PEGI 18+PEGI Violence

Dragon Age: Origins blev en stor salgssucces i 2009, og som det næsten altid sker for succesfulde pc-rollespil, så er der nu kommet en større udvidelse i en helt anden målestok end de småting, man allerede har kunnet hente. Og på konsol bliver vi da heller ikke snydt for Dragon Age: Origins - Awakening.

Lige under eliten

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at Dragon Age: Origins var et af de spil, der trods en god score på 8/10 skuffede mig, simpelthen fordi jeg havde forventet mere af Mass Effects skabere. Omvendt så har det ikke afholdt mig fra at lægge et tocifret antal timer i spillet efter anmeldelsesperioden, hvor jeg jo kunne have puttet spillet på hylden med god samvittighed. For selvom det udefra set ikke havde været så svært igen at skubbe spillet helt op i den absolutte elite, så kan man jo alligevel ligeså godt nyde de 8/10, det blev til.

Same shit – different day
Vi har heller ikke så mange af disse rollespil på konsol – de er ofte forbeholdt pc, og jeg kan rigtig godt lide genren. Hvis man kunne lide Origins vil man også kunne lide Awakening. Det er, på godt og ondt, det samme spil – historien er bare rykket fem år ud i tiden. Det viser sig nemlig, at godt nok blev Darkspawns jaget ud af Ferelden, men ikke helt ud af menneskenes verden, så ved spillets start sendes man til Amarinthine for at fortsætte med udryddelsen af de onde og genopbyggelsen af The Grey Wardens. Kampagnen er struktureret nogenlunde som i Origins med tre områder, man kan rejse til i forskellig rækkefølge for at opbygge sit party inden spillets store showdown. Underligt npk er der ingen kærlighedshistorier i Awakening, selvom det var en ikke uvæsentlig del af Origins.

Import mulig
Man kan enten importere sin figur fra Origins eller lave en ny, der lægger ud på level 18. Det er altså relativt højniveau spil fra første færd, og på den måde egner Awakening sig på ingen måde til nye spillere. Man skal spille Origins først. Det giver mening både historiemæssigt og gameplaysmæssigt. Allerede efter kort tid møder man en af figurerne fra det oprindelige party i Origins, og den slags skaber fed kontinuitet.

Meget svært på alt over ’casual’
Awakening er udviklet mere eller mindre sideløbende med afslutningen af Origins, så som sagt får man mere af det helt samme. Der er ikke rettet nogle af de kritikpunkter, jeg har haft, mens jeg har spillet originalen. Blodsplatteret er stadig så grimt, at det skal slås fra, og sværhedsgraden er heller ikke blevet tilpasset konsol, hvorpå man ikke har det samme overblik som på en pc. Dragon Age på konsol fungerer faktisk bedst, hvis man sætter sværhedsgraden helt ned på casual og så primært styrer én person i partyet og lader AIen passe resten. Så snart man sætter sværhedsgraden op til normal bliver spillet meget udfordrende, og de fleste selv små kampe kan have dødeligt udfald, hvis man ikke er meget omhyggelig med at hoppe rundt mellem alle sine karakterer og udnytte dem optimalt. Ikke for svage sjæle, og alle jeg kender, har fået den bedste oplevelse med spillet på casual – selvom det her er lidt for nemt.

Alt kan skræddersys
I Dragon Age er der rig lejlighed til at fedte med sine karakterer på et højt detaljeniveau. Der er mængder af udstyr: Våben, rustning, smykker, bælte, som man i hvert tilfælde må vurdere kvaliteten af, for to stykker udstyr kan være forskellige snarere end at et er bedre end det andet. Der er også kommet nye evner i denne udvidelse, så alt i alt er der nok at tage fat i. Hvis man spiller på casual, ligesom mig, så kan man dog også vælge at holde sin tid i spillets menuer på et minimum. Der er også hundredevis af nye items, så rent størrelsesmæssigt er der intet at komme efter – og med en gennemspilningstid på omkring 20 timer er Awakening også længere end de fleste spil.

Målgruppen for Awakening er den eksakt samme som for Origins. Hvis du kunne lide det første, vil du også kunne lide udvidelsen. I så fald er det faktisk intet mindre end et must-buy, og importfunktionen sætter prikken over i’et. Fængende, velfortalt historie med gode skuespillere og flotte stemmer med mange engelske dialekter lægger baggrunden for fortsættelsen af den episke historie (selvom det aldrig bliver helt så episk som Origins). Med nye karakterer og flere evner bliver man heller ikke snydt for nyt indhold at nørde med, hvis man går op i den slags. En værdig udvidelse – især til den lave pris, spillet sælges til.