Total War Shogun 2

PEGI 16+PEGI ViolencePEGI Online

Creative Assembly startede deres hæderkronede Total War serie helt tilbage i år 2000 med spillet Shogun: Total War, der introducerede den specielle blanding af trækbaseret storstrategiske bevægelser og real-time taktiske operationer – en blanding, der siden er blevet Total War seriens absolutte varemærke. Nu, efter en lang række Total War udgivelser og udvidelser, er cirklen blevet sluttet om Creative Assembly er vendt tilbage til rødderne og tilbage til udgangspunktet.

Total War vender hjem

Det feudale Japan (nærmere bestemt i nabolaget af år 1500 lige i kølvandet på Ōnin Krigen) var én stor slagmark med forskellige krigsherrer og klaner i konstant konflikt med hinanden. Det er en af disse klaner, som du fra starten af Shogun 2 skal overtage og lede gennem krig, diplomati og både teknologisk og økonomisk udvikling. Hver af de ni klaner, der er tilgængelige fra start (10 hvis du har købt en collectors edition), har deres egen hjemstavn i Japan, deres egne særpræg og ikke mindst et par unikke fordele. Nogle klaner kan f.eks. træne billige bueskytter, mens andre f.eks. tjener mere ved at bygge gårde eller har marginalt mere effektive ninjaer.

Nationale særpræg er som sådan ikke noget nyt og Shogun 2 føles da også som et møde en gammel ven. Menuerne er godt nok redesignet og der er kommet ekstra funktionaliteter til her og der – ikke mindst for at afspejle den specielle form for krigsførelse, som japanerne praktiserer i denne periode. Men når man har dannet sig et hurtigt overblik over de nye menuer, føles spillet lynhurtigt som sine forgængere – og det er bestemt positivt.

Har du ikke tidligere spillet et Total War spil, så ved du naturligvis ikke hvad jeg taler om, men bare rolig – Shogun 2 har en ret omfattende tutorial, der kommer rundt om alle spillets mange facetter og muligheder. Kort fortalt skal du lede din klan til sejr i en af spillets tre kampagner: enten en kort, en lang eller en ”total sejr” kampagne, hvor alle andre skal udryddes. Du kommer til at stå for alle aspekterne i din klans udvikling – opbygning og anvendelse af et slagkraftigt militær, økonomisk udvikling, diplomati, handel, teknologisk udvikling og ikke mindst de interne familiefejder imellem klanens prominente medlemmer.

Som i de foregående spil foregår alle de storstrategiske beslutninger i klassisk trækbaseret form. I denne del af Shogun 2 kan du i ro og mag flytte dine hære rundt på det gigantiske kort over Japan, sende spioner og agenter i aktion, styre din klans økonomi og så videre. Hvert træk er en ”sæson” og sæsonernes skiften har tydelig effekt på landskabet – og naturligvis også på slagmarken.

Væk med krudt og kugler
Slag mellem hære og flåder afgøres i utrolig smuk 3D i realtime. Enhederne er en smule større end dem man havde til rådighed i de foregående spil og de har et ganske særpræget, men sikkert relativt korrekt, japansk udseende. Derfor kan det være svært at skelne mellem enhederne – især i flådeslag, hvor man kommanderer en særpræget blanding af fartøjer. Heldigvis er der et ganske omfattende opslagsværk i spillet, der giver informationer om enheders svagheder og styrker. Dette får du flittigt brug, når du skal læse om de forskellige enheder.

Efter Empire og Napoleon, har serien droppet sit fokus på krudtvåben (ikke helt, men for de fleste enheders vedkommende i hvert fald). I stedet er ”up close and personal” vejen frem på slagmarken og det har naturligvis også sin charme. Tidligt i kampagnen vil dine hære primært bestå af Yari-soldater (læs: bondeknolde med en spids pind) og Ashigaru-tropper (læs: bondeknolde med buer). Kun enkelte enheder, som f.eks. generalens beredne følge vil virkelig kunne dominere på slagmarken. Men efterhånden som du får udviklet nye ”arts” (spillets ord for teknologier), får du adgang til pansrede soldater, samuraier og sågar også enkelte basale krudtvåben. Der er masser af variation i enhederne, der byder på særprægede ting som hele enheder af ninjaer, primitivt belejringsartilleri og ikke mindst eliteenheder, der blot er bedre trænede, men mindre varianter af de normale styrker.

Søslagene er ændret radikalt, på grund af de skibstyper japanerne ynder at bruge. Glem alt om strømlinede skiber, der beskyder hinanden med bredsider af svært artilleri – i Shogun 2 er skibene flydende fæstninger i flere etager. Så nærkampe og entré-aktioner er vejen frem. Men selv med redesignet af søslagene er dette stadig den svageste del af spillet.

Enkeltpersoner som ninjaer, generaler og familiemedlemmer fylder en hel del i Shogun 2. Generalerne og agenterne har hvert et skill-tree, som man kan udvikle karakteren med, når vedkommende har tjent erfaring ved at vinde slag eller gennemføre succesfulde spionageoperationer. Det betyder, at man selv kan specialisere sine karakterer og udvikle dem i den retning man ønsker. Familiemedlemmer, som du kan få overblik over i din klans stamtræ, kan udvikle sig til generaler, de kan bruges i diplomatiske aftaler og sågar sendes til andre klaner som gidsler, for at bevise at du vil overholde dine aftaler. Der er i det hele taget kommet meget større fokus på de enkelte personer, der også i de tidligere Total War spil har betydet en hel del, men nu har de endelig fået det lille rollespilselement vi har savnet.

Fantastisk strategispil
Shogun 2 er en fantastisk udvikling af det originale Shogun: Total War. Grafikken er helt i top, der er nok nye elementer til at spillet virker friskt – men på samme tid varmt og velkendt og serien er endelig vendt tilbage til det savnede fokus på nærkamp. Dertil kommer en række rigtig gode multiplayer funktioner og en række historiske slag, som man kan fornøje sig med. Spillet er et regulært overflødighedshorn af muligheder – præcis som sine forgængere. Men i modsætning til Napoleon: Total War, der mest af alt virkede som en gigantisk udvidelse til Empire: Total War, så føles Shogun 2 mere som et regulært nyt spil i serien.

Men spillet er naturligvis ikke helt perfekt og spil på denne størrelse med et så stort og betydeligt omfang, vil nok aldrig vil blive helt perfekte. Søslagene halter for eksempel stadig en smule, især nu hvor skibenes funktionalitet er svær at gennemskue. AI’en lader også til at have problemer, især i de nye store belejrings-slag. Der kan computerstyrede enheder nogle gange gå helt i stå og blot stå stille, mens de modtager en silende regn af pile. Men det er småting og bestemt ikke noget, der bør ødelægge den samlede nydelse ved Shogun 2.

Det originale Shogun: Total War fik mig og sikkert også millioner af andre, hooked på den specielle, men yderst velfungerende blanding mellem trækbaseret storstrategi og real-time slag. Hvert spil i serien har haft sine egne særpræg og bragt fantastiske spiloplevelser med sig og selv 11 år efter seriens start, er udviklerne hos Creative Assembly ”still going strong”. Med Shogun 2 har de skabt et fantastisk strategispil, der kan holde alle os lænestolsgeneraler underholdt i mange mange måneder fremover og som med garanti vil imponere med sin flotte grafik og stilrene japanske drejning. Vi bukker og takker endnu engang Creative Assembly for en fantastisk indsats!