Start the Party

Playstation Move

Ahhh ja... det kære EyeToy. Den verdensomspændende kassesucces og kritikerroste (sarkasme kan forekomme) himstregims, man kunne slutte til sin PlayStation 2 blot for efterfølgende at finde ud af, at ens stue var for dårligt oplyst! Det var fantastiske tider. Sådan er det heldigvis ikke mere, og fik man ikke nok af det sindsoprivende ”vifte med armene” eller ”peg til siden” gameplay dengang, så kan man få en ekstra dosis nu.

Move for familien

Start the Party er helt konkret en samling af minispil, der skal anvendes med dit nye PlayStation Move-sæt. De enkelte minispil vil næppe gå over i historien som særligt dybe eller komplekse. og det er næppe en samling, du vil bruge til ret meget andet end at vise vennerne, hvad hele den her Move-snak nu er for noget. Men til det formål så fungerer Start the Party nu nogenlunde – også selvom spillet er relativt dyrt for den mængde underholdning, man får i sidste ende.

Alle minispillene er bygget op omkring det samme koncept med, at man skal flagre med motioncontrolleren. Hvad enten man hjælper en faldskærmsudspringer, kortslutter robotter, sprænger farvede balloner, smadrer insekter eller bruger en lommelygte til at skræmme spøgelser, så er konceptet stort set det samme; peg på skærmen på det rigtige sted og tidspunkt med motioncontrolleren, og i særligt ”avancerede” minispil skal du måske også trykke på en knap på controlleren. Det skulle være til at overskue – selv for farmor.

Et af de mere kække elementer ved Start the Party er anvendelsen af PlayStation Eye-kameraet. Dette anvendes til at skabe de omgivelser, man spiller de forskellige minispil i således, at disse rent faktisk er din egen stue – komplet med spilleren/spillerne midt på skærmen. Ja ja, det oser langt væk af at være en gimmick hugget direkte fra EyeToy, men ikke desto mindre en meget sjov en af slagsen. Denne bliver gjort endnu bedre af små visuelle tricks, når spillet forvandler motioncontrolleren på skærmen til en animeret genstand – for eksempel en harpun, en pensel eller en hammer, som man så kan se sig selv stå og vifte med.

Op til fire spillere kan dyste i spillets multiplayer-mode og bare rolig, du kan nøjes med en enkelt motioncontroller. Spillet her egner sig stort set udelukkende til at blive spillet sammen med venner, men vil man spille alene er der enkelte modes til dette, bl.a. frit spil, hvor man selv vælger minispil og sværhedsgrad eller en survival mode.

Start the Party er ikke andet end en lille smagsprøve på de spændende ting, som PlayStation Move rent faktisk kan. Det kan muligvis være den vinkel på PlayStation 3-spil, som far og mor har behov for, hvis de ikke har prøvet den slags ”nymodens teknik” før. Dog vil Start the Party hurtigt gå i glemmebogen bagerst på spilhylden, når først Sony begynder at rulle spil ud til Move, der handler om andet end at vifte med armene og pege -og det håber vi, de gør snart!