Naughty Bear

Konceptet lød meget sjovt og det havde et pift af noget frækt - noget anderledes og måske endda en lille knivspids af Conkers Bad Fur Day. Vi bad til og håbede på at det var præcis sådan spillet ville være. Men ak og ve – selvom Naughty Bear ved første øjekast faktisk bygger på et ganske morsomt koncept, så varer det ikke ved. Spillet ender alt for hurtigt med at være en test af spillerens tålmodighed og den slags har vi ikke ret meget af.

Frække bjørn på hævntogt

Naughty Bear er en mølædt og delvist iturevet bamse. Han er kendt som lidt af en ballademager, men da de andre bamser en dag ikke vil have ham med til deres bamse-fest, slår det endelig klik for Naughty og han drager ud i bamsernes verden ”Perfection Island” for at få hævn over de bamser der har drillet ham. Det er sådan cirka her spilleren overtager kontrollen med Naughty Bear, der skal skræmme, ødelægge og myrde sig vej igennem en serie bamse-fyldte baner.

Naughty kan sabotere genstande i sine omgivelser – for eksempel biler, pladespillere og andre apparater, hvilket vil få forbipasserende bamser til at stoppe op og reparere dem. Dette er en glimrende mulighed for Naughty, der så kan snige sig ind på bamsen og med et brøl skræmme den fra vid og sans. Er man til mere konkret og korporlig afstraffelse af bamserne, er der en række våben(der stort set fungerer ens), som Naughty kan samle op og myrde de andre bamser med og vil man være ekstra avanceret, kan forskellige former for fælder tages i brug.

Målet på hver bane er at opnå et vist antal point og som regel skal en eller anden bestemt bamse ”straffes” for ikke at have været flink overfor Naughty. Point tjenes ganske enkelt ved at være en uartig bamse (læs: ødelægge ting). Når man har gennemført banen åbner man op for alternative missioner i samme område – for eksempel at gennemføre banen uden at slå ihjel. Dog bliver det ret hurtigt kedeligt at spille de samme områder igennem igen og igen og det eneste man får ud af det (udover at man får spildt sin tid naturligvis) er nye kostumer til Naughty, der ændrer hans stats en smule.

Mens det i starten er meget sjovt at løbe rundt og skræmme de andre bamser og smadre alt hvad der er inden for rækkevidde, så går der ikke lang tid før man indser, at det er alt hvad spillet har at byde på – banerne er ensformige og kedelige, bamserne er de samme om og om igen og selv mængden af ting, der kan ødelægges eller forvandles til fælder, er til at overskue. Det er antallet af kapitler faktisk også – kun syv er det blevet til, så vil man have maksimal valuta for pengene, skal man spille de enkelte baner igennem mange gange.

Grafikken i Naughty Bear er relativt enkel. Omgivelserne består af de samme elementer og variationen mellem bamserne består næsten kun i deres pelsfarve og en eventuel hat. Med andre ord, så er Naughty Bear ikke et kønt spil – men grafikken fungerer og havde der været tale om et lavprisspil, ville man nok have tilgivet den simple grafiske stil.

Samlet set er Naughty Bear en skuffelse. Spillets humor er alt for spinkel og de enkelte elementer i spillet genbruges alt for ofte. Ideen som spillet bygger på – en form for bamse HitMan eller bamse Spy vs. Spy, er egentlig godt nok, men resten af spillet, selve udførslen, er simpelthen under dagens standard. Resultatet er at spillet ender med at være en lang test af spillerens tålmodighed – og desværre ikke, som vi ellers havde håbet, en test af vores lattermuskler.