb på Hillys, især senere i spillet, hvor Jade slutter sig til “the rebellion”. Kamp er langt fra parolen i spillet, men der er naturligvis action til at peppe spillets tempo og handling en smule op. Jade behersker en række basale angreb med sin specielle kampstav og kan arbejde sammen med en AI-styret partner for at udføre vildere og mere skadende über-angreb. Selve kampsystemet er grundlæggende ret simpelt, men da der ikke er en overflod af fjender at tæve igennem spillet, gør det faktisk ikke voldsomt meget – det passer heller ikke rigtigt på Jade at være sådan en slå-på-tæven-kælling.

Spillet foregår som sagt på en anden planet, hvor moderne teknologi, tung industrialisme og middelalderlig arkitektur går hånd i hånd. Det giver nogle fantastiske omgivelser – de mest fantasifulde og smukke omgivelser, jeg har set meget længe. Men denne form for spildesign, med øje for detaljen og masser af variation i omgivelserne er netop typisk for spil, hvor Michel Ancel har stået ved roret (blandt andet Rayman-spillene). Disse smukke og fantasifulde omgivelser peppes desuden flittigt op af forskellige lyseffekter, hvilket giver en utrolig fed stemning, mens man leder Jade gennem historien.

Men det er ikke kun omgivelserne, der er til den visuelle guldmedalje. Karaktererne er utroligt veldesignede, næsten på grænsen til det smukke. Jade selv er ganske nydeligt lavet, men hun er faktisk langt fra den mest interessante personage i spillet. De mange virkeligt forskruede væsner, der befolker Hillys, er virkelig et studie værd. De er alle meget fantasifuldt designede, og flere af dem er ganske humoristiske. Den visuelle stil i Beyond Good & Evil er simpelthen fantastisk. Det kan godt være, det ikke er det smukkeste spil til Playstation 2, men det er tæt på, og den fantasi, der ligger i grafikken, løfter Beyond Good & Evil flere niveauer over konkurrenterne.

Ud over den virkeligt gennemførte grafik formår spillets meget filmiske kameraføring også at imponere. Kameravinklerne er ganske gode, men ofte så panorerer kameraet rundt eller zoomer ind/ud for at gøre en actionsekvens ekstra filmisk. Det fungerer faktisk forbløffende godt og giver en hel del ekstra stil til selve spillet.

Men det handler ikke kun om flot grafik, for selv musikken i Beyond Good & Evil går op i en højere enhed. Soundtracket i spillet passer forbløffende godt til den specielle verden, som Hillys er. Musikken veksler imellem at være blid og rolig til at være hurtig og intens. Det påvirker naturligvis din opfattelse af de enkelte scener i spillet, hvilket virkelig giver en fed stemning – ja, man sidder nærmest og råber da capo da capo når musikken stopper. Lydeffekterne, baggrundslydene samt talen i spillet holder musikkens høje kvalitet.

Det er tydeligt, at Henrik (med rette) var begejstret for at spille Beyond Good & Evil på sin PS2, og spørgsmålet er så, om det nu også holder her 8 år efter udgivelsen. Svaret kan siges ganske kort: Ja! Selv om det naturligvis - også trods en rimeligt vellykket HD-transformation - er tydeligt, at spillets grafik er fra en tidligere generation, så er det varierede og fængende gameplay, spildesignet, de utroligt vellykkede karakterer og den virkelig gode historie så intakt, som det kan være anno 2011. Undertegnedes PC-version har været sporløst forsvundet i nogle år, så det har været en sand fornøjelse at vende tilbage til Hillys. Beyond Good & Evil er simpelthen formidabelt - også hvis det blot er for gensynets glæde - og var du en af dem, der aldrig nåede det i første omgang, er der ingen undskyldning for at holde sig væk denne gang. Og kom så med den 2'er!