PEGI 7+

Wario Ware kom som et frisk pust i spilmarkedet kontra den dominerende tendens med komplicerede spil. Konceptet med +150 minispil, der enkeltvis spilles på 5 sekunder, virkede som hul i hovedet men viste sig i stedet at udfylde et hul i markedet: Behovet for hurtige spil, der spilles intuitivt. På dén præmis er Wario Ware D.I.Y et selvmål. Nu kan man selv lave sine minispil, men det tager tid, tålmodighed og træning. Kan gør-det-selv-spillene redde årsregnskabet i Warios firma?

Wario Ware Inc. søger spiludviklere

Wario Ware Inc. har været en særdeles progressiv "virksomhed", god til at tilpasse sig Nintendos nye medier. Fra de simple knapper på Game Boy Advance til den frie Wii remote, nye konsoller har været som benzin for Wario Wares produktudvikling. Den nyeste udfordring for Wario udgør nu Internettet, og dets sociale egenskaber. Hvordan kan Wario udnytte dette? Jo, på samme måde som Sony's aktuelle flagskib: Play-create-share! Man laver selv spil og deler dem på nettet. Men det er måske lidt uretfærdigt at sammenligne Wario Ware D.I.Y. med Sonys play-create-share spil, som fortrinsvist udgør Little Big Planet og seneste ModNation: Racers, for Wario er meget mere end en bane-editor. I Wario Ware D.I.Y. kan man selv lave spillets regler, interaktion og historie. Selvom spillet kun varer 5 - 10 sekunder, så er friheden langt overlegen Sony. Men, er det for meget frihed at give Warios fans? Efter en del kurser og arbejdstimer er jeg blevet meget klogere...

Velkommen hos Wario Ware Inc.
Wario Ware har siden starten haft et mærkeligt spilunivers, en postmoderne collage af mærkværdigheder, uortodokse karakterer og intet rationelt sammenhæng. Men i Wario Ware D.I.Y skal spilleren arbejde i Warios verden, og derfor er dets univers blevet mindre abstrakt. En by med fem huse, som hver repræsenterer fem funktioner: D.I.Y Shop, som indeholder alle dine spil. D.I.Y. Studio er værkstedet man skaber spil. Wario Ware Inc. indeholder tutorials og specielle opgaver. Distribution Centre er stedet man kobler til internettet og lægger spil online. Options Garage er almindelige profil-indstillinger.

Før man overhovedet kan give sig i kast med at skabe spil, vil Penny og Wario hjælpe dig gennem den første tutorial: At skabe et spil hvor man får en mariehøne til at kravle. Dit værktøj til at lave minispil, er en såkaldt Super MakerMatic 21. Denne editor er en sammenblanding af forskellige programmer, inspireret af photoshop, GIF animationer og et logisk programsprog som får tingene til at ske, alt præsenteret i play-and-learn. Man starter med at lave en statisk baggrund, derefter alle objekter som skal benyttes til spillet og sidst samler man spilreglerne. Grafikken skabes med simple tegneværktøjer, som er nemt at bruge eftersom DS'ens grafik er så tydeligt pixelleret. Jeg vil dog kraftigt anbefale en Nintendo DS XL til formålet, idet små skærme kan være besværlige at arbejde på. Er man just ikke en Van Gogh, så indeholder programmet også en række færdiglavede objekter og mønstre som kan klistres sammen - men har man et moderat tegnetalent, så får man absolut et langt større udbytte af Wario Ware D.I.Y.

Når man har forberedt alle sine grafiske objekter, og lavet et lille stykke musik til spillet, så skal man opstille kommandoer for hvordan spillet skal opføre sig. Det kan virke afskrækkende til at starte med, men er faktisk simpelt og meget logisk. Simplificeret forklaret: HVIS styluspen rører Objekt A, SÅ sker der noget bestemt. HVIS Objekt A rører Objekt B, SÅ sker der noget andet. Osv., osv. Hvert objekt kan tilknyttes en "kontakt", som gør at objekterne kan få relationer, så Objekt B kan overvåge kontakten på Objekt A, og reagere derefter. Til sidst vælger man reglen for hvordan spillet vindes - muligvis ved at et objekt får tændt sin kontakt.

For at sikre en grad af overskuelighed, så har Wario Ware D.Y.I. kun én form for interaktion: Tap med styluspennen. Man kan ikke trække, bruge lyd eller andre knapper på konsollen. - Tro mig, det hæmmer ikke friheden, og gør spillene meget nemme at lave. Regn alligevel med at første lektion kræver en god time. - Det er lige en tærskel man skal over, for at forstå editorens simple principper. Derefter er der meget mere leg i vente...

Karriere og kompetenceudvikling
Efterhånden som man bruger tid i Super MakerMatic 21, får man gradvist en bedre føling med spillets egenskaber. Der bliver samtidig låst op for almindelige Wario Ware minispil, som kan spilles under en kreativ pause. Disse spil kan også eksporteres ind i editoren, for at se hvordan de professionelle udviklere har strikket spillet sammen, eller måske redigere i deres spil. Det er en kæmpe inspirationskilde, for ofte ser man en minispil med reaktionen: "Hvordan i alverden gjorde de de?!". Princippet er, at alle de professionelle spil, er noget som DU også kan lave. Man skal bare lige lure deres tricks. Heri bliver editoren nærmest et spil i sig selv - en konkurrence om at bruge værktøjerne mest kreativt, og finde kreative løsninger på dets begrænsninger, som man kan blære sig med senere.

Mit første 100% hjemmelavede spil var en "mini-Space Invaders" hvor man med styluspennen får rumskibet til at skyde og skal ramme én fjende i bevægelse. Super retro, og nemt at tage udgangspunkt i, takket været 80'ernes simple sprites og store pixels. Det lyder simpelt, men det viste sig alligevel at være en smule komplekst, når man både skal producere en skydeknap, animere et laserskud og registrere en kollision med fjenden, men resultatet blev tilfredsstillende og det var sjovt at lave.

Næste skridt er så distributionen. Her opstår desværre en barriere, for online-delingen af spil er ikke så flydende og strømlinet, som det burde være for et ægte Nintendo brand. Der kan deles, udveksles og hentes spil på forskellige måder: Man kan forbinde direkte til en DS i nærheden og overføre spil, eller med Friend Codes lægger man sine spil til rådighed i et varehus, og henter andre registrerede venners spil. - Begge dele kræver at man har venner som også benytter D.I.Y., eller at man udfører en masse benarbejde for at få etableret kontakt.

Man kan også forbinde sig til NinSoft Store, hvor man enten kan deltage i design konkurrencer med udvalgte temaer, eller hente spil fra udvalgte udviklere. I skrivende stund var udvalget ikke så stort, men der kommer løbende et par nye spil, som man kan hente til sit eget kartotek. Kort sagt: En evighedsgaranti til spilpakken.

Sidst kan man forbinde sin Nintendo DS med en Wii, men kun hvis man har købt WiiWare programmet: "Wario Ware: D.Y.I. Showcase". Her får man en ny stor samling af minispil, og en ny dimension til D.Y.I. - Men behovet for denne feature er lille i begyndelsen af din karriere.

Naturligvis har Nintendo også et censur-organ i D.I.Y. verdenen. Når spillere selv kan skrive spillets historie, så er der ingen grænser for hvilke obskure og kontroversielle spil der kan sive ud i det ellers familievenlige Nintendo-univers. Derfor bevarer Nintendo rettigheden til at slette upassende indhold som er blevet distribueret. Det er dog mulig at omgå med direkte trådløs forbindelse.

Er du Warios næste medarbejder?
Wario Ware D.I.Y. er ikke for hvem som helst - heller ikke fans af tidligere Wario Ware spil som bare vil have +150 minispil til farten. D.I.Y. kræver tid, tålmodighed, indlæring - hvorfor man kunne argumentere for at D.I.Y. er det rene selvmord for Wario Ware serien. Men, kommer man over tærsklen viser sig et anderledes spilkoncept med en uendelige holdbarhedsdato og højt til loftet. Man skal selvfølgelig overveje om man er den rette mand til job, for hos Wario Ware Inc. forventes det at du er:

- En kreativ ildsjæl, der sprudler med idéer.
- Har en lille spiludvikler i maven.
- Kan tænke en smule logisk.
- Gerne ejer af en Wii konsol og Nintendo DS XL.
- Internettet er din ven.
- Ser udfordringer som en mulighed, ikke begrænsning.
- Tegnetalent en fordel, men ikke noget krav.

Al instruktion foregår på engelsk og arbejdet er ulønnet, så summen er en ret snæver markedsappel - og jeg tvivler på. om D.I.Y. bliver en global hype, for det er langt fra alle personer, som besidder evnen til at lave spil. Men kan du nikke genkendende til ovennævnte egenskaber, så er jobbet måske noget for dig. Det er et spilkoncept, som udforsker grænserne i spilmediet, selvom det møder lidt udfordringer i online-afdelingen, og det er formentlig det mest langtidsholdbare ... "spil" på din Nintendo DS.

Om Torben Andersen