Score: 10

PEGI 18+PEGI Bad LanguagePEGI Violence

BioWare er blandt redaktionens favoritudviklere, og Mass Effect 2 er der ekstra høje forventninger til. Efter det lidt skuffende Dragon Age, der ”kun” fik 8, skal udviklerholdet vise, at de stadig hører til i den absolutte elite. Vi satte Lasse på sagen. Han savlede efter sigende under hele gennemspilningen af etteren, og det tog os 14 dage at fjerne det lallede smil fra hans læber bagefter.

Space opera

Space Opera-genren har fået et stort boost på alverdens tv-skærme (og ikke mindst computerskærme) med Battlestar Galactica-serien. Hvis man vil have noget lignende som spil, så er Mass Effect 2 det oplagte valg. Etteren lagde grund for et univers, der er både omfattende og detaljerigt. Toeren giver mere af det samme – meget mere – og alle kritikpunkter fra etteren er forbedret. Mass Effect 2 er en mageløs rejse gennem et stort univers, der tigger om at blive udforsket (nej, det var ikke en seksuelt relateret metafor).

Man spiller endnu engang rollen som Commander Shepard m/k. Der er mulighed for at skræddersy en del – fornavn, køn, udseende. Der er yderligere mulighed for at importere en karakter, man har gennemført etteren med. Visse valg, man foretog i forgængeren bliver så overført og påvirker spillet en del. Man begynder stadig på level 1, så der er ikke noget spoil. Jeg har spillet med en importeret figur, og det giver en utrolig god kontinuitet, hvilket kan mærkes i dialogerne.

De valg, man foretager, påvirker ligesom dialogen i spillet handlingen i en vis grad – om end begrænset. I store træk spiller alle den samme hovedhistorie, men valgene har en eller anden form for betydning for videre dialog, og for hvordan spillets figurer reagerer på dig. Det virker bare. Det er et yderst veldesignet system, og det giver en lyst til at udforske spillets univers. Nye spillere kan sagtens begynde her, men for folk, der allerede har spillet etteren, er der utroligt meget ekstra at hente, fordi man har forhåndsviden om både spillets verden og figurer, der bor i den.

Der medvirker igen et væld af gode skuespillere, og det er ikke bare som gimmick. De er i høj grad med til at levendegøre BioWares univers ved at skabe fantastiske figurer. Martin Sheen som Illusive man er forrygende, og de mange aliens har hver deres særpræg. Dialogen er i top – ikke kun på papiret, men også i lyd. Det er i høj grad medvirkende til at give en lyst til at tale med folk og udforske karakterernes historier.

Rollespilsshooter
I Mass Effect 2 styrer man sin figur i realtid hele tiden. Som i traditionelle rollespil optjener man erfaringspoints og stiger levels, men samtidig styrer man selv sin figur som var det en shooter. Det er en yderst vellykket sammenblanding. Uden at action’en bliver helt så hæsblæsende som eksempelvis Gears of War, så har man et kampsystem, der tester ens reflekser og evner med en controller. Samtidig oplever man fornemmelsen af at ens karakter gradvis bliver bedre og bedre jo længere, man spiller, fordi man kan købe diverse evner og opgraderinger.

Ud over Shepard har man til hver tid to medlemmer i sin gruppe. Man styrer selv Shepard, og ens allierede kan tildeles ordrer, der gives ved at holde en bumper nede og derefter vælge en ability, der skal bruges. Valget foretages hurtigt og enkelt, spillet pauses imens og begge allierede kan få en ordre på én gang. Når bumperen slippes, udføres det hele. Det fungerer utrolig godt. På de lavere sværhedsgrader kan man vælge, at koncentrere sig primært om Shepard, men der er masser af taktiske muligheder, hvis man vil. Når man lader de allierede passe sig selv, klarer de det også meget godt.

Forenklet våbensystem
I forhold til forgængeren er våbensystemet ændret, således at man ikke samler en masse udstyr op og skal holde styr på, hvad der er bedst osv. I stedet har man en række våben (og man får flere hen ad vejen) som kan opgraderes. Til opgraderingerne skal bruges råmateriale, der kan findes rundt omkring i galaksen på planeter, der udforskes (men også under normale missioner). Systemet fungerer, fordi det nedsætter den tid, der bruges i menuer, men fans af masser af forskellige våben vil foretrække etterens system.

Jeg synes, toeren giver spilleren rum til at koncentrere sig om det vigtige. Shooter-delen er markant forbedret (og bedre end flere rene shooters), menu-tiden nedsat og udforskningsdelen er langt mere spændende. Alene det, at den dumme mako-bil, man partout skulle køre rundt i, når man udforskede, er væk, er et kæmpe plus. Nu udforskes planeter til fods, og man lander der, hvor det interessante findes.

Hovedhistorie eller udforskning
I spillets hovedhistorie brænder det igen på i galaksen, men som et lidt frisk pust er man ikke længere den lille underhund, som man var i etteren (og 1000 andre rpg’er). I stedet er man allieret med den stenrige Cerberus-organisation, der har næsten uendelige ressourcer. Da spillets tager sin begyndelse, har Shepard mistet hele sit trofaste team, og skal rundt at samle et nyt hold. Flere figurer fra etteren vender heldigvis også tilbage, men fokus er på nye karakterer. Igen: Ingen problemer for nye spillere, men masser af referencer til fans.

Man kan spille historien målrettet igennem og få en kanon oplevelse, men det er også muligt at løse alle mulige større og mindre missioner i tillæg. Hvor meget eller hvor lidt, man vil udforske, er op til en selv. Hvis man vil have det hele med (eller så meget, man nu kan få) er levetiden usædvanlig lang, men selv for den målrettede spiller, er der tale om et stort spil. Det ligger i øvrigt også på to skiver.

Som at spille en tv-serie
Tv-serie looket vender tilbage. Som nævnt før, at Mass Effect 2 en Space Opera ligesom Battlestar Galactica, og der er også noget ved spillet, der får det til at ligne en tv-serie snarere end en Hollywood-blockbuster. Det er måske ikke kælet for hver eneste detalje ligesom i Gears of War, men spillets størrelse taget i betragtning er det imponerende. Også hvor godt det kører. I etteren var der en del tekniske problemer, og spilmotoren kørte ikke optimalt. Det er stort set løst nu. Spillet kører meget mere flydende – det hænger tæt sammen med forbedringen af spillets shooter-del.

Første kandidat til årets spil 2010 er fundet
Det er lidt tidligt at melde ud, at vi har en kandidat til ’årets spil’, når man skriver anmeldelsen i januar, men det er ikke desto mindre tilfældet her. Mass Effect 2 er så stort, flot, imponerende og fængende, at det slet, slet ikke vil være glemt, når 2010-støvet engang har lagt sig. Faktisk er det en af de titler, der i høj grad bidrager til at støvet overhovedet piskes op i første omgang. Med den fremragende etter var der meget at leve op til. Det ikke bare lykkedes; det er rent faktisk lykkedes BioWare at forbedre formlen. Mass Effect 2 tildeles derfor højeste karakter.