Zeit2

Xbox Live Arcade

Scramble, Super Cobra, Gradius osv. Vi gamle kender alle til de klassiske sidescrolling shooters, og man må desværre konkludere, at genren har været på kraftig retræte de sidste mange år med kun ganske få lyspunkter. Zeit2 (som egentligt skal læses som Zeit2) fra tyske Brightside Games er på flere fronter en rimelig traditionel shooter – dog med det lille twist, at man kan bevæge sig tilbage i tiden.

Tilbage til fremtiden

I Zeit2 styrer man et lille rumskib på en bane, som scroller mod venstre, og hvor fjenderne ved første øjekast virker ret så traditionelle. Der er fjender, som bevæger sig i forudbestemte mønstre, fjender som skyder, fjender af forskellig størrelse og styrke og fjender, der skyder men som ikke selv kan skydes. Alt dette er set utallige gange før og tilføjer bestemt intet nyt til denne genre. Det nye element, som også ligger i spillets tysksprogede titel, er naturligvis tiden. Man kan med sin venstre trigger bevæge sig tilbage i tiden og skyde løs igen men nu på andre steder på banen, hvilket naturligvis giver den fordel, at man kan nå at ramme både fjender i toppen og i bunden af banen, idet spillet, mens tiden igen bliver normal, udfører de samme skud og bevægelser, som du udførte lige før, du gik i rewind-mode.

Visse fjender kan sågar kun elimineres, mens du spoler tiden tilbage, og idet du kun har et begrænset antal sekunder at gå tilbage i, bliver tidsspolingen spillets vigtigste taktiske element. En sort skygge, som indikerer din tidligere bevægelse, vises på skærmen, mens du spoler tilbage, og skyder du i denne skygge tilstrækkeligt mange gange, forårsager det i visse tilfælde en kæmpemæssig eksplosion, som rammer de fleste synlige fjender.

Dit energiniveau indikerer, hvor tæt du er på game over, og hver gang, du lader en fjende passere, mister du lidt energi. Det samme sker, når du bruger af dine skud, og omvendt optjener du energi ved at ramme fjender eller ved at indfange power-ups med energi. Andre power-ups giver ekstra rewind time, som i øvrigt langsomt lades op, efterhånden som tiden går. Foruden at spole tilbage, kan man også vælge at lade tingene gå hurtigere. Dette er ikke altid en fordel, men i visse situationer bliver også dette et taktisk element, uden at det dog overstråler betydningen af at kunne gå tilbage i tiden.

Visse fjender bærer på power-ups, som kan eliminere en hel skærm fyldt med fjender, og endelig byder de fleste baner på forskellige boss-kampe, hvor man ofte skal tænke sig godt om for at finde ud af, hvorledes den enkelte boss skal besejres.

Spillet har en række forskellige modes, hvor man eksempelvis helt traditionelt bliver mødt med en masse bølger af fjender eller hvor man skal overleve så længe som muligt i kugleregnen uden selv at skyde. Der er leaderboards knyttet til enhver af disse modes, men de kommer dog hurtigt til at minde lidt for meget om hinanden.

Sværhedsgraden er ret høj, men den store udfordring til trods er det som om, at spillet aldrig formår at bliver helt vildt underholdende. Jeg har tænkt meget over, hvad det skyldes, idet de grundlæggende elementer jo er til stede. Jeg vurderer, at der er lidt for lidt variation banerne imellem, og derudover bevæger rumskibet sig simpelthen en smule for langsomt, hvilket bevirker, at spillet lidt for hurtigt kommer til at føles kedeligt.

Lyden er ganske fin, med et fint baggrundsloop og rimeligt gode lydeffekter. Grafikken forsøger med en meget simpel stil at gå i fodsporene på eminente XBLA-klassikere som Space Invaders Extreme og Geometry Wars Retro Evolved. Desværre lykkes det ikke helt at nå samme høje niveau af low budget-grafik, som jo fungerer nærmest optimalt i ovennævnte to titler. Der er simpelthen for lidt af det hele, og til trods for fine animationer og få men gode partikeleffekter, er spillet ikke mere end middel på dette område.

Kunne have været bedre
Zeit2 bygger på en spændende idé, som desværre ikke bliver forløst særligt spændende. Puzzle-elementet med at gå tilbage i tiden er umiddelbart ret så tillokkende, men desværre går luften lidt for hurtigt af ballonen. Zeit2 er bestemt ikke uden evner, og der er da også rimelig meget spilletid for fans af genren samt en masse nemme achievements, men alt i alt er Zeit2 en blød mellemvare, som nok aldrig vil finde plads i historiebøgerne under afsnittet klassikere.