Kinect Sports

Requires Kinect

Vi er blevet udstyret med den længe ventede Kinect-sensor, har rullet gardinerne ned og er gået i træningslejr med en god portion release-titler. Første anmeldelse omhandler partysports-spillet Kinect Sports, som både giver sved på panden og samtidigt udnytter den formidable teknologi bag Kinect på fornem vis.

YOU are the controller

Hvis du har prøvet Wii Sports til Nintendo Wii eller Sports Champions til Playstation Move på PS3, så har du en rimelig god idé om, hvad Kinect Sports går ud på. Det er et party-spil med forskellige sportsgrene, som man kan spille enten alene, mod AI’en eller mod en eller flere venner og familiemedlemmer. Der er dog især én mærkbar forskel: Med Kinect afvikles spillene helt uden, at du skal være udstyret med en fysisk controller. Du er – som Microsoft selv udtrykker det – selv controlleren.

Kinect sættes hurtigt op til din Xbox 360 via USB-porten samt den medfølgende strømforsyning, såfremt du ikke er den lykkelige ejer af en af de nye Kinect-forberedte slim-modeller, hvor strømforsyningen er overflødig. Efter en kort kalibrering af sensoren kan du aktivere dit spil ved blot at vifte med hånden foran Kinect-sensoren (for at gå i ”Kinect-mode”) og dernæst pege på den knap, som starter spillet. Forinden skal man dog sørge for god plads foran sensoren, idet Microsoft anbefaler mellem 2 og 3 meters afstand fra dig og sensoren samt ca. et par meter i bredden. Og området skal være uden forstyrrende elementer som sofabord og stole. Således stiller Kinect forholdsvis store krav til pladsen, hvilket nok også er det væsentligste kritikpunkt.

Kinect Sports indeholder i alt 6 hoveddiscipliner; boksning, bordtennis, volleyball, bowling, fodbold samt atletik, som indbefatter 100-meterløb, spydkast, diskoskast, længdespring og 110 meter hækkeløb. Spillets 12+ PEGI-rating skyldes udelukkende boksespillet (vold), idet alle øvrige spil uden problemer kan spilles af alle aldersklasser.

Bordtennis
Bordtennis kender vi fra både Wii Sports og Playstation Move. Disciplinen kan afvikles enten mod AI’en eller mod en fysisk modstander i splitscreen. Man griber ud efter sit bat med den ene hånd, og med den anden kaster man sin bold op i luften og server – præcist som man ville gøre det i rigtig bordtennis. Man kunne godt tro, at det ville føles akavet at stå der uden bat og bold, men allerede efter få sekunder får man den fornemmelse, som man har, når man spiller rigtig bordtennis.

Man skal bevæge sig rundt, smashe, laver baghåndsslag osv., og det føles faktisk helt rigtigt. Der er 4 sværhedsgrader, og de fleste vil kunne klare sig nogenlunde på dem alle 4. Selv om bordtennis bevægelsesmæssigt virker godt, er det dog ikke helt oppe at ringe, hvilket især skyldes hastigheden. Det går nemlig alt for langsomt og dermed langt fra så hurtigt som i rigtig bordtennis. Jeg vil gætte på, at det har noget med begrænsninger i teknologien at gøre – bordtennis er jo et hurtigt spil – men det er nu lidt ærgerligt, for grundlæggende er gameplayet særdeles vellykket. Sensoren registrerer dine bevægelser ned til mindste detalje, og det er en rigtig god fornemmelse, når du vinder en bold på en kraftig smash.

Bowling
En mere vellykket disciplin er bowling, hvor op til 4 spillere kan deltage samtidigt i en helt almindelig bowlingdyst. Bowling afvikles ikke på splitscreen men man skiftes i stedet – som i virkeligheden - til at gå frem, når det er ens tur. Man griber ud efter sin kugle og kaster den præcist som man gør i rigtig bowling. Som på en rigtig bowlingbane er der retningspile tæt på spilleren, og en af pilene lyser grønt for at indikere den retning, som bolden umiddelbart vil have, når du kaster. En rigtig fed feature ved Kinect-sensoren er dens motion tracking, hvor bane faktisk skifter vinkel, hvis du tager et skridt til siden. Det virker utroligt blæret og samtidigt meget realistisk. Bowling er helt klart en af mine favoritdiscipliner, og her kan alle være med. Faktisk blev bowling-delen testet i selskab med to børn på hhv. 3 og 6 år, og de havde ingen problemer med at finde ud af det og foretrak faktisk (for første gang nogensinde) at bowle videre frem for at se børnetime. Således er bowling en oplagt disciplin at hive frem, når man skal hygge i familiens skød.

Boksning
Boksning spilles enten mod AI’en eller mod en fysisk modstander i splitscreen. Man skal helt som i rigtig boksning dukke sig, parere, slå højt og slå lavt. Det er naturligvis en lidt simplificeret udgave af rigtig boksning, men den virker nogenlunde. Dog er multiplayer-delen ikke så sjov, og jeg oplevede desværre også, at sensoren havde et enkelt eller to udfald i hver kamp men altså ikke noget, der forstyrrede alt for meget. Fornemmelsen, når man lavet et knock-out er rigtig fed, men derudover er boksning sådan en blød mellemvare, som næppe vil være blandt de mest foretrukne af de seks discipliner.

Volleyball
Volleyball er igen en sportsgren, som kan afvikles alene eller sammen med en en medspiller. Her skal man serve (enten med underhåndsserv, overhåndsserv eller sågar en hopserv), og dernæst afvikles spillet næsten som en rigtig volleyballkamp. Man modtager bolden, lægger op til sin medspiller og smasher eller skyder bolden over med almindeligt slag, og derudover har man også mulighed for at parere modstanderens smash tæt ved nettet. Det er rimeligt underholdende alene men klart sjovest sammen med en medspiller. Også her fungerede motion-sensoren upåklageligt.

Fodbold
Fodbold er ikke helt fodbold, som vi kender det, men de dygtige folk fra Rare har formået at skabe en særdeles underholdende fodboldagtig sportsgren alligevel. Reglerne er sådan set de samme som i rigtig fodbold. En almindelig fodboldbane med målmand og en række spillere, og formålet er at score så mange mål som muligt. Når du har bolden, kan du aflevere til en medspiller ved at sparke enten ligeud, til højre eller til venstre. Medspillerne løber selv i position, og venter du for længe, bliver du tacklet af modstanderen, hvorefter du enten mister bolden eller får tilkendt et frispark. Det virker lidt som de der fodboldspil fra gamle dage, hvor spillerne var udstyret med en fjeder forneden og var placeret i en fordybning. Det til trods så virker spillet faktisk utroligt godt, og man føler det lidt som om, man er med i en rigtig kamp. Når man er tæt nok på målet, skal man forsøge at score, og følelsen er rigtig fed, når det lykkes. Når modstanderen er ved dit mål, styrer du målmanden, og han reagerer helt som du selv gør på gulvet med både arme og ben. Fodbold er overraskende sjovt og er nok den disciplin, der egner sig allerbedst som singleplayer-spil.

Atletik (5-kamp)
Atletik er en blandet landhandel og består af ovennævnte 5 underdiscipliner; 100-meterløb, spydkast, diskoskast, længdespring og 110 meter hækkeløb. For at få fart på (alle discipliner undtaget diskoskast), skal man løbe på stedet, hvilket umiddelbart ser lidt fjollet ud men egentlig fungerer helt ok. I længdespring og hækkeløb skal man samtidigt hoppe på det rigtige tidspunkt, og i spydkast skal man svinge sin arm for at kaste spyddet så langt som muligt. Alle 4 discipliner er ganske underholdende, mens diskoskast omvendt er ret svag. Her skal man blot slynge diskossen af sted så kraftigt som muligt (man skal dog ikke dreje rundt om sig selv), hvilket virker ret plat i forhold til de øvrige discipliner. Efter kampen, som egentlig er en 5-kamp, får man en samlet score for alle 5 discipliner, hvorefter der er sejrsceremoni.

Mini-games
Foruden de 6 standard-sportsgrene har man også mulighed for at spille en række mere eller mindre underholdende mini-games. Eksempelvis Pin Rush, hvor man (endda med begge hænder samtidigt), skal vælte så mange kegler som muligt på tid. For hver 30 kegler, man vælter, får man 5 sekunder ekstra. Det er faktisk ret underholdende, og man bliver hurtigt grebet af at skulle forbedre sin egen eller medspillernes rekord. Paddle Panic er endnu et af de sjoveste mini-games og er bordtennis’ svar på Pin Rush. Her har man bat i både venstre og højre hånd og bliver herefter nærmest bombarderet med bordtennisbolde og skal forsøge at returnere så mange som muligt. Foruden ovennævnte 2 mini-games byder spillet på yderligere en række mini-games af mere jævn kvalitet, men alt i alt er det fint med et sjovt alternativ til de almindelige sportsgrene.

Online og andet lir
Disciplinerne kan også afvikles online, hvilket fungerer ganske godt. Her var den klart sjoveste 4-player volleyball, hvor man sammen med en medspiller kæmper mod 2 rigtige modstandere. Spillet har også et Party Play-mode, hvor der i princippet kan deltage så mange, som man vil. Man opdeles i 2 hold, og herefter kæmper man i 6 tilfældigt udvalgte discipliner. Party Play tilføjer ikke spillet noget særligt ekstra men fungerer ganske godt, hvis man er en hel flok samlet.

Når en disciplin er overstået, bliver man præsenteret for fotos og videoer, som kameraet har optaget under spillet. Det er især sjovt i festligt lag, idet spillet er god til at optage lige præcist det tidspunkt, hvor man ser allerdummest ud. Man har sågar mulighed for at dele sine optagelser på eksempelvis Facebook, hvilket jeg dog – af gode grunde – ikke forsøgte mig med.

Rent grafisk og lydmæssigt er spillet ikke noget særligt, hvis man skal sammenligne med ”almindelige” spil til Xbox 360, men det er ganske sjovt at se din Avatar bevæge sig, lige som du selv gør. Den grafiske stil fungerer da også ganske fornuftigt med klare ”familievenlige” farver, og lydeffekterne er effektive og virker, som de skal.

Lover godt for fremtiden
Kinect Sports er en fremragende launch-titel med en masse gode og sjove discipliner. De fleste discipliner fungerer bedst som multiplayer-spil, mens især fodbold og til dels også bowling sagtens kan stå distancen som single-playerspil. Der er rigtig god variation de enkelte discipliner imellem, der er noget for enhver aldersklasse og tilføjelsen af de forholdsvist mange mini-games bidrager også positivt til spillets levetid. Jeg er sikker på, at Kinect Sports ikke udnytter potentialet i Kinect-sensoren til fulde, og at vi i fremtiden vil se endnu bedre party-games, men alt i alt er spillet vel nok den bedste og mest omfattende launchtitel, som jeg til hver en tid vil foretrække frem for både Wii Sports og Sports Champions.