Playstation Network

Pac-Man, det gule og pizzaformede pillevrag fra 80'erne, er tilbage, hvor han hører hjemme. Efter utallige spil hvor Pac har været platformhelt, puzzle-ikon eller racerkører, så er han i Pac-Man Championship Edition tilbage i en labyrint, hvor han skal spise piller og undgå spøgelser. Og det er faktisk skønt at have ham tilbage i vante omgivelser, selv om der er enkelte nye tiltag.

Gammel klassiker i ny ind-Pac-ning.

Okay, måske er Pac-Man Championship Edition ikke specielt nyt, for det udkom faktisk på Xbox 360 tilbage i 2007. Det har også været ude på iPhone og Android-telefoner, og hvis du har prøvet det et andet sted, så har du en ret god fornemmelse af, hvad spillet indeholder til PSP. Det klassiske gameplay i Pac-Man (både det originale og CE) er nemlig let at overskue men svært at mestre.

Er du nytilkommen til Pac-Mans verden, så er det egentlig ret simpelt. Som Pac-Man skal du vandre rundt i en labyrint og spise piller, imens du undgår fire farvede spøgelser. Spiser du en særlig stor pille, bliver du dog midlertidigt i stand til at spise spøgelserne. For at illustrere dette bliver spøgelserne blå og begynder at bevæge sig meget langsommere. Det er kort fortalt essensen i Pac-Man.

I Championship Edition er tempoet ændret lidt, og gameplayet er blevet finpudset, så det passer bedre til det nye årtusindes bredere publikum. I stedet for at pløje igennem bane efter bane, så er hver level nu delt op i højre og venstre. Fjerner man alle piller på højre halvdel, dukker der en frugt (eller et andet ikon, men oftest er det en frugt) op på venstre halvdel. Spiser man frugten, bliver den modsatte del igen fyldt op med piller men ikke nødvendigvis med samme layout. Hvor man i det originale spil havde en kort pause mellem hver bane, kører det i Championship Edition videre, indtil man dør, eller tiden løber ud. Banen – altså den fysiske labyrint, man befinder sig i, ændrer sig også løbende. Det er simpelt men samtidigt genialt. Visuelt fungerer Pac-Man Championship Edition også fremragende. Banerne har nogle enkelte lyseffekter, der både er funktionelle og får Pac-Man til at fremstå pænere end nogensinde før. I en af spillets seks forskellige modes er der ikke ret meget lys, og det kan mærkes, når man spiller, for man kan kun se de dele af labyrinten, der bliver oplyst af enten Pac-Man eller de fire spøgelser.

Ja, spillet indeholder ikke ret meget, man ikke har set før, og da specielt ikke hvis man har købt spillet før. Og ja, der findes allerede et endnu mere poleret spil med Pac-Man, men fordi det her er en Playstation Mini – og fordi det både kan spilles på PSP og PS3 – så er Pac-Man Championship Edition alt andet lige et godt køb, hvis man ikke allerede har en anden version.