Epic Mickey

PEGI 7+PEGI FearPEGI Violence

Ser man bort fra Squares glimrende Kingdom Hearts-spil, så er det længe siden... meget længe siden endda... at vi har set frem til et Disney-spil. Men da Epic Mickey blev annonceret og da Warren ”Deus Ex” Spector viste sig at være tilknyttet projektet, tog vores interesse for spillet fart. Epic Mickey så nemlig ud til at være en anderledes Disney-oplevelse – mørkere, mere voksen og ikke mindst med mere action end de sædvanlige Disney-spil, der som regel er baseret på den nyeste Disney-film. Da Epic Mickey løb med ”Best of E3 2010”-prisen for bedste Wii-spil, kunne forventningens glæde næsten ikke blive større. Desværre kan Epic Mickey ikke helt leve op til vores forventninger – men det er bestemt ikke noget dårligt bud på en god julegave.

Action-Adventure for familien

De første spæde billeder og det første artwork fra Epic Mickey kom nok bag på de fleste – de viste en mørk og uhyggelig verden, som man slet ikke kunne forestille sig, at det meget familie- og børneorienterede Disney kunne finde på at lave. Nu hvor vi har spillet Epic Mickey, kan vi så konkludere, at selv om spillet er et mørkt action-adventure, så gav de første screenshots måske ikke et helt klart billede af spillets stil. Nok er det mørkt – men det er langt fra så uhyggeligt, at familien ikke kan være med.

Man spiller, som de fleste sikkert har regnet ud, Mickey Mouse, der ved et uheld trænger ind i troldmanden Yen Sid's gemakker (det er Disney stavet bagfra... sjovt hva'?). Her finder han troldmandens magiske Cartoon Wasteland – et parallelt univers, hvor alle de ubrugte eller kasserede Disney-ideer gennem tiderne er havnet. Cartoon Wasteland har taget form som et Disneyland, der ledes af kaninen Oswald the Lucky Rabbit (Disneys første "glemte" karakter og vist nok inspirationskilden til Mickey Mouse selv).

Ved et uheld blander Mickey magisk farve og fortynder og får således skabt et ondt mørkt væsen, Phantom Blot (hvis danske navn er Sorte Slyngel, en af Mickey's ærkefjender), der straks begynder at hærge Cartoon Wasteland – dette er Mickey dog helt uvidende om, så han vender tilbage til sin normale tilværelse. Lige indtil den dag, hvor Phantom Blot suger ham tilbage i Yen Sid's kammer og ned i den magiske Cartoon Wasteland-verden. Banen er således kridtet op: Mickey skal tage kampen op mod mørket og ondskaben i en verden fyldt med kasserede Disney- ideer og -figurer. Et ganske velfungerende og anderledes koncept.

Epic Mickey er et ret traditionelt 3D action-adventure med en masse platformselementer. Man styrer Mickey med både Wiimote og Nunchuck, men desværre er kameraet langt fra godt nok til at holde sig bag Mickey, så selv helt basale manøvrer bliver hurtigt besværliggjort af elendig kamerastyring. Mickey's grundlæggende manøvrer er som snydt ud af næsen på hvilket som helst 3D action-adventure, du kan komme i tanke om – han kan hoppe, "dobbelt hoppe" og lave et spin-move til at åbne kasser og andre ting på banerne med. Relativt simpelt, hvis kameraet ellers ville følge med.

Efter den første boss-kamp, der fungerer som en tutorial, får Mickey sit primære våben – en magisk pensel, som han kan sprøjte enten maling eller fortynder med. Maling kan bruges til at gøre gennemsigtige ting fysiske (så man f.eks. kan hoppe på dem) eller få fjender til at blive venligtsindede. Fortynder kan fjerne visse dele af omgivelserne (hvilket anvendes flittigt i spillets puzzles) og kan ligeledes anvendes til at slette fjender helt. Man kan frit skifte mellem fortynder og maling, så længe man har nok af begge dele, hvilket indikeres af to målere i bunden af skærmen.

Maling/fortynder-systemet giver naturligvis en smule frihed til at vælge, hvordan man vil håndtere fjender, men generelt er det spillets puzzles, hvor man skal fjerne nogle elementer i omgivelserne og få andre til at træde frem, der er spillets stærkeste side.

Eller måske er det kun spillets næststærkeste side - for det absolutte højdepunkt i Epic Mickey er naturligvis den overflod af klassiske Disney-referencer, spillet byder på. Ud over helt åbenlyse ting som karakterer, man kan genkende fra gamle Disney-film, så byder spillet på gamle Disneyland-attraktioner, referencer til gamle Disney-film og ikke mindst en række 2D platformsbaner baseret på de helt gamle sort-hvide Disney-tegnefilm med Mickey Mouse – for eksempel Mickey and the Beanstalk (som er den første, man støder på), Clock Cleaners og ikke mindst Steamboat Willie.

Grafisk er spillet noget omskifteligt. Det har sine smukke og bjergtagende øjeblikke, men disse afbrydes alt for ofte af dårlige oplevelser, når grafikken viser sig fra sin mest gnidrede og lav-opløselige side. Samlet set er vores indtryk af grafikken dog mest positivt, men det kunne sagtens være meget bedre. Især introen fortjener ros, for den er helt klart et af spillets smukkere (og sjovere) øjeblikke. Lydsporet er næsten, som man kunne forvente det – klassiske Disney-musikstykker men desværre stort set ingen tale. Det er naturligvis en beklagelig mangel.

De mange klassiske Disney-referencer, den rigtigt gode stemning og atmosfære og de sjove 2D platformbaner er med til at gøre Epic Mickey til et solidt action-adventure. Spillerens frihed til at løse puzzles med maling og/eller fortynder fungerer fint som et lille taktisk element. Desværre kan resten af spillet ikke helt følge med – kameraet er direkte grusomt, kontrollen lidt gumpetung og grafikken er alt for svingende i kvalitet. Men samlet set så er Epic Mickey stadig værd at kigge nærmere på – og er man fan af klassisk Disney, så er der nærmest ingen vej uden om Epic Mickey, der helt sikkert sagtens kan fungere som en god julegave til hele familien. Men nogen spillemæssig revolution blev det ikke til i denne omgang.