Sid Meiers hæderkronede piratspil har over 20 år på bagen, og med et fantastisk re-release i 2004 blev det slået fast, at der stadig var masser af gods i klassikeren. 2004-versionen af Pirates! blev efterfølgende konverteret fra PC til alle tænkelige og utænkelige platforme, og nu, seks år senere, er turen så endelig kommet til Nintendo Wii – spørgsmålet er bare, om vi virkelig har behov for flere udgaver af Pirates!

Pirates! er heldigvis Pirates!

De fleste kender med sikkerhed præmissen for Sid Meiers klassiker Pirates! – man tager rollen som en ung lovende sørøver, der omkring 1660’erne (plus eller minus et par årtier afhængigt af, hvad man vælger), skal gøre farvandene i det caribiske hav usikre. 2004-versionen af Pirates! introducerede en historie om den onde Marquès Montalban, der har kidnappet spillerens familie. Selv om det originale Pirates! også inkluderede en søgen efter forsvundne familiemedlemmer, er dette nu blevet gjort til det centrale plot og omdrejningspunkt i hele spillet. Men før du kan redde hele den pukkelryggede, skal der plyndres, røves og fægtes til den helt store guldmedalje.

Sagt med andre ord, så er Nintendo Wii-versionen af Pirates! som snydt ud af næsen på PC-versionen hvad angår både plot og gameplay. Netop det tillokkende ved det meget åbne gameplay, hvor man selv bestemmer, hvor man vil sejle hen, hvem man vil holde med og hvordan man skal opbygge sin rang, sit skib og mandskab og ikke mindst sit rygte som den mest blodtørstige pirat i det caribiske hav, er spillets absolutte forcer, og det gælder heldigvis også for Wii-versionen.

Alle elementerne fra PC-versionen, inklusive de irriterende minispil (hvoraf dans stadig rangerer som det mest rædderlige), er med i Nintendo Wii-versionen. Desværre plages de stort set alle sammen af en elendig kontrol. Når man er til søs, er kontrollen med skibets retning og sejlføring kluntet og langsom, men det er til at vænne sig til, og med lidt træning får man ret godt styr på det – det er dog værre i minispillene, så som i fægtekampene (som der som bekendt er rigtigt mange af) og i de irriterende bal-sekvenser, hvor man i begge tilfælde skal flagre og ryste med wiimoten som en spastisk abe, der tisser på et elhegn. Det fungerer ikke rigtigt, og kontrollen føles sløset og ”løs”. Det eneste sted, hvor kontrollen rigtigt fungerer, er under bombardementer af fæstninger, hvor man kan styre et sigtekorn.

Den eneste rigtige nyskabelse i spillet er en form for co-op multiplayer. Før du skriger dig hæs i jubel over co-op multiplayer i Pirates! (det gjorde vi nemlig), så må vi skuffe dig med, at det er en yderst begrænset multiplayer-funktion, der balancerer op ad at være ikke-eksisterende. Den anden spiller er reduceret til at hæve og sænke sejl, når man er til søs (og de kan enten være oppe eller nede, så det er en opgave, der er til at overskue). I kamp overtager han rollen som en papegøje, der kan forstyrre modstanderen og under bombardementer, kan spiller to affyre en musket mod fjenden (mens den anden spiller styrer kanonerne). Det har så forsvindende lille indflydelse på udfaldet, så der er næppe nogen, der vil spille Pirates! co-op i ret mange minutter. Se det i øjnene – Pirates! er og bliver et singleplayer-spil.

Ser man bort fra co-op mulighederne, så er der ikke sket meget siden 2004 – hvilket er både godt og skidt. Det er godt, fordi Pirates! stadigvæk er et helt fantastisk godt spil, selv med en lidt kluntet kontrol og Wii’ens utilstrækkelige grafiske kræfter. Det, der er skidt, er, at der stadig ikke er gjort noget ved de problemer, der også var i PC-versionen, for eksempel tempoet, når man forsøger at snegle sig op mod vinden hele vejen mod vest på kortet. Det er stadig lige så irriterende, som det altid har været. Men når det er sagt, så oser Pirates! på Nintendo Wii af samme klasse og kvalitet som PC-versionen – og har man endnu ikke gennemført Pirates! til PC, så kan man jo give det en bredside på Nintendo Wii i stedet for.