Sveden pibler frem på panden, blikket skærpes, adrenalinen skyller igennem blodårerne og grebet strammes omkring fiskestangen idet en ørred springer op i en eksplosion af havskum. - Nej, lad os være realistiske. At fiske kan ikke måle sig med et racerløb, ørkenkrig eller en frådende zombiehær. Alligevel findes der en niche af konsolspil i fiske-genren. En af de mest populære titler er Big Catch Bass Fishing, som nu har fået sig en 2'er. - Kan vi så mærke adrenalinsuset?

Hook, line and sinker...

Fiske-spil står måske ikke øverst på ønskelisten hos almene spillere. På den anden skal man være demokratisk - give alt en chance, for spil burde i sig selv repræsentere en vis underholdningsværdi, temaet underordnet. Så jeg sadler op, tager vesten på og sejler ud for at fange søens største krabat. I det øjeblik jeg kaster linen, ved jeg hvorfor Big Catch Bass Fishing fra 2007 i første omgang blev produceret: Wii remoten. Den hvide fjernbetjening er en undskyldning for at lave alverdens spil baseret på fysisk udfoldelse. Man holder den, svinger - og sådan opstår påfundet til at lave et nyt fiskespil. Men Nintendos produktudvikling har atter antændt gejsten hos spilhuset 505 Games, så da Wii remoten fik en ven kaldet MotionPlus, blev der samtidig skabt et motiv for at lave en optimeret Big Catch Bass Fishing 2. Så der står man, hjemme i stuen, og forsøger at indleve sig i en karriere som sportsfisker med sin imaginære fiskestang i hånden.

Funktionerne i Big Catch Bass Fishing 2 er relativt sparsomme: Træning, frit spil eller karriere, og en time attack mode. Fiskeri er dog en relativ ensformig sportsgren, og de forskellige funktioner formår ikke at skabe nogen markant variation i spiloplevelsen. Reglerne er stor set det samme: Udpeg et sted på søen, kast linen og håb på fangst. Karrieren er givet vis den mest substansfulde del af spillet. Her kan man deltage i fiskekonkurrencer, vinde nye blink - og deltage i flere konkurrencer. Selve indlevelsen i karrierespillet er derimod ret mager. Det forsøger ikke at opbygge nogen historie omkring sporten, hvilket kunne have styrket engagementet. Andre sportsspil udnytter typisk kulturen omkring en sportsgren til at gøre dets univers mere fængende, men Big Catch Bass Fishing 2 er mest interesseret i at sejle sin spiller direkte ud på søen.

Med Wii MotionPlus kan man holde remoten i tre forskellige vinkler og kaste på tre måder. - Det er fundamentalt dét som MotionPlus benyttes til i spillet, men følelsen er alligevel ret binær (eller trinær, om man vil) og skuffende. Hvis man forventer at fiskestangen opfører sig komplet synkront med Wii remoten, så skuffes man, for fiskestangen har kun de tre prædefinerede stillinger.

Rent grafisk er Big Catch Bass Fishing 2 en blandet landhandel. Spillet proklamerer med autentiske fiskeområder fra hele verden, eksempelvis søerne i New York Central Park. Men medmindre man er bekendt med søen og den omkringliggende geografi, så er det svært at identificerer sig med spillets miljø, og rent grafisk er det middelmådigt. Der er tydeligvis gjort mest ud af vandets bølgende og spejlende effekt, men animeret vand er efterhånden en udpint tendens i spil. Når blinket er kastet skiftet synsvinklen til et undervandkamera der følger blinkets færd, forbi fisk der ikke gider bide på. Søens bund er gengivet autentisk med nedsat sigtbarhed, grumset vand og sparsomme detaljer, men deraf bliver scenen også ret kedelig og uinspirerende at glo på.

Søsyge og søvndyssende
Det er svært at fange noget, og spillets tutorial er ikke så hjælpsom som man kunne ønske sig. Når man i 15 minutters konkurrencesession kun fanger én lille fisk, efter at have kastet linen 20 - 25 gange, så undrer man sig: Hvad gør jeg forkert? Kan man træne sig bedre? Er det baseret på held? Er halvdelen af fiskeri ikke blot lotteri? Hvordan bliver jeg en über-fisker som fanger større og flere fisk? Det er frustrerende når man i længden ikke får større udbytte af sit gå-på-mod, for Big Catch Bass Fishing 2 er ret ubehjælpsomt for amatøren, og det er mig en gåde om professionelle sportsfiskere kan gennemskue en skjult logik i spillet som andre dødelige ikke kan.

Big Catch Bass Fishing 2 er primært minded det smalle marked for reelle fiske-entusiaster. Spillet har absolut ikke gimmicks, spræl, kulør eller opfindsomhed nok til at tænde et bredere marked. Kompatibiliteten med Wii MotionPlus er ikke argument nok at købe det, idet denne feature nærmest er en fodnote i forhold til spillets øvrige indhold. Det er dog ikke utænkeligt at spillet kan opfylde et positivt supplement blandt reelle sportsfiskere, især taget den relativt store autenticitet i betragtning, og der findes med garanti ikke et bedre alternativ i spilmarkedet. Spillet kan tilmed købes for en lidt lavere markedspris, omtrent 249 kr., men husk blot at du skal være en sucker for virkelighedens fiskeri.

Om Torben Andersen