Mass Effect 2

Score: 10

PEGI 18+PEGI Bad LanguagePEGI Violence

Kender du den følelse, hvor bare brudstykker af en titelmelodi og grafikken på en loadingscreen giver sådan en kriblende fornemmelse i maven af glæde og tryghed og genkendelse? Og når du trykker på den magiske knap på skærmen der lader dig fortsætte din rejse ind i spillet, så forsvinder den (bvadr) virkelige verden omkring dig og du synker ind i skærmens magiske verden og glemmer tid og sted?

En kort visit til virkeligheden

Sådan havde jeg det første gang med Command & Conquer, siden hen med No One Lives Forever og Morrowind og bedst som jeg troede jeg var blevet gammel og kynisk og immun efter hundreder af PC spil, så er følelsen på forunderlig vis nu tilbage igen med Mass Effect 2. Jeg kæmper med at få skrevet denne anmeldelse, ikke så meget fordi jeg ikke ved hvor jeg skal begynde og hvor jeg skal ende, men fordi jeg ikke har tid. Hvert sekund er kostbart og jeg spilder min tid mens jeg sidder og skriver. Min besætning på Normandy SR-2 venter utålmodigt men loyalt på mig et sted inde i computeren og sammen er vi det eneste der står i vejen for vores civilisations undergang.

Bortset fra det helt åbenlyse, at Mass Effect 2 er en perle af et computerspil, så er spillet ikke helt enkelt sådan entydigt at kategorisere. Det er markedsført som et rollespil og det udspiller sig på samme måde som forgængeren ”Mass Effect” og meget lig ”Star Wars: Knights of the Old Republic” før dette. Men det er i realiteten meget mere. Måske er det mest af alt et skydespil der er syltet ind i både rollespil og strategi, eller det er måske ligefrem den mest helstøbte interaktive filmoplevelse vi har set til dato. Historien er da også så stærkt og bærende element at det er pokkers svært at skrive om spillet uden at røbe noget af handlingen. Derfor skal jeg ikke ødelægge fornøjelsen for nogen af jer ved at røbe noget her, men blot ridse op at Mass Effect 2 starter lige der hvor det første spil i serien sluttede. Her skal du samle dig et hold af de dygtigste lykkeriddere, lejesvende og idealister til at hjælpe dig med din mission og du skal gennem hele spillet jonglere dine følelser og dine holdninger over for hvert enkelt af de meget forskellige individer der udgør dit hold.

Har du talt med din pilot i dag?
Som nævnt, føles det hele som en interaktiv film, hvor mellemsekvenser og dialoger glider umærkeligt sammen med spillets action og skaber en overbevisende totaloplevelse. Alene det at du selv skaber din persons udseende helt ned i de mindste detaljer, for siden at se dit skaberværk komme til live i en grad at du næsten tror det er en rigtig skuespiller, er nok til at give gåsehud på armene. I de fleste spil i genren får du hele sætninger du skal vælge mellem når du taler med andre, men i Mass Effect 2 er sætningerne erstattet med kortfattede valg mellem holdninger og attituder der drejer din persons svar over i den retning du ønsker men hvor du alligevel aldrig helt lægger ordene i munden på dig selv (!!!).

Den måde du opfører dig i spillet påvirker over tid både din generelle status som ”paragon” eller ”renegade” samt dine enkelte holdmedlemmers holdning til dig. De relationer du bygger på denne måde åbner op for at både handling og dialoger udvikler sig forskelligt alt afhængigt af dine holdninger og valg. Er du veteran med erfaring fra Mass Effect 1, er der endda mulighed for at importere din person fra det første spil og på den måde fortsætte hvor du slap, med handlingselementer og valgmuligheder som (os) nybegyndere ikke har.

Ingen plads til rum-Rambo på mit hold
Spillets actiondel forgår som et tredje persons skydespil, hvor du og to holdkammerater bruger skydevåben og specielle (magiske) kræfter til at udmanøvrere og nedkæmpe fjenden. Fuldstændig som i ”Gears of War” er muligheden for at krybe i dækning og udkæmpe skuddueller fra taktiske placeringer helt centralt for din overlevelseschance. Der er ikke levnet nogen chance for succes for dem der tror de kan pløje gennem spillet som Rambo i rummet.

Mass Effect 2 er udviklet til Xbox360 og sideløbende konverteret til PC. I forhold til hvad vi ellers har været vant til på den front, så er det gjort på en måde så det faktisk ikke er til at opdage at det er et konverteret konsolspil med mindre man ved det og ligefrem leder efter det. Menuer for forskning, våben og lignende ville helt sikkert have været designet mere smidigt og taget bedre brug af PC’ens overlegne opløsning i forhold til Xbox360 og galaksekortet ville måske have været bedre egnet for brug med en mus end tilfældet er, men der er ingen tutorial der forventer du finder en knap med en trekant på eller febrilsk lader dig lede efter styrepinden på dit keyboard.

Vil du med op i min kahyt og se min modelsamling?
Det skal jo heller ikke gå hen og blive skamros det hele, men måske er det netop fordi Mass Effect 2 er så helstøbt og så fantastisk at hullerne i logikken springer i øjnene så kraftigt som de gør. Jeg mener; hvis Cerberus spytter uanede milliarder i at bygge verdens mest avancerede rumskib til dig for at du kan redde hele den civiliserede del af universet, hvorfor skal du så spilde din tid på at lege borebisse og lede efter mineraler for at få råd til at købe de benskinner og den hjelm der skal holde dig i live?

Der er så uendeligt mange ting du kan udforske undervejs. Men kan du virkelig tillade dig at slentre rundt og shoppe akvariefisk og lede efter rumskibsmodeller til din samling mens menneskeheden balancerer på randen af udslettelse og du er det eneste håb? Bortset fra enkelte tilfælde hvor vores person hang fast og vi måtte reloade fra sidst gemte spil, så er ovenstående brud på handlingslogikken det eneste vi kan udsætte på et spil der i den grad sprængte rammerne for vores forventninger og tog os med storm.

Med Mass Effect 2 har BioWare sat sig tungt på tronen som konge af rollespillene go vi kan slet ikke stoppe med at anbefale dette spil til enhver der vil forkæle sig selv med en absolut storslået spiloplevelse. Samtidig kan vi kun glæde os til at se hvordan kollegaerne og de evige rivaler fra Bethesda vil svare igen med deres ”Fallout: New Vegas” senere på året. Jeg skulle til at fortælle om det gratis materiale der kan downloades til spillet og om rejse mellem galakser og... Men jeg bliver nødt til at slutte her. Vi er på vej ind i kredsløb og vi skal samles i officersmessen til et sidste måltid inden jeg briefer holdet om vores mission. Det bliver en hård og lang nat og hvis du ikke sidder og læser disse linjer nu, betyder det at jeg har fejlet.

19. februar 2185 CE, J. Shepard, kaptajn på Normandy SR-2