Nintendo har pumpet raketbrændstof direkte ind i årerne på den gamle platformklassiker, og resultatet er en blanding mellem super-retro og nytænkning, der fejer alle andre platformspil af bordet – okay det kræver måske ikke verdens længste arm at rydde bordet for den slags spil lige nu - men det er stadig imponerende.

Gensyn med SNES-klassiker

Det originale SNES-spil Donkey Kong Country blev udviklet af gutterne hos Rare, der i de glade 90'ere virkelig vidste, hvordan man skulle skrue et hit sammen. Eller det gjorde de i hvert fald dengang, hvor de stadig havde noget med Nintendo at gøre. Spillet fik sidenhen et par efterfølgere, og nu, mange år senere, genoplives serien så – og det gør Retro Studios med et brag.

Lad os først slå fast, at har man tidligere spillet (og nydt) et Donkey Kong Country-spil, så skal man med det samme købe Donkey Kong Country Returns – bare for den gigantiske nostalgiske værdi, der gemmer sig i spillet – f.eks. er samarbejdet med Donkey Kongs lille ven Diddy Kong, bunkevis af bananer, der skal indsamles, ridedyr, gyldne bogstaver og så videre som snydt ud af næsen på de originale Country-spil, og for fans er det utroligt fedt.

Men selv om der er masser af klassiske elementer med fra de originale spil (her skal især banerne, hvor man kører i minevogne roses og fremhæves for et hæsblæsende tempo, der efterlader dig i en pøl af sved med hjertet helt oppe i halsen), så er Donkey Kong Country Returns ikke kun en omgang tom fan-service, der kun bygger på et nostalgisk retroflip. Spillet er nemlig et bundsolidt og sublimt designet 2D platformspil, der sagtens kunne klare sig uden de mange klassiske Donkey Kong-elementer.

For eksempel introduceres vi til en helt ny fjende i Donkey Kong Country Returns. Væk er de kendte Kremlins, der er erstattet af den onde Tiki Tak-stamme, som har hypnotiseret junglens dyr til at stjæle Donkey Kongs gigantiske stash af bananer. Den slags kan han eller Diddy Kong naturligvis ikke bare ignorere, så han skal naturligvis ud i junglen for at samle alle sine bananer sammen igen (og undervejs ”hilse” lidt på de forskellige Tiki'er, der er ansvarlige for tyveriet).

Spillet er som nævnt et klassisk 2D sidescrollende platformspil præcist som sine forgængere, og præcist som disse er Donkey Kong Country Returns ikke noget let spil. Præcision, hurtige reflekser og utrolig præcis timing er nødvendigt, hvis man vil klare spillets baner og samle alle de collectibles, der er på hver bane. Dør man alt for mange gange på samme bane, er det dog muligt at få hjælp, men så må man vinke farvel til eventuelle collectibles. Som i de fleste andre spil i genren handler Donkey Kong Country Returns i høj grad om at lære banerne at kende og ved at være tålmodig og ikke mindst holde øje med hvad og hvornår, man gør noget forkert, kan man langsomt forbedre sine ”platform-færdigheder”.

Det originale Donkey Kong Country havde også en 2-player mode, men i Returns er denne blevet udviklet til en reel 2-player co-op mode, hvor spiller 2 kontrollerer Diddy Kong. Det er naturligvis ganske morsomt at arbejde sammen med en anden spiller, men det gør bestemt ikke de sværere baner lettere. Desuden skal Diddy Kong-karakteren fra tid til anden hjælpes af Donkey Kong, da Diddy ikke besidder helt de samme færdigheder, som sin større makker. Alt i alt fungerer co-op multiplayeren ganske glimrende – præcist som vi også oplevede i f.eks. New Super Mario Bros til Wii, og det er måske ved at blive lidt af et kodeord hos Nintendo.

Banedesignet er overraskende opfindsomt og varieret for et 2D platformsspil. Igennem spillets otte verdener er der masser af sjove, opfindsomme, mærkelige og skøre påfund, der holder udfordringen og ikke mindst spiloplevelsen helt dugfrisk fra start til slut. Bosskampene er i lige så høj kvalitet med god variation og rigtig gode udfordringer. Grafikken befinder sig absolut også i den bedre ende af skalaen – taget i betragtning at spillet er til Nintendo Wii. Grafikken vil med garanti imponere Wii-fans. Musikken i spillet læner sig kraftigt op ad de klassiske Donkey Kong Country-lydspor, og det skal nok også vække jubel hos fans af de gamle SNES-klassikere.

Det eneste element i Donkey Kong Country Returns, som man med rette kan kritisere en smule, er kontrollen. Wiimoten skal rystes for at få Donkey Kong til at udføre bestemte bevægelser, og det hænder, at Wiimoten fejlfortolker dine hensigter. Det er ikke et stort problem, lige som det heller ikke er noget voldsomt stort problem, at timingen i disse ryst med controlleren til tider skal være nær perfekt – det er noget, man kan vænne sig til.

Donkey Kong Country Returns er en fantastisk genoplivning af en klassisk platformserie, der for undertegnede i høj grad var kendetegnende for SNES-konsollen. Serien har i den nye udgave bevaret sin gamle charme og høje designmæssige klasse samtidigt med, at Retro Studios har udviklet og finpudset gameplayet i en sådan grad, at slutproduktet fremstår som et af de bedste platformspil i nyere tid. Større købsanbefaling kan jeg vist ikke komme med.