Forskellige tyske spilfirmaer udvikler en lind strøm af sportsspil, som kun yderst sjældent bliver oversat til engelsk og udgivet udenfor Tyskland. Nogle enkelte af disse serier bliver dog udgivet i Danmark, men de er ofte møntet på en ret specifik og begrænset målgruppe – som for eksempel Handball Manager serien, der nu er udkommet i en 2010 udgave.

Same procedure as last year

Kender du allerede Handball Manager 2009, så vil du stort set kunne sætte dig ned og spille 2010 udgaven med det samme, for det er begrænset hvad der er sket med gameplayet. Interfacet er shinet lidt op, knapperne er blevet byttet lidt rundt og menuerne har fået lidt ny grafik, men ellers lader alt til at være ved det gamle – du kan vælge at starte din egen håndboldklub eller overtage en af de etablerede og derefter lede dem til sejr og succes i diverse turneringer.

Hele den tyske håndboldliga er repræsenteret med de rigtige spillere og klubber (både mænd og kvinder) og det er her ret tydeligt at Handball Manager 2010 er udviklet af tyskere og nok mest beregnet på et tysk håndboldtosset marked, idet både Toyota HBL, 2. bundesliga, Regionalligaerne og Oberligaerne er med i spillet, mens de fleste andre lande blot har en enkelt liga. Kun de tyske ligaer har de rigtige spillere og klubber - i Danmark hedder ligaen f.eks. ”Tel ligaen” i spillet og klubberne hedder bare byernes navne (komplet med stavefejl i København). Spillerne er generiske danske navne, så man kan altså ikke lige hoppe ind og overtage KIF Kolding eller GOG Svendborg. Dog er der en editor med i spillet, så man kan navngive sin egne spillere, klubber og så videre. Har man tiden og tålmodigheden kan man rette både mændenes og kvindernes liga helt til så navne, trøjefarver m.v. passer på de rigtige hold.

Selve gameplayet har en hel del tilfælles med de store etablerede fodbold manager spil – din opgave er at købe og sælge spillere, sætte hold, vælge taktik, planlægge spillernes træningsprogram og ordne klubbens finanser ved at finde forskellige sponsorer. Som i mange andre tyske sports simulationer kan du (mærkeligt nok) også udvikle din egen karakter, blive gift, købe diverse dyre statussymboler og sågar få dine børn til at blive håndboldtalenter. Der er rigtig mange ting at holde øje med og udvikle og selvom Handball Manager serien måske ikke bliver nær så udbredt, som de forskellige fodboldmanagerspil, så er det stadig en ganske dyb simulation af sporten gemt under de mange skærmbilleder. Dog kommer alle disse mange muligheder med en pris – spillet har en relativ høj kompleksitetsgrad (især hvis man intet aner om håndbold) og det er nok kun de færreste nybegyndere, der kan klare sig uden at have manualen ved hånden.

Selve kampene, der jo trods alt er spillets højdepunkter, kan afvikles på flere forskellige måder – de velkendte ”ticker text” måder, hvor man får tekstbeskeder om udviklingen i kampen, om hvem der er i offensiven, hvem der scorer og hvordan. Det er hurtigt og enkelt og burde være velkendt for de fleste manager-veteraner, men den mangler visuelt bling. Det får man desværre heller ikke i den anden mulighed, der viser kampene i 3D. Her er der stort set ikke blevet pillet ved noget siden 2009 versionen, så med andre ord ser kampene i 3D direkte hæslige ud. Det er umuligt at genkende spillerne, omgivelserne er grimme og lyden elendig. Spillerne er stive robotter, der uden bevægelse kaster bolden i lige linjer til hinanden uden modstanderens indblanding. Det er en ynk. Alt i alt er 3D kampene et af de bedste argumenter for at bruge tekstdækningen af kampene. På dette område er der oceaner af plads til forbedringer.

Nu hvor vi nævner forbedringer, så kan vi jo nævnt nogle af de forbedringer, der rent faktisk har fundet sted siden sidste års udgivelse. Udover de nævnte ændringer og finpudsninger af knapper og interface, kan nævnes en udbygget assistenttræner funktion. Denne er yderst hjælpsom og kan efterhånden styre store dele af klubben, uden din direkte indblanding – eneste minus ved assistenten er naturligvis at en sådan ikke arbejder gratis. Mængden af sponsorere og din klubs muligheder for at indgå aftaler med f.eks. tøjmærker er også udbygget betydeligt. Straffekast / frikast minispillet fra 2009 versionen (det såkaldte 7m-action spiel) )er også blevet udbygget og forbedret, så man nu kan spille det uafhængigt af kampene og spille det mod en ven. Det er dog næppe et minispil, men vil bruge hele eller halve timer på.

Grafikken og selve præsentationen er der ikke så meget at sige til – Handball Manager 2010 er et tungt simulationsspil, der primært består af menuer og tal. 3D kampene er hæslige at se på og menuerne er tørre og kedelige at kigge på – præcis som man kunne forvente af et managerspil, så det skal Handball Manager ikke høre yderligere kritik for. Dog skal det have ros for musikken, der er glimrende muzak til et spil af denne type. Resten af lydsporet består af enkelte lydeffekter fra kampene og nogle frygtelige engelske trænercitater, der har en tyk tysk accent.

Frank var relativt begejstret for sidste års udgave da han anmeldte den – og der er da også meget for rigtig hardcore håndboldfans at komme efter i 2010 versionen, hvis de ellers vil spille i den tyske håndboldliga. Men man kan ikke undgå at blive skuffet over den manglende nytænkning – der er masser af steder hvor serien kunne være forbedret. 3D grafikken er stadig decideret hæslig, interfacet er stadig tungt og uinspirerende og udviklerne har kun fokuseret på den tyske håndboldliga. Når det så er sagt, så vil det næppe afskrække fans af serien eller af sporten – men alle andre skal virkelig væbne sig med tålmodighed før de installerer Handball manager 2010.

Om Peter Rosenholdt