PEGI 18+PEGI Bad LanguagePEGI Violence

Et Western-spil der virker. For alvor virker. Altså ikke som i ”Gun-virker-ok”, eller ”Red Dead Revolver-virker-ganske-fint”. Vi taler om Western-spillenes store gennembrud. Har der været sådan et for moderne spil? Ikke rigtigt. Det har Rockstar (igen) besluttet sig for at gøre noget ved.

Efterfølger i ånden

Red Dead Redemption er en fritstående efterfølger til Red Dead Revolver fra 2004. Revolver var en pæn succes og bestemt et godt spil, men Redemption har bare et helt andet og meget højere ambitionsniveau. Det er i en anden klasse, og det mærker man allerede ved spillets begyndelse.

John Marston, pensioneret revolvermand og nuværende familiefar, bliver sendt vestpå til det fiktive område New Austin ved den mexicanske grænse for at gøre et sidste regnskab op på bestilling af nogle slipseklædte herrer, der tydeligvis har en klemme på John. Vi befinder os i 1911. Indianerkrigene er slut, bøflerne er væk, og en smule nyere teknologi i form af enkelte veteranbiler og pistoler (i stedet for revolvere) er dukket op, men i store træk føles det her meget som alle de westerns, man har set i tidens løb.

Marston, sympatisk spillet af ukendte Rob Wiethoff, slipper ikke så heldigt fra første møde med sin gamle bande, der dog skåner ham for gammelt venskabs skyld. Han vågner op på MacFarlands ranch, og en hel del af charmen skyldes det tilhørsforhold, man hurtigt får til stedet. Som en mand af ære hjælper man jo dem, der har hjulpet én, og man kommer både til at drive kvæg, indfange vilde heste, slukke brande, fange kvægtyve osv. for at hjælpe den lille familie.

Sideløbende udspiller der sig et ganske langsomt pacet plot, i løbet af hvilket man gradvist bliver klar til det endelige opgør med fortiden. Red Dead Redemption har aldrig travlt, og det er meget behageligt at spille. Rockstars San Diego-studie har bygget en stor, flot verden op og giver masser af mulighed for og incitament til at udforske den. At ride gennem kaktusbevoksede områder og nyde spillets perfekte visuelle stil er en reel del af oplevelsen. Hvis man er fan af western-genren, kommer man virkelig til at få en på opleveren.

Meget mere end ’GTA til hest’
Der er masser af varierede missioner i spillet. Nogle er historierelaterede, mens andre ”bare” bidrager til, at man lever sig ind i den spændende verden. Missionsstrukturen er meget, som man kender det fra Rockstars GTA IV, men jeg har en helt anden oplevelse, når jeg spiller Red Dead Redemption. Fordi man rider rundt i en åben verden i stedet for at bevæge sig rundt mellem højhus efter højhus, kommer jeg i lige så høj grad til at tænke på Oblivion, som jeg tænker GTA. Og jeg kan meget bedre lide Oblivion end GTA, så det passer mig fint!

Fans af GTA, der vil have klassisk Rockstar-gameplay, bliver dog ingenlunde snydt heller. Man kan stjæle heste (Grand Theft Horse), skyde civile, blive efterlyst og hvad der nu hører med. Der er også de velkendte minispil såsom poker, blackjack, kast med hestesko og flere andre. De siger ikke mig så meget, men hver sin smag.

Selve gameplayet er klassisk tredje person, så det er altså ikke shooter-styring (Gears of War-stil) – på godt og ondt. Noget af det bedste er Marstons mulighed for dead eye – en slags bullet time, hvor hele verden går i slowmotion, men man selv kan lægge an til skud i fuld fart imens. Det fungerer rigtig godt, og man kommer til at bruget det MEGET. Der er mange små challenges i spillet, og de hænger ofte sammen med det varierede dyreliv, som man kan skyde og flå. En skattejagt er der også blevet plads til, så motivationen for at tage sig god tid i spillets verden er stor.

Vesten rundt
I løbet af spillet kommer man selvfølgelig til at ride en del, men man kommer også til at køre i hestevogn, tage dilligence og køre med tog. Man møder den ensomme sherif, der er oppe mod overmagten, den indavlede gravrøver, kvægtyve, en rejsende doktor i mirakelmedicin, falskspillere, fusentaster og alt, hvad man synes, hører sig til i en western.

Man skal i øvrigt lige være forberedt på, at spil af denne type ofte har lidt tekniske fejl, og man kan sagtens opleve små glitches, hvor en hest bliver fanget af et hegn eller går moonwalk i luften. Youtube har en masse af den slags videoer, men jeg har kun oplevet det et par gange, så det er ikke noget, der er ødelæggende. Og ellers er grafikken helt i top med langt udsyn og den helt perfekte stil.

Som om alt det ovenstående ikke var nok, så kan man også gå online og spille multiplayer, og i juni kommer fire specialdesignede co-op-missioner for fire spillere som gratis download. Der er med andre ord usædvanligt god valuta for pengen, for alene kampagnen tager 20 timer, og man kan snildt bruge meget længere på at udforske New Austin og løse sidemissioner.

Sætter western-spil på landkortet
Red Dead Redemption bringer for alvor western-spil ind i de moderne spils absolutte top. Jeg tager Redemption over Grand Theft Auto på enhver tilfældig søndag, og spillet vil ikke bare appellere til Rockstars normale publikum – her er et af de sjældne spil, der faktisk kan vinde en genre nye fans. Men man skal selvfølgelig synes, at western-genren er interessant, for det er et sammenkog af den, som virkelig bliver virtuost formidlet her. Stemningen er så tyk som en sammenkogt ret af bønner og bacon.