TNT Racers

Playstation NetworkXbox Live Arcade

PEGI 3+PEGI Online

Disse racerspil, hvor man ser bilerne langt oppefra, synes at have fået (endnu) en renæssance med den nye generation af konsoller. Tankerne går tilbage til 70'erne og de første spæde skridt inden for genren, men TNT Racers fra Keen Games byder på en mere moderne form for fugleperspektivsracerkørsel - tilsat våben, røgslør og andre ubehageligheder, og trods manglen på nyskabelser er underholdningsværdien til en vis grad heldigvis stadig til at få øje på.

Trinitrotoluen?
Omdrejningspunktet i TNT Racers er racerløb mellem 4 biler på små baner, der gentages om og om igen. Det gælder om at komme først, om at samle så mange points som muligt og om at smadre sine modstandere efter bedste formåen. Intet nyt under solen der, som man siger, og TNT Racers formår da heller ikke på nogen måde at rykke ved denne genre, som gennem tiden har budt på ret mange gode og underholdende oplevelser.

Spillet er opbygget helt traditionelt med en multiplayerdel samt en singleplayerdel, hvor man skal gennemføre den aktuelle bane for at avancere til den næste. Der er et hav af udfordringer, og alt i alt findes der 4 forskellige modes. I Knock-Out Mode gælder det om at komme først over stregen og dermed blive i løbet, indtil forhåbentlig alle andre modstandere er elimineret. I Score Mode gælder det om først at nå et fastsat antal points ved at samle mønter, ved at smadre dine modstandere, lave store hop osv. I Time Mode gælder det om at score flest points på tid, og endelig gælder det i Lap Mode om at score så mange points som muligt på et fastlagt antal omgange.

Ved start gælder det naturligvis om at time sin acceleration, så man laver en kick-start og dermed kommer lidt foran og samtidigt scorer ekstra points. Fordelen ved at være forrest er åbenlys: Spillets gameplay fokuserer nemlig på brugen af power-ups, og dem er der masser af. Heriblandt den klassiske olieklat, som man kan smide bag sig, så de bagvedliggende modstandere kan glide og dermed miste yderligere terræn. På samme måde virker røgmaskinen, som dog ikke får modstanderne til at glide men snarere til at miste orienteringen. Andre power-ups indbefatter Speed Booster, som giver dig både mere fart samt en bedre styring, og endelig skal også nævnes eksempelvis Tesla Coil, som både elektrificerer dine modstandere og samtidigt fungerer som skjold mod de våben, som modstanderne tit og ofte sender afsted mod dig. Der er naturligvis mange flere power-ups både af de traditionelle og af de mere spændende slags.

Singleplayer-delen er pænt omfattende, og derudover indeholder spillet en multiplayer-del,hvor du både kan spille lokalt med op til 4 spillere og samme antal kan deltage i online-dyster. Online-delen er rigtigt underholdende, hvis man da kan finde nogle at spille mod, hvilket kun lykkedes for undertegnede i ganske få tilfælde. Det er ærgerligt, hvis det skyldes en dårlig netkode og ikke en manglende popularitet, for grundlæggende leverer TNT Racers et rimeligt underholdende gameplay.

Grafikken er der ikke så meget at skrive hjem om. Det er bestemt ikke noget kunstværk og ligner mest af alt et amatørprojekt fra forrige generation af konsoller, mens lyden dog især udmærker sig ved noget meget iørefaldende jazz, som forunderligt nok passer fortrinligt ind i spillets stil.

Alt i alt præsterer TNT Racers en rimelig god underholdningsværdi, uden at spillet dog på nogen måder formår at leverere noget, der ikke er set før. Der findes bestemt bedre alternativer inden for genren, men den lave pris gør dog stadig TNT Racers til et rimeligt fornuftigt køb - især til når du har nogle venner på besøg!