Just Cause 2

PEGI 18+PEGI Violence

Vores svenske brødre fra Avalanche Studios har blot to spil på samvittigheden. Just Cause fra 2006 og naturligvis Just Cause 2, som vi har kigget nærmere på. Forbered dig på et nyt sandkasseeventyr i selskab med The Agency’s skrappeste agent Rico Rodriguez, der boltrer sig i en sydøstasiatisk cocktail bestående af hurtige biler, fly og både, våben i alle afskygninger, listige fjender og fuldstændigt umulige stunts. Kort sagt: Forbered dig på årets største, vildeste og mest overdrevne actionbrag!

Tough guy!

I den sydøstasiatiske ø-stat Panau er agent Rico Rodriguez’ tidligere makker, Tom Sheldon forsvundet under mystiske omstændigheder. Samtidigt er Panau for nyligt blevet offer for et magtskifte, hvor den gamle Papa Panay har mistet sin magt til sønnen Panak Panay, der dikterer øen med hård hånd og – som vi har set i så mange andre lande – har dekoreret øen med et utal af kæmpemæssige statuer af sig selv. Papa Panay har alt andet end USA-venlige hensigter, og Rico Rodriguez har derfor to formål med missionen; at finde Tom Sheldon samt at støtte de tre Panak Panay-fjendtlige fraktioner, der alle hver især ønsker at overtage magten på øen. Rico Rodriguez sættes derfor ind, under dæknavnet El Scorpio, og agerer håndlanger for de tre ovennævnte fraktioner alt imens han forsøger at løse mysteriet om sin gamle ven og makkers forsvinden. Hovedhistorien er således ikke den mest originale, vi har set, men den er acceptabel og går fint i forlængelse af historien fra 2006-hittet Just Cause.

Spillet opleves i 3. person, og er et vaskeægte sandkassespil i stil med eksempelvis GTA IV, Saint’s Row og Godfather 2. Hvad der gør Just Cause 2 specielt, er, ganske som i 1’eren, især den ekstreme og på mange måder helt urealistiske action, som er endnu vildere og federe, end vi oplevede det i forgængeren. Vigtigste tilføjelse er vel nok Rico’s grappling hook, som denne gang har fået lidt flere egenskaber. Din grappling hook kan du skyde op på bygninger og hurtigt hale dig opad, du kan bruge den til at bevæge dig hurtigt langs landjorden eller du kan bruge den til at springe over på køretøjer, sågar helikoptere i luften, hvorefter du – hvis det er en fjende, kan vælge enten at skyde den med din maskinpistol eller indtage den via en simpel quick-time event, hvor du i løbet af få sekunder skal indtaste en bestemt kombination af knapper. På samme måde indtager du fjendtlige biler og både, og denne del virker upåklageligt. Din grappling hook kan dog mere end det: Du kan eks. koble den ene ende til en fjende og trække ham ned fra f.eks. en høj afsats, og i andre situationer kan du trække olietønder og lignende, så de rammer dine fjender i et brag af en eksplosion. Du kan også koble en fjende sammen med f.eks. et fjendtligt køretøj, eller du kan spænde den ud mellem to træer over en vej. Det er ikke svært at forestille sig, hvilke konsekvenser, dette kan få for fjendtlige motorcyklister. Der er uanede muligheder for at bruge din grappling hook, og efter en times tid, vil de fleste være helt fortrolige med brugen heraf.

Din næstsejeste dingenot er helt klart din stuntfaldskærm, som du blandt andet kan aktivere, når du kører bil i høj fart, eller når du eksempelvis springer ud fra et højt tårn eller en bjergside. Kobler du brugen af din faldskærm sammen med brugen af din grappling hook får du den måske fedeste styring, der er set i et actionspil til dato. Det føles simpelthen fantastisk at svæve og bruge sin grappling hook til at koble sig til objekter og dermed trække sig fremad.

Spillet byder også på et hav af våben, lige fra små pistoler til sprængstof, morterer, håndgranater, geværer, sniper-rifler, maskinkanoner og meget mere. Flere af dine biler, fly, helikoptere og både er udstyret med sine egne og som regel meget kraftige våben, og det er en fornøjelse at bruge dem. Af køretøjerne, dvs. både dem til lands, dem til vands og dem i luften er der i alt 104 forskellige, og hver har sine egne egenskaber hvad angår blandt andet hastighed og manøvredygtighed. Styringen af disse er på ingen måder realistisk, men Just Cause 2 er alt andet end en simulator, og gameplayet er – blandt actionspil – blandt de absolut bedste på markedet. Rundt omkring i spillet kan du finde kasser med opgraderingspoints, som du kan bruge til at opgradere de forskellige våben og køretøjer, som du låser op for gennem spillet. På samme måde som i 1’eren tilkalder du en Black Market Dealer, som kan forsyne dig med alt, hvad hjertet begærer.

Masser af missioner
Spillets hovedhistorie består af i alt syv kapitler, og for hver gang, du har klaret en mission, skal du forårsage en hel masse kaos, inden du kan fortsætte historien. Kaos forårsager du blandt andet ved at udføre missioner for de tre fraktioner, ved at smadre regeringens ejendomme og ved at nedkæmpe fjender. Du får points hver gang du forårsager kaos, og antallet af kaos-points afgør således, hvornår du kan gå i gang med næste kapitel. Du vælger naturligvis selv, hvornår du vil begynde og kan sagtens vælge blot at gå på opdagelse i det store område, der i alt dækker mere end 1.000 kvadratkilometer og er en lille smule større end 1’eren. Hvis du er lidt utålmodig og ikke selv ønsker at bevæge dig fra sted til sted, kan du heldigvis tilkalde din sortbørshaj, som med et snuptag transporterer dig til et af de steder, du allerede har besøgt. De ovennævnte missioner, som du udfører for fraktionerne, er pænt varierede og kan eksempelvis være at jage en bestemt person på motorcykel eller hjælpe med at indtage et fjendtligt tilholdssted – ofte med indbyggede ubehagelige overraskelser i form af blandt andet snigskytter og håndgranater.

Just Cause 2 har også en masse andre udfordringer, de såkaldte challenges, som for det meste drejer sig om racerløb med enten fly, bil, motorcykel eller båd, hvor du skal passere et antal checkpoints under en bestemt tid. Som noget nyt findes også nogle racerløb, hvor du skal bevæge dig uden køretøj, og her er det bydende nødvendigt at have øvet sig godt i at få din grappling hook og faldskærm til at arbejde sammen.
Just Cause 2 er et pænt svært spil og kan spilles på fire sværhedsgrader. Den næstletteste, Normal, vil nok passe til de fleste, om end den bestemt også byder på udfordringer, og allerede på næste sværhedsgrad, Experienced, bliver fjenderne og missionerne pænt svære at klare i første hug. Heldigvis har spillet et indbygget autosave-system, så du altid blot kan starte forfra ved seneste checkpoint, om end der ofte godt kan være lidt langt mellem dem.

Spillet har på sædvanligvis 1000 achievement points, som du blandt andet kan opnå ved at køre i samtlige 104 køretøjer, dræbe fjender på forskellige måder eller indtage fjendtlige byer. Modsat så mange andre spil er Just Cause 2 heldigvis suverænt, når det gælder om at have styr på, hvilke biler man har kørt i, hvilke fjender man har dræbt hvordan og så videre, idet det er udstyret med alverdens statistikker. Nogle af de sjovere achievements er med fly at flyve under et antal broer i spillet eller at eliminere et antal oberster, som er meget svære at få has på.

Helt vild draw distance!
Noget af det grafisk mest imponerende ved Just Cause fra 2006 var grafikkens draw distance, dvs. hvor langt ud i horisonten, landskaber og byer tegnes. I Just Cause 2 er det endnu flottere og på det område det klart flotteste, der er set i et sandkassespil på Xbox 360. Samtidigt er lyssætningen formidabel og skaber en fantastisk stemning samtidigt med, at den formår at gøre tydelig forskel på nat, dag, morgen og aften. Detaljegraden er generelt af høj klasse og en ting som eksempelvis vandoverfladen er suverænt flot. Modeller af såvel køretøjer, bygninger og personer er et godt stykke over middel og langt flottere end i 1’eren, og dertil virker ilden i eksplosionerne også gennemarbejdede. Til trods for, at Just Cause 2 er så stort, var der på intet tidspunkt, at spillet hakkede, og der er ingen loadetider, mens du bevæger dig rundt i Panau.

På lydsiden formår Just Cause 2 også at imponere. Et stemningsfyldt lidt westerninspireret soundtrack skaber baggrunden, og lydeffekterne er helt suveræne med især flotte eksplosionslyde, våbenlyde og lyde fra køretøjer. På den tekniske side har Just Cause 2 således heller ikke noget at skamme sig over.

Toptitel
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg var helt vild med Just Cause, og Just Cause 2 tager alt, hvad der var godt ved 1’eren og gør det endnu bedre denne gang. Din grappling hook er så absolut en af de features, der bringer spillet op blandt de bedste actionspil på markedet, og dertil har spillet en særdeles høj morskabsfaktor, naturligvis i kraft af, at det ikke tager sig selv alt for seriøst og blot har en masse overdreven og urealistisk action indbygget netop for at gøre gameplayet så fedt, som det er. Samtidigt får du masser af spil for pengene og skal nok regne med, at der er mindst 100 timer i spillet, især hvis du samtidigt går efter alle achievements. Just Cause 2 er ydermere et af de flotteste actionspil, der er lavet og det er således ikke uden grund, at en toptitel som Just Cause 2 naturligvis også får en topkarakter og en uforbeholden anbefaling.