PEGI 18+PEGI Bad LanguagePEGI DrugsPEGI Violence

Et helt år efter Xbox 360-ejerne fik den fornøjelse at stifte bekendtskab med Johnny Klebitz og Luis Fernando Lopez i henholdsvis The Lost and Damned og The Ballad of Gay Tony, får PS3-ejerne endelig samme mulighed. Og med plots der fint væver sig ind med resten af GTA IV-historien, nye våben, justerede gameplayelementer og et fantastisk soundtrack går Episodes From Liberty City direkte ind på listen over de bedste udvidelsespakker overhovedet.

Køb én og få to

Da GTA IV udkom tilbage i 2008 solgte det ikke blot flot; det globale kritikerkorps blev hurtigt enige om, at det var et af de bedste spil udgivet meget meget længe, og jf. et karaktergennemsnit på 98 på metacritic.com er dette velsagtens ikke langt fra sandheden. Xbox 360-ejere kunne dog føle sig ekstraordinært velsignede, da Microsoft op til udgivelsen bekendtgjorde, at de havde indgået en eksklusiv aftale med Rockstar om en række DLC-pakker, PS3-ejerne således måtte kigge langt efter. Et år måtte vi vente på den første episode, og mange spekulerede i, hvorvidt spillet ville have worn out its welcome og om indholdet ville være de $50 mio. værd, Microsoft rygtedes at have betalt Rockstar for rettighederne. The Lost and Damned og The Ballad of Gay Tony modbeviste dog disse gisninger med en elegant lethed, og viste sig rent faktisk at være mange af de bedste titler i 2009 overlegne.

The Lost and Damned
De to episoder, der i den samlede pakke har fået navnet Episodes From Liberty City, har heldigvis ikke mistet sin relevans på trods af GTA IVs efterhånden fremskredne alder, og pakken er mindst ligeså tiltalende en tilføjelse til PS3ens spilkatalog. I The Lost and Damned introduceres vi for bikeren Johnny ”The Jew” Klebitz, vicepræsident i rockerbanden The Lost. Mens præsidenten for gruppen, Billy, er blevet tvunget på afvænning har Johnny optrådt som fungerende præsident og ryddet op i meget af det rod, Billys elendige lederskab har forårsaget. Mest centralt er en våbenhvile med rivalerne The Angels of Death, der har gjort, at The Lost kan operere mere frit. Da Billy vender tilbage beslutter han sig dog at ophæve denne aftale og åbne krigen igen – og mens denne krig er omdrejningspunktet i historien, lurer en alvorlig konflikt mellem Johnny og Billy ligeså.

I forhold til GTA IV besidder denne episode flere velkomne justeringer, blandt andet et langt mere taknemmeligt check-pointsystem, der placerer dem så man ikke længere behøver køre hele vejen tilbage til et sted, hvis man dør under en mission, mens længere missioner opdeles i to. Dette problem var mit største (og stort set eneste) kritikpunkt ved det originale spil, og The Lost and Damned fremstår derfor som en toptrimmet version af et allerede fantastisk spil. Et andet punkt, Rockstar har forbedret kraftigt, er motorcyklerne og måden hvorpå de håndteres. I modsætning til GTA IV er de rent faktisk sjove at køre på. Et klogt designvalg er, at det nu er blevet langt sværere at blive kastet af ens kværn, og det bidrager til, at man fravælger bilen til fordel for de hurtigere og mere adrætte tohjulede. Man er trods alt biker.

Et andet stærkt element er, hvordan Johnny i visse missioner får følge af andre medlemmer fra The Lost, og hvordan de udvikler sine evner i takt med at der løses flere og flere opgaver. Dræbes dine venner bliver de blot erstattet med nye medlemmer uden disse evner, og dette skaber et rigtig godt incitament til ikke blot at lade dem klare sig selv, og man føler rent faktisk et stærkt behov for at beskytte dem. Dermed opnås en tillempet følelse af ’brotherhood’, og i et spil omkring bikere er dette element velsagtens vitalt.

Desværre er historien ikke ligeså god, og karaktergalleriet langt fra så sympatisk som i GTA IV. Morsomt er det dog at se, hvordan Johnnys veje så ofte krydses med Niko Bellics, og hvordan de to har haft indflydelse på hinandens skæbner. Igen er soundtracket fantastisk, og der er en masse at lave udover den omkring 10-timer lange kampagne. Gangwars, der vil unlocke et nyt våben i ens safehouse for hver tiende der klares, nye minispil (armlægning, high-low kortspil), et nyt stand-up show samt naturligvis 50 fugle, der skal findes rundt omkring i byen.

The Ballad of Gay Tony
I The Ballad of Gay Tony stifter vi imidlertid bekendtskab med Luis, der fungerer som håndlanger for selvsamme Gay Tony, en excentrisk natklubejer. Her er tonen noget mindre intens end i The Lost and Damned, og der er i den grad fokuseret på humor, fest og farver som vi følger Luis udføre missioner for nogle af Liberty Citys absolutte spidser - blandt andet en yderst farverig Yusuf, der står for de klart mest underholdende missioner i hele Episodes From Liberty City-pakken. Luis selv vil spillere muligvis kende fra en vis bank-heist mission i GTA IV.

I stedet for motorcykler er der her fokuseret på luftfart, nærmere bestemt helikoptere, der spiller en noget større rolle i spillets udvalg af missioner. Generelt befinder man sig overraskende meget i luften i denne episode, og mens det bestemt gør transport noget hurtigere, så er der også nogle problemer forbundet med dette. Specielt i de få missioner, hvor man skal bekæmpe andre helikoptere i luften er et problem, da der i den grad mangler et lock-on system, hvorfor disse uden sammenligning er spillets mest frustrerende. Faldskærmsudspring og base-jumping er dog underholdende, og sammen med andre minispil som cage-fighting, golf, dans, drukspil og club-management er der noget mere at lave udenfor kampagnen i forhold til The Lost and Damned.

Ellers er det GTA IV som vi kender og elsker det. Spilmotoren er den samme, og der introduceres aldrig rigtig nye visuelle tiltag udover et udvidet karaktergalleri. Coversystemet fungerer præcis lige så halvklodset som i originalen, missionerne er ofte skåret efter samme skabelon og Liberty City er igen livlig og overbevisende at bevæge sig rundt i. De nye minispil forlænger levetiden, og især tilgangen i The Ballad of Gay Tony er frisk, og bringer minder om GTA-spillene fra den sidste konsolgeneration.

Som en samlet pakke er Episodes From Liberty City derfor en yderst dragende udgivelse, og Rockstar har vist en beundringsværdig indstilling til DLC-udvikling. Aldrig minder det om et rush-job, som bare skulle på gaden, og de to episoder bidrager med to meget forskellige vinkler på det allerede kendte univers; hvilket velsagtens må være meningen med godt udvidelsesmateriale. Fik du nok af Liberty City i GTA IV er det nok ikke noget for dig, men elskede du historien om Niko Bellic, og vil du have mere, så er der ingen vej udenom Episodes From Liberty City.

Om Lars Grubak Larsen