Score: 4

Der er efterhånden raslet otte år af kalenderen siden vi sidste gang fik et nyt spil i Disciples-serien. Siden da har udviklerne haft fat i den kreative pensel for at kunne blæse os omkuld med et spil, der visuelt har betydet et gigantisk spring fremad. Men samtidig er der også sket store ændringer til det spil, der gemmer sig nede under motorhjelmen.

Grafik er ikke nok!

”Hvor er det egentligt pænt” tænker jeg for 117'ende gang, mens alt andet begynder at flyde sammen i en meningsløs grød af ensformighed og gentagelser. Hvor er det hele dog smertefuldt pænt og detaljeret og stilfuldt gennemført, men for Søren da, hvor er det også noget så gudsjammerligt kedeligt og ensformigt.

Tæv monstre efter tur
Disciples III bygger videre på seriens velkendte formel af turbaseret strategi henlagt til et fantasiunivers befolket af noble riddere, mystiske elvere og hæslige monstre. Denne gang har udviklerne lagt sig alvorligt i selen for at skabe et spil, der er en visuel nydelse, med imponerende og detaljerede animationer og kampscener og med omgivelser, der er flotte, dynamiske og stemningsfulde. Desværre ser det ikke ud til, at der er brugt lige så mange ressourcer på at bygge en spiloplevelse, der kan holde dig fanget ret længe, efter den første fascination har lagt sig.

Disciples III består grundlæggende af en lang kampagne, der på skift lader dig tage kommandoen over hære af mennesker, dæmoner og elvere. Baggrundshistorien til festen, er noget med et stjerneskud med en engel indeni, som har bragt hele verden i fare. Historien er dog læst op af den dårligste og mest uengagerede speaker, vi har hørt i mange år, så det er mere end almindeligt svært at bevare nogen som helst interesse for historien. Det gør nu heller ikke så meget, for spillet går i sin enkelthed ud på at drage rundt med sin helt, et par ”reservehelte” og deres hære for at støve fjender op og samle opgraderinger og erfaring sammen til at gøre dine helte og deres hære større, stærkere og bedre.

Det er ikke intelligensen, der trykker
Spillets kampe foregår i bedste ”Heroes of Might & Magic”-stil på hexbaserede kort. Spredt på disse kort er der en lang række forskellige bonusfelter, der giver strategiske fordele til enhederne på dem. Hold fast i bonusfelterne og udnyt de gigantiske huller i fjendernes kunstige intelligens og du er stort set sikker på at tvære al modstand ud hver eneste gang. Selv om kampene er vanvittigt flot udført og flydende animeret, så er den strategiske dybde på niveau med en vandpyt, og kampscenerne bliver lynhurtigt et kedsommeligt og ensformigt slid. Du kan så vælge at lade ”quick battle” eller ”auto battle” afgøre kampene, hvilket dog blot lader computerens lamme intelligens smitte af på dine enheder og påfører dig langt større tab end nødvendigt.

Mellem kampene kan du lege rollespil med din helt, hvor du med erfaringspoint kan opgradere en omfattende mængde evner ved hjælp af din helts ”skill board”. På mere traditionel strategispilsmanér kan du også opgradere dine hære ved at bygge nye bygninger i din hovedstad. Til forskel for din helt, som beholder sine tillærte evner gennem hele kampagnen, så bliver dine hære med jævne mellemrum nulstillet, hvilket tvinger dig igennem en lang række repetitioner af nøjagtig samme opgraderingsproces igen og igen. Og igen..... og igen. Og... (ja, nu har de fattet det, Jesper -Red.)

Som en smuk kæreste i koma
I Disciples III har udviklerne valgt at satse hele butikken på at skabe et visuelt smukt og detaljeret spil, hvilket i den grad er lykkedes for dem. Desværre halter hele spilmodellen flere kilometer efter i et sandt helvede af uendelige løkker af kedelig repetition, der med garanti vil jage selv de mest vedholdende væk i løbet af få timer. Har du en ubændig trang til at ”grinde” dig igennem en lind strøm af nyt udstyr og kæmpe de samme kampe igen og igen for at tjene erfaringspoint og nye evner, så er Disciples III måske noget for dig. Kræver du derimod udfordringer og afveksling ud over det helt basale med overhovedet at finde ud af reglerne, så skal du nok lukke øjnene og lade Disciples III: Renaissance passere forbi.