PEGI 18+PEGI Bad LanguagePEGI DrugsPEGI Violence

PC-ejerne har længe bandet og svovlet over ikke at have adgang til de to download-udvidelser til Grand Theft Auto IV som Xbox360-folket længe har kunnet hygge sig med. Men nu kan vi trygt tørre øjnene for Rockstar har endelig taget sig sammen og udgivet begge udvidelserne i en samlet pakke til PC, som ikke engang kræver at du har det oprindelige GTA 4.

Biltyv i New York

Episodes from Liberty City foregår i nøjagtigt de samme omgivelser som vi kender dem fra GTA 4, men det hele er pakket ind i to nye og helt separate historieforløb. Spillet foregår stadig på samme måde som altid har kendetegnet GTA-serien. Liberty City er reelt set en stor sandkassemodel af New York, hvor du har frihed til at bevæge dig rundt som det passer dig. Oftest vil det være i biler eller på motorcykler som du simpelt og enkelt stjæler ved at stikke den forrige ejer et par på kassen og hive ham eller hende ud af køretøjet. At drøne rundt i de mange hundrede forskellige køretøjer udgør naturligt nok en meget stor del af spiloplevelsen, men krydret med en lang række missioner, et omfattende persongalleri, minispil og en rodekasse af besynderlige opgaver har GTA meget mere dybde end som så og spillet er sig selv nærmest en hel spilgenre for sig.

Når vi nu taler om bandekrig
Den første historie du får lov at kaste dig over i denne omgang er ”The Lost and Damned”, hvor du spiller rollen som den hårdkogte og særdeles usympatiske rocker Joe Klebitz i et historieforløb der handler mest om bandekrig og narkohandel. Da ingen rocker med respekt for sig selv vil ses i en stjålet kassevogn eller en Fiat Punto på gule plader, men helst på sin kværn, så har udviklerne naturligt nok smidt en stak nye mororcykler ind i spillet og gjort dem væsentligt nemmere at køre på, så du ikke længere skvatter af hele tiden som en drukkenbolt på en væltepeter – og så kan du (naturligvis) bruge dine våben mens du kører denne gang. Selvom du ikke behøver at have spillet GTA 4 for at kunne nyde The Lost and Damned, så er der masser af små godbidder til dem der kan huske historien fra originalspillet, idet Klebitz historie hele tiden krydser med Nico Bellics (helten fra det første spil).

The Ballad of Gay Tony er pakkens andet spil og klart det bedste af de to. Her spiller du Luis Lopez, som arbejder for den stinkende rige natklub ejer Gay Tony. Her får du indsigt i Liberty City’s overklasse mens du blandt andet udfører jobs for oliesheiker og den russiske mafia. The Ballad of Gay Tony har også nogen af de mest hæsblæsende missioner vi endnu har set, hvor helikoptere og især faldskærme spiller en stor rolle. Præcis som i Lost and Damned, snor Lopez historie sig hele tiden sammen med Bellics og du får mulighed for at spille nogle af de gamle missioner fra en helt ny synsvinkel.

Grus i motoren
Fælles for begge historier er der ny indbygget et ”checkpoint” system på missionerne, der betyder at du ikke skal starte helt forfra hver eneste gang du kikser en mission, men kan vælge at starte fra et af de checkpoints du har nået undervejs. Med tanke på den længde nogle af missionerne har, er dette en klar forbedring og egentligt besynderligt at udviklerne først har fået øje på det nu. Fælles for begge historier er desværre også at udviklerne intet har fået gjort ved de problemer originalen havde med ydeevnen på alt andet end de allerstørste monstercomputere, hvilket gør at du selv på meget kraftige computere bliver tvunget til at sætte grafikken ned til medium eller lav kvalitet, hvis du ikke vil spille Episodes From Liberty City som et lysbilledshow.

På multiplayerfronten er det The Lost and Damned der har mest nyt at byde på. Udover de velkendte alle-mod-alle spil og ræs, er der kommet nye og mere specialiserede versioner som helikopter mod motorcykel, vidnebeskyttelse og mulighed for at rotte sig sammen med andre og klare missioner som et hold. Desværre har de to nye spil og det originale GTA 4 fået hver deres adskilte multiplayer lobby, der gør det svært at finde sammen med sine venner hvis man ikke lige har aftalt i forvejen hvor man skal mødes.

Befriende umoralsk
Med Episodes From Liberty City har Rockstar Games endnu engang lavet en perle af et spil i deres helt egen lille niche. Der er en befrielse at se, at et amerikansk spilfirma har mod og evner til at gå imod alle de tvivlsomme moralske regler der præger ”Guds eget land” og fortsætter med at lave spil der udfordrer grænserne for etik og moral og gør det hele med et uovertruffent persongalleri og en humoristisk distance som ligger den danske og europæiske kultur langt nærmere end den amerikanske. Godt gået.