PEGI 16+PEGI Bad LanguagePEGI Violence

Battlefield-serien er traditionelt set en rigtig ”pc-serie”, der først efter at den havde opnået både kommerciel succes og kultstatus på computerne begyndte at bevæge sig over på konsol. Her har serien lige så stille bygget op, og Bad Company 2 er klart det mest ambitiøse konsoludspil fra svenske Dice hidtil. Dice er dygtige, men det skal man også være, hvis man vil udfordre Modern Warfare 2, for det er reelt set spillets nærmeste konkurrent.

Nu med ‘rigtig’ kampagne

Den største overraskelse ved denne udgivelse er for mig, der efterhånden har spillet en del Battlefield-spil, at spillets kampagne ikke længere er en form for multiplayeragtig singleplayer, men tydeligt er en gennemarbejdet singleplayer-oplevelse. Ja kampagnen er faktisk god nok til at man kan købe spillet alene for den, hvis man ikke er så meget for online spil, men blot trænger til en solid krigsshooter.

Voldsomt god grafik
Allerede under spillets forhistorie, hvor det i bedste James Bond-stil (!) hæsblæsende går gennem snelandskaber, bemærker man, at grafikken er noget ud over det sædvanlige. Dice har simpelthen taget et skridt op i forhold til deres tidligere udgivelser, og det er lækkert at se på. Ved spillets egentlige start sendes gutterne til Bolivia med løfter om at denne mission bliver deres sidste, hvis den lykkes.

Omgivelserne i junglen er lækre, og man kan virkelig nyde at betragte miljøerne. Samtidig er der også flere måde at bevæge sig rundt på banerne på, end man typisk ser det i mindre produktioner. Der er med andre ord ikke noget med, at man er låst til stierne. Man kan frit manøvrere strategisk. Hvis man ikke allerede bemærkede det i introen, så finder man også ud af, at Bad Company 2 har utrolig mange ting, man kan ødelægge – miljøerne kan simpelthen smadres til ukendelighed, hvis de angribes af tungt skyts. Og både vægge og beplantning kan destrueres.

Man skal med andre ord slet ikke føle sig for sikker, når man er gået i dækning i en bygning eller bag et træ. Det kan sagtens være, at fjenderne skyder dækningen til plukfisk, lige inden de skyder dig til plukfisk. Der er i det hele taget en lidt højere udfordring, end i de seneste fps’er, jeg har spillet. Man dør lidt hurtigere, og der er længere mellem checkpoints. Ikke frustrerende eller noget, men lige en tand mere udfordrende.

Selvom man har tre sidekicks med, så er fjenderne mest tilbøjelige til at skyde mod en selv, når de overhovedet kan komme til det. Med andre ord skal man ikke være bange for, at ens holdkammerater stjæler rampelyset – man er selv stjernen. Det fungerer godt. Dialogen mellem soldaterne er i øvrigt også klart over middel. Ikke så meget over middel som grafikken, men dog over middel.

Det er så vidt jeg husker første gang, jeg decideret kan anbefale et Battlefield-spil på kampagnen, men en gang skal jo være den første. Omvendt kommer vi heller ikke udenom, at den klart længste levetid ligger i spillets onlinedel, hvis man bliver grebet af den.

Online
Det er her udviklernes traditionelle styrke ligger. Det er online-spil, der har skabt Dice, og det kan da også ses her. Battlefield: Bad Company 2 fokuserer på kampe, der har helt op til 24 deltagere på store maps, og det kører glidende og uden nævneværdigt lag.

Som altid fungerer det også først optimalt, når en server er fuld, fordi de fleste maps er så store. Heldigvis er der mange spillere online allerede, og umiddelbart vurderet bliver det her et hit med et community, der kommer til at holde liv i det længe. Man vælger, som man efterhånden kender det, mellem flere soldatertyper, inden man går i kamp: normal soldat, ingeniørtrop, feltlæge eller finskytte. Man må så variere sin spillestil alt efter, hvad der er brug for i kampen. Når modstanderne har dominans med køretøjer må man eksempelvis spawne med raketstyr, så man kan få gjort noget ved det etc.

Sædvanen tro er der mange typer køretøjer og et ret varieret gameplay. Der er også flere måder at spille på. Rush er en populær spilvariant, hvori man enten forsvarer eller angriber to punkter. Når de sprænges åbnes for nye områder på map’et. Der er også normal klassisk deathmatch, conquest og squad rush til mindre kampe. Unlockables bliver man heller ikke snydt for.

Here comes a new challenger
Trods rosende ord bliver jeg også nødt til at sige, at hvis vi skærer helt ind til benet og ser bort fra helikoptere, tanks og vægge, der styrter sammen omkring en, så er Bad Company 2s basale gameplay ikke helt lige så godt som det, man kan få i Modern Warfare 1 + 2. Battlefield er en værdig udfordrer, men den når bare ikke helt op. Omvendt så er der ikke noget bedre sted at finde de store slag på kæmpemaps og med masser af køretøjer. Hvis det er det, man er til, så er Battlefield det bedste sted at gå hen, og det er helt klart anbefalet under alle omstændigheder. Både on- og offline.