Shrek Forever After – eller på dansk Shrek den Lykkelige – bliver sandsynligvis en af sommerens største biografsucceser, når den animerede film får premiere i starten af juli måned. Et computerspil er det naturligvis også blevet til, og Shrek Forever After er faktisk ikke så ringe endda. Vi har at gøre med fægtekampe og gåder i en rimelig skøn forening, og spillet er en god mulighed for at samle hele familien foran fladskærmen – her i sommervarmen!

Den omvendte verden

I Shrek Forever After er det lykkedes Rumleskaft at lokke Shrek til at underskrive en pagt, hvormed Shrek pludselig befinder sig i en meget underlig version af Langt Langt Borte, hvor Rumleskaft er blevet konge, og Shrek og Fiona slet ikke kender hinanden endnu. Shreks formål – i samarbejde med Fiona, Den Bestøvlede Kat og Æslet, er at få pagten annulleret, således at Langt Langt Borte igen bliver, som det altid har været.

I Shrek Forever After styrer man de 4 hovedpersoner Shrek, Fiona, Puss in Boots (Den Bestøvlede Kat) samt Donkey (Æslet). Spillet kombinerer simpel platformspil med puzzles og simple nærkampe og styringen er ligeledes simpel – alle kan være med!

Man skifter nemt karakter ved hjælp af et enkelt tastetryk, og har man flere controllere, kan hele spillet faktisk gennemføres af op til hele 4 spillere, hvor hver deltager styrer hver sin karakter. Det meste af spillet kan gennemføres alene, men et par enkelte puzzles dog kræver, at man er mindst 2 til at klare ærterne.

Sværhedsgraden er grundlæggende MEGET lav, og spillet er således en god mulighed for at børn og voksne kan nyde et sjovt spil sammen. En række af spillets bedre konstruerede puzzles kræver dog en forholdsvist veludviklet logisk sans, og her vil de fleste børn nok få brug for mor eller far.

Kampsystemet er såre simpelt og fordrer blot, at man anvender A-knappen, når fjenderne er i nærheden. Hertil kan man dog bruge forskellige specialangreb med B-knappen samt opsamle diverse specialvåben, som nemt aktiveres med X-knappen. Specialvåbnene omfatter bl.a. en tidsindstillet bombe og et discolys, som får fjenderne til at stene, alt imens man blot kan slå løs på dem, uden at de gør modstand. Uden disse specialvåben er fjenderne dog stadig virkelig nemme at nedlægge, og de fleste vil kunne være med på dette område.

Når man nedlægger fjender eller hakker i forskellige objekter (tønder osv.) udløses der mønter af forskellig værdi. Mønterne kan bruges i spillets butik, hvor du både kan købe nye egenskaber eller forbedre eksempelvis din angrebsstyrke eller din udholdenhed. Hver af de fire hovedkarakter har dertil også en række unikke egenskaber; Shrek kan flytte tunge objekter, Fiona kan bruge ild, Puss in Boots kan kravle og æslet kan sparke. Man får brug for alle egenskaberne til spillets mange puzzles, hvoraf nogle er simple, mens andre er middelsvære.

Spillet, som strækker sig over 7 forskellige baner, kan gennemføres på 5-6 timer, hvis man blot løber igennem uden at se sig særligt meget omkring. Går man efter at klare alle spillets achievements, kan man dog snildt lægge 3-4 timer oveni, idet disse kræver, at man finder samtlige af spillets hemmeligheder og skattekister. Dog opleves Shrek Forever After alt i alt som en smule for kort, og undtagen for de mindste, der nok vil føle sig godt underholdt af blot at kigge med, er der desværre ikke meget at komme efter, når først spillet er gennemført. En multiplayer-arena ville have forlænget spillets levetid, som må siges at være lidt i underkanten. Trods den korte levetid byder spillet dog på et ganske varieret gameplay, og især er co-op’en underholdende, om end der nu nok mangler en mulighed for også at gennemføre spillet online.

Typisk tegnefilmsgrafik

Grafikken i Shrek Forever After er meget tro mod Shrek-universet og er udført i bedste tegnefilmsstil med forholdsvis gode animationer, klare børnevenlige farver og en glad og sjov stil overalt. Lydeffekter og musik passer fint til stemningen, og dertil er stemmeskuespillet rigtig fint. Her kunne en dansk version have været rigtigt fint, men de grafiske udtryk og de vellykkede mellemsekvenserne fortæller nu historien så godt, at også de mindste eller ikke-engelskkyndige vil kunne være med.

Fint lille spil – især for børnene
Shrek Forever After hører til blandt de bedre – ikke de bedste – film-til-spil konverteringer. En god kombination af fægtekampe, puzzles og platformspil, et varieret gameplay samt en meget lav sværhedsgrad vil i særdeleshed tiltage det yngre publikum, som sagtens kan lægge en karakter eller to til bedømmelsen. Som spil generelt er der dog ikke så meget at komme efter i Shrek Forever After. Varigheden på 5-6 timer plus det løse er i underkanten, og dertil er der ikke meget sjov at vende tilbage til, når først spillet er gennemført en enkelt gang. Grafik og lyd er dog mere end acceptabelt, og alt i alt må Shrek Forever After siges at være et forholdsvist pauvert spil for de voksne – men et sjovt, underholdende og delvist udfordrende spil for børnene.