Score: 3
Requires Kinect

Køb Game Party: In Motion hos vore partnere:

Partyspil til Kinect er et fænomen, der med sikkerhed er kommet for at blive. Vi har tidligere stiftet bekendtskab med det underholdende Kinect Sports og det elendige Sports Island Freedom. Game Party: In Motion følger desværre i fodsporene på sidstnævnte titel, og vi må konkludere, at det siden launch stort set kun er gået ned ad bakke for Kinect-spillene.

Køb hellere Kinect Sports

Sådan lød overskriften til anmeldelsen af Sports Island Freedom også, og der er ingen grund til at ændre på den, efter at Game Party: In Motion nu er blevet gennemtestet. Det har nemlig mestendels været en aldeles frustrerende oplevelse, som igen hovedsageligt skyldes en uhyre ringe udnyttelse af Kinect-hardwaren. Når flere andre har gjort det så godt med Kinect – hvorfor er der så stadig nogle, der ikke kan?

Game Party: In Motion ligner ellers på papiret en glimrende samling af forskellige minispil - 16 i alt - og de inddeles i 3 grupper; Action, Outdoor og Precision. Action-gruppen består af disciplinerne Hoop Shoot, Root Beer Tapper, Skill Ball, Smack-a-Troll, Table Hockey, Tic Tac Toe Face-off og Double Racquets. Outdoor-gruppen består af QB (Quarterback) In Motion, Bag Toss, Horseshoe Hysteria og Bocce Ball, og endelig består Precision-gruppen af Darts, Shoveboard, Pool Hall Party, Puck Bowling og Ping Cup.

Der er således lagt op til en god variation af mini-spil, men flere af dem ligner hinanden alt for meget. Eksempelvis er Bag Toss, Horseshoe Hysteria, Bocce Ball og Ping Cup stort set blot varianter af hinanden, og der er flere af disse overlap blandt disciplinerne.

For de fleste discipliners vedkommende er de simpelthen ikke ret underholdende. Og det skyldes ikke kun det faktum, at vi igen må konstatere, at udvikleren ikke har formået at udnytte hardwaren til fulde, idet det tit og ofte opleves, at spillet simpelthen ikke genkender dine bevægelser ordentligt, hvilket er en forudsætning – især, når det gælder de fleste af disse 16 discipliner, som kræver virkelig meget præcision. Havde teknikken virket, er jeg dog sikker på, at spillet stadig ikke ville kunne få mig til at juble særligt meget.

Af de lidt bedre discipliner vil jeg især fremhæve Bocce Ball – på ”dansk” Boccia – som egentlig fungerer ganske fint, men det kræver dog meget øvelse, før man får en fornemmelse for, hvor hårdt man skal kaste, og stadig fungerer bevægelsesgenkendelsen ikke altid lige heldigt. En anden disciplin, som fungerer nogenlunde, er Pool Hall Party, og det var nok især denne disciplin, jeg havde set frem til. Grundlæggende er denne disciplin ganske sjov men stadig ikke helt uden frustrationer – igen på grund af den dårlige styring.

Hoop Shoot er helt til grin, og man får aldrig nogensinde en fornemmelse for, at resultatet skyldes andet end tilfældigheder, hvilket da også er gældende for de fleste andre discipliner. Også Darts skal nævnes som en disciplin, hvor man ganske vist – meget simpelt – placerer en markør der, hvor man ønsker at ramme, hvorefter man med hånden bestemmer farten på darten (fedt rim!), men man føler aldrig på noget tidspunkt, at man har kontrol over det.

Oveni er selve navigationen i spillet heller ikke specielt vellykket, og især frustrerer det i multiplayer, når man skal signe ind og bekræfte ved at holde hånden lidt ud til disen i hoftehøjde. Her forveksler spillet ofte den ene deltager med den anden, hvilket resulterede i, at min kone forlod stuen i arrigskab, efter at det ikke var lykkedes os at sætte et spil Bocce Ball i gang. Hun kom dog tilbage, og efter at det- efter mange forsøg – lykkedes at logge os begge ind, fik vi da en rimelig god dyst ud af det – som dog endte halvvejs, hvor styringen igen floppede.

Rent grafisk er spillet på niveau med de middelmådige arcade-spil, og eneste plus er vel, at man – som i de fleste andre Kinect-spil – har mulighed for at spille med sin egen Avatar. Lydmæssigt er vi også under middel, og lydsporet består af et par funky melodier, som dog ikke bidrager væsentligt til underholdningen.

Frustration på frustration
Game Party: In Motion er alt i alt et virkelig dårligt spil og fyldt med frustrationer. Frustrationerne skyldes – som i flere andre Kinect-titler – naturligvis hovedsageligt den utrolig ringe styring, hvor Kinect-sensoren slet ikke kommer til sin ret. Derudover er de forholdsvist svage discipliner heller ikke noget, der giver plusser i karakterbogen, mens Bocce Ball og til dels også Pool Hall Part trækker en smule op på underholdningsværdien. Konklusion må være – præcist som ved Sports Island Freedom – at man bør undgå denne titel og i stedet investere i Kinect Sports, som har så meget mere at byde på. Spillet er dog lidt bedre end Sports Island Freedom, men lad sig ikke snyde af nedenstående reklamevideo for spillet - deltagerne får helt sikkert penge for at se glade ud!

Gamesector Frarder